25 nov 2011 15:46
[QUOTE]Hvis man, som jeg har på 3 af mine lidt større svævere) "2 delt-bagkant" hvorfor er det så bedst, hvis man har lidt mindre udslag på KRÆNG end på FLAPS ????? Du angiver, at det er for at undgå tipstall .Uden at du skal bruge timer, så en praktisk forklaring på hvad det er, der sker.
mvh Poul :)
[/QUOTE]Poul, det som Niels skriver om, er når man sænker hele bagkanten på en vinge med "2-delt bagkant" (krængeror og flaps uden mellemrum, som på din Surprise 14) i "termik-fasen" for at give bedre løft ved lav fart, så er det mere sikkert, at flapsene er sænket