Alle danske modelpiloters forum

 
poul bentzen
Emnestarter
Indlæg: 3711
Tilmeldt: 15 dec 2005 18:13
Geografisk sted: NÆSTVED
Kontakt:

Vinge "stål " i kulfiber

21 nov 2011 17:49

Var forleden ude og lufte min Multiplex/Tangent svæver KRANICH / Flamingo, 285 cm / spvd, og fik lavet et tipstall ,fordi jeg ikke havde bemærket ,at jeg, (da jeg tog gassen af motoren ) , samtidig var kommet til at slå mine krængeror nedad så de virkede som flaps.......dumt ikke ! :o :o :o Flyvningen endte med en saltomortale hen over jorden, hvor den ene vinge meget forståelig knækkede, selvfølgelig der hvor den er svagest, nemlig der hvor krængeroret begynder, og vingen er smallest. Ok, det er så senere rep. forhåbentlig tip top, men det som undrer mig ,og som jeg nu spørger Jer om : Hvordan kan en 10 mm kulfiberstang knække UDEN at beskadige kroppen. Den er knækket over som skåret af en kniv ? ? ? Kærvvirkning ? ? ? Nu er det jeg overvejer, om en 10 mm stålstang ville have klaret dette bedre ????. Måske havde den istedet flænset kroppen op ved vingefastgørelsen, eller hvad ?? Vil nu prøve med en 10 mm gevindstang, som sagtens kan holde TIL AT FLYVE , men som måske bukker sammen ved en nedstyrtning ? ? Kommentarer efterlyses.......:o

Med venlig hilsen Poul
 
nielserik
Indlæg: 3712
Tilmeldt: 15 sep 2010 20:54
Kontakt:

Jeg ville anbefale et stål

21 nov 2011 19:12

Jeg ville anbefale et stål "vingestål" :eek:

For år tilbage byggede jeg en 1/3 sukhoi su 26-Der troede jeg at jeg var smart og lavede mine vingesamlinger i kulfiber/honycom laminat-De var 100 mm høje ved roden, og 15 mm brede:eek:, så jeg var sikker på at de var ubrydelige:o

Men under jomfru flyvningen, efter lige at have trimmet højde og krængror-Der gav jeg min 100cc totakter fuld skrue, og trak krængror til et rul:D
Hvorefter der lød et smæld, og den ene vinge faldt af:(
Flyet blev naturligvis totalt knust:( (11 kilo ud af vinduet:mad:)
Årsagen til at vingen faldt af-Min fine kulfiber/honycom hovedbjælke var brækket rent over, i et snit der så ud som om det var lavet med en nedstrygerklinge:eek:
Og den dag idag, aner jeg ikke hvorfor-Men jeg bruger ikke kulfiber som hovedbjælker mere:o Der er altid træ eller stål eller alu som jeg bruger-Det er elastisk, og knækker ikke på samme måde.
FPV pilot :D
 
Brugeravatar
nep123
Indlæg: 1385
Tilmeldt: 06 jul 2006 17:34
Geografisk sted: Hørsholm
Kontakt:

"Shear-stress" (overklipning): Ja! Brug

21 nov 2011 19:14

"Shear-stress" (overklipning): Ja!

Brug en glasstang eller stålstang i stedet...

Poul: Hvorfor hel.... bruger du dog dine krængeror som flaps?
(det er da det samme som at bede om problemer).:confused:

Det eneste du opnår er at øge modstanden (= mindre L/D-ration = lavere glidetal) og at vingen staller ved lavere AOA.
Flaps i termik-mode er i princippet kun anvendelig hvis man har en vinge der skal spænde over et stort fart-interval (f.eks F3B eller F5B) og hvor lavere kurvefart er ønsket.
Og da kun 2-5 grader. Har man en "todelt" bagkant (altså flaps og krængeror) så kan man med fordel gøre krængerors udslaget mindre end flapens for at udgå tipstall (som er en latent risko når man piner fart af for at kunne kurve).
På en vinge der kun har krængeror, skal man ALDRIG gøre det, fordi det er sikkert som Amen i kirken af tippen herved staller først!;)

//Niels
Niels Erik Pedersen
DEN-1807

(Medlem af NFK)


----------------------------

 
Brugeravatar
LKJ
Indlæg: 3125
Tilmeldt: 15 jun 2006 17:42
Kontakt:

Poul du må altså ikke

21 nov 2011 19:48

Poul du må altså ikke bruge en gevindstang til vingestål, den vil være en tidsinstillet bombe fordi den ved bøjebelastninger vil udvikle metaltrætheds revner der vil starte i bunden af gevindet, det er 100% sikkert det vil ske ingen ved bare hvornår.

Kulfiber er sprødt men stærkt det bøjer ikke men knækker med et smæld ved overbelastning hvor ikke overhærdet stål bare vil bøje, brug pianotråd, evt fodstål der er blødere eller kulstang, men ALDRIG gevindstang der. ;)
MVH.
Lars Kruse Jensen
MFD 8187

Medlem af bestyrelsen i http://www.uas-sport.dk/

Medlem af.
Sleipner modelflyveklub.
 
