Alle danske modelpiloters forum

 
ClausT
Indlæg: 5529
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Kulfiber er godt, meget kulfiber

30 nov 2011 22:08

Kulfiber er godt, meget kulfiber er rigtigt godt... men anvendt rigtigt :)

Den helt korte version er at vingestål/rør/beslag/gaffel/whatever man vælger til at forbinde højre og venstre vingehalvdel med, slet ikke har berøring med kroppen, da det netop giver kærvvirkninger.

Kroppen ophænges på et par stifter ved vingeroden, hvilket typisk kan klares med 2-3mm stålstifter (pianotråd), og så er der ellers et overstørrelse hul til vingesamlingen.
 
poul bentzen
Emnestarter
Indlæg: 3711
Tilmeldt: 15 dec 2005 18:13
Geografisk sted: NÆSTVED
Kontakt:

Claus Det troede jeg

30 nov 2011 22:49

Claus


Det troede jeg netop også, men selvom Multiplex "praler" med at vingen er "svømmende" ophængt, så var det oprindelige vingeståls diameter så stor, at det fyldte hele gennemgangshullet i kroppen ud..og så er man jo lige vidt ;)

mvh Poul
 
ClausT
Indlæg: 5529
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Ja det er øv hvis

30 nov 2011 23:04

Ja det er øv hvis Tangent/MPX designer til svømmende ophæng, men ikke leverer tilsvarende.
Har selv Tangent/MPX Alpina i hangaren og der er der mindst 2mm frigang omkring vingesamlingen hvor den går igennem kroppen.
 
poul bentzen
Emnestarter
Indlæg: 3711
Tilmeldt: 15 dec 2005 18:13
Geografisk sted: NÆSTVED
Kontakt:

Konklusionen må være, at jeg

01 dec 2011 01:13

Konklusionen må være, at jeg får drejet et stykke stål, som passer i vingebøsningerne, men er drejet lidt ned der, hvor den går gennem kroppen...................eller hvad ??


mvh Poul
 
ClausT
Indlæg: 5529
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Ja, sæt et stykke stål

01 dec 2011 07:32

Ja, sæt et stykke stål i.
Nej, du skal ikke dreje en kærv i stålet, det er hullet i kroppen der skal være større hvis noget, men næppe værd at begynde at rode med.
 
Brugeravatar
nep123
Indlæg: 1385
Tilmeldt: 06 jul 2006 17:34
Geografisk sted: Hørsholm
Kontakt:

...drejet et stykke stål, som

01 dec 2011 09:13

...drejet et stykke stål, som passer i vingebøsningerne, men er drejet lidt ned der, hvor den går gennem kroppen...................eller hvad ??


mvh Poul


Opsøg et lokalt maskinværksted - de har sikkert et stykke "meterstål" (fodstål) eller lignende liggende i rette diameter (Ø8/Ø10mm osv)... (men det skal være stål, altså jern med kulstof i - og så kom kullet alligevel på banen :D:D:D)

Obs: meterstål kan i princippet hærdes! - men det bør ikke være nødvendigt. Det vil jo samtidig bringe os tilbage til "square 1" mht sprødhed. Det er i min optik bedre at have en stang med rimelig stivhed og sejhed, altså hvor overklipning ikke sker og hvor evt overbelastning blot resultere i at stålet bøjer (= byt til nyt!)

//Niels:)
Niels Erik Pedersen
DEN-1807

(Medlem af NFK)


----------------------------

 
Brugeravatar
LKJ
Indlæg: 3125
Tilmeldt: 15 jun 2006 17:42
Kontakt:

Konklusionen må være, at jeg

01 dec 2011 11:29

Konklusionen må være, at jeg får drejet et stykke stål, som passer i vingebøsningerne, men er drejet lidt ned der, hvor den går gennem kroppen...................eller hvad ??


mvh Poul


Man må aldrig bruge noget der har været i nærheden af skærende værktøj andet end enderne til vingestål. Det er kun marginalt bedre end gevindstang.
Der er årer i stål lige som i træ, årene opstår under valsningen og løber i valseretningen, drejer man diameteren ned på en valset stål rundstang skærer man årene over i overfladen + at drejestålet vil efterlade mikroskopiske revner i overfladen og de vokser støt og roligt når stålstangen bliver udsat for bøjning som et vingestål jo gør, det er en naturlov.
Find en stålstang der passer i diameteren det er det bedste det er jo derfor man har anvendt det i alle de år.
Fodstål er lidt blødt og kræver størrer diameter end pianotråd der er hærdet og derfor er no 1 inden for rundstål.
MVH.
Lars Kruse Jensen
MFD 8187

Medlem af bestyrelsen i http://www.uas-sport.dk/

Medlem af.
Sleipner modelflyveklub.
 
Brugeravatar
Tommy Persson
Indlæg: 2266
Tilmeldt: 23 apr 2002 17:36
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

Det troede jeg netop også,

01 dec 2011 16:32

Det troede jeg netop også, men selvom Multiplex "praler" med at vingen er "svømmende" ophængt, så var det oprindelige vingeståls diameter så stor, at det fyldte hele gennemgangshullet i kroppen ud..og så er man jo lige vidt ;)
Poul, du er ikke helt fair overfor Multiplex/Tangent Modellbau, da man selv skal bore hullerne til vingstålet i kroppen, og vejledningen foreskriver at hullet skal være 1,5 mm større hele vejen rundt = 3 mm større i diameter!
Og så er det originale vingestål netop også en stålstang ;)


Das Modell KRANICH hat eine schwimmende
Holmverbindung, d.h. der Holmverbinder

berührt den Rumpf nicht. Das Loch im Rumpf
für den Holmverbinder sollte umlaufend 1,5mm
größer sein als der Durchmesser des Verbinders
(ggf. nachfeilen). Als Holmverbinder wird eine
hochfeste 10mm-Stahlwelle eingesetzt. Der
Rumpf wird an vier Bolzen zwischen den
Flächen aufgehängt. Für den exakten Sitz der
Flächen am Rumpf ist beim Bohren der Bolzenlöcher
ein Mindestmaß an Sorgfalt nötig.


Min konklussion ville være, at ringe/skrive til Tangent Modellbau/Graupner (i dag), og bestille en ny Ø 10 mm stålstang, samt bore hullerne op i kroppen. Og så se at komme ud og flyve med den.

Tommy :)


 
poul bentzen
Emnestarter
Indlæg: 3711
Tilmeldt: 15 dec 2005 18:13
Geografisk sted: NÆSTVED
Kontakt:

Tak til alle for svarene. Tommy.

01 dec 2011 17:59

Tak til alle for svarene.
Tommy. Jeg købte i sin tid flyet som "byggesæt" men med tilhørende stålstang. Jeg havde ikke nogen byggemanual, men derimod en tysk anmeldelse af en Kranich "Light", dvs en modificeret Kranich som var lettet for vægt både her og der, bl.a. ved brug af en kulfiberstang som vingestål. Derfor byttede jeg den medfølgende stålstang ud med denne. Jeg anskaffer mig nu en stang af fodstål og borer hullerne de 1,5 mm op, så det passer sammen alt sammen. :)

Mvh Poul