Alle danske modelpiloters forum

Mikael Pedersen
Emnestarter
Kontakt:

Låselak og plastic: Skidt kombination

01 maj 2011 15:21

Mit næsehjul kan ikke lide mig, og følelsen er gensidig.

Min skum-hyggemodel er en Hype Cessna 400 Corvallis. Jeg havde 5 hyggelige ture med den sidste søndag, uden det mindste problem. Så tog jeg den ud i går, og ved første start ryger næsehjulet af med kåbe og det hele.
Årsag: En lille 2.5mm møtrik inde i kåben havde raslet sig løs. Det kan så lære mig at gennemgå alle fabriksmonterede skruer en anden god gang ;)

Hjem og finde en ny møtrik så jeg kunne komme ud igen i dag. Lektien er lært, så den nye møtrik får en dråbe låselak, og får lov at hærde natten over. Kåben til næsehjulet består af to plastic halvskaller. En øvre og en nedre. Disse holdes sammen af to små skruer, der skrues direkte i plasticstøbningen. Jeg troede jeg var smart, og gav også disse to skruer lidt låselak.

Nå, så blev det søndag, og ud på flyvepladsen med mig. Det gik fint et stykke tid, men pludselig faldt der et eller andet til jorden. En langsom passage foran mig selv godtgjorde, at den nederste halvdel af kåben og selve næsehjulet var væk. Det blev ikke en sjov landing efterfølgende. Den resterende del af kåben flækkede midt over, og pinden der udgjorde resten af understellet blev bøjet, så den indbyggede affjedring ikke længere virker.

Øvøvøv.
Det eneste jeg kan forestille mig, er at låselakken har opløst gevindet i plasticen, så de to skruer og den nedre halvdel frit har kunnet falde af. Kan det passe? Er låselak på plastic fyfy?

P.S. Jeg har højst tænkeligt en video af uheldet, taget fra et kamera på flyet. Der kommer link lidt senere, hvis det er med.

M.v.h. Mikael
Mikael E. Pedersen
EFK87

lpi
Kontakt:

Jeps LocTite og plast er

01 maj 2011 16:01

Jeps

LocTite og plast er ofte en dårlig konbination. I tidernes morgen oplevede vi ofte, at plasthjul på vore RC-biler smuldrede efter brug af diverse former for LocTite.

Løsningen var i stedet at bruge selvlåsende møtrikker.
lpi
alias
Lars Pilegaard

Mikael Pedersen
Emnestarter
Kontakt:

Ja, så lærte jeg da

01 maj 2011 18:07

Ja, så lærte jeg da det.
Her er et kort videoklip af hjulet, der falder af:
her
Mikael E. Pedersen
EFK87

Bjarne Bartels
Kontakt:

Hvis skruer skal låses i

01 maj 2011 22:19

Hvis skruer skal låses i plastic, så plejer jeg at bruge cyanolim.
Bjarne Bartels
bjarne.bartels(a)get2net.dk
www.mfk-falken.dk"
www.nmfk.dk"