Brugeravatar
micu
Indlæg: 7271
Tilmeldt: 11 nov 2009 22:35
Kontakt:

vingestål

21 nov 2011 20:08

vingestål

normalt poul bruger man krængror som bremse. hvis man ikke har flaps på. men de skal altså gå lidt opad,og ikke nedad. gør man det nedad ,er det det samme som at jorden beder flyveren om kontakt med det samme:D
micu:)
HJÆLP TILBYDES TIL BYGNING AF MODELLER OG ARF :)
www.micusrc.dk"
 
poul bentzen
Emnestarter
Indlæg: 3711
Tilmeldt: 15 dec 2005 18:13
Geografisk sted: NÆSTVED
Kontakt:

Niels og micu Krængerorene var

21 nov 2011 21:44

Niels og micu

Krængerorene var ( troede jeg) sat op til brems, men virkede omvendt. Da jeg ville tage gassen af, kom mine fingre for højt op på senderen og snuppede kontakten til brems sammen med gassen ( venstre stick).............derfor denne tåbelige fejl :o:o:o
At mit "brems" så virkede omvendt gjorde jo ikke resultatet bedre !!!

mvh Poul
 
poul bentzen
Emnestarter
Indlæg: 3711
Tilmeldt: 15 dec 2005 18:13
Geografisk sted: NÆSTVED
Kontakt:

Hej Niels, Som en "second

23 nov 2011 23:44

Hej Niels,

Som en "second thought" vil jeg gerne spørge dig om følgende, referende til dit udmærkede svar til mig ang. min tåbelige bommert !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hvis man, som jeg har på 3 af mine lidt større svævere) "2 delt-bagkant" hvorfor er det så bedst, hvis man har lidt mindre udslag på KRÆNG end på

FLAPS ????? Du angiver, at det er for at undgå tipstall .Uden at du skal bruge timer, så en praktisk forklaring på hvad det er, der sker.

mvh Poul :)
 
Brugeravatar
micu
Indlæg: 7271
Tilmeldt: 11 nov 2009 22:35
Kontakt:

vingestål

24 nov 2011 15:40

vingestål

bruger du alle vingeror som krængror poul :confused:normalt bruger jeg da kun krængror og vis du vil bruge flaps sammen med dem i termik, eller speed kan du indstille dem i flyvefaser eller vis du har en sender med pointimeterknap (skyder.drejeknap) så du kan ændre profilet. en stor svæver hvor du bruger begge ting som krængror. giver andre flyveegenskaber uden jeg skal kloge i det, det er nok meget logisk på 3d modeller at krængror går helt ind til kroppen. næsten de skal jo kunne rulle så hurtig at man næsten ikke ser det ved høj fart, men en svæver med krængror på hele bagkanten ja måske jeg har aldrig set det. jo multiplexes store svæver den er der opsætning på dx7er fra spektrum, hvor hele bagkanten bruges som krængror.men 1/1 har jeg ikke set det på inu eller osse er det for længe siden jeg var på svæveflyvecenter arnborg:D der er sket meget de sidste 2 år
micu:)
HJÆLP TILBYDES TIL BYGNING AF MODELLER OG ARF :)

www.micusrc.dk"
 
John Knudsen1
Indlæg: 544
Tilmeldt: 17 apr 2009 10:23
Kontakt:

Hej Micu.:) Med en 3D'er

24 nov 2011 17:24

Hej Micu.:)

Med en 3D'er ruller man ikke hurtigt ved høj hastighed, det ville i nogle tilfælde flå krængror/vinge istykker, så det er ikke derfor krængrorene går tæt på kroppen.

Det er derimod nødvendigt ved lavere hastighed, f.eks. en hover, hvor man ikke har en naturlig luftstrømning ( fartvind ) omkring rorene, som er nødvendigt for at have kontrol over modellen.:eek:

Mvh. John.:)
JK
 
Brugeravatar
micu
Indlæg: 7271
Tilmeldt: 11 nov 2009 22:35
Kontakt:

Hej Micu.:) Med en 3D'er

24 nov 2011 18:00

Hej Micu.:)

Med en 3D'er ruller man ikke hurtigt ved høj hastighed, det ville i nogle tilfælde flå krængror/vinge istykker, så det er ikke derfor krængrorene går tæt på kroppen.

Det er derimod nødvendigt ved lavere hastighed, f.eks. en hover, hvor man ikke har en naturlig luftstrømning ( fartvind ) omkring rorene, som er nødvendigt for at have kontrol over modellen.:eek:

Mvh. John.:)

noget jeg ikke forstår er at man ser feks. de flyver gennem pyloner med deres extraer.og kører på højkant med vingerne i et splitsekund. jeg ved godt de ikke ruller men hastigheden er da høj. de trækker jo op til 10 g nogengange når de vender men hvad der er jo osse forskel på en model og en 1/1. jeg har da fløjet med pylommodel hvor det var lige før det lignede en propel da jeg gav fuld krængrorsudslag.så hurtig rullede den om sin egen midteraksel, men igen det var jo kun en model .det er ligesom dem der flyver vild rchelicopterflyvning det kan scu ikke lade sig gøre i virkeligheden.
micu
HJÆLP TILBYDES TIL BYGNING AF MODELLER OG ARF :)

www.micusrc.dk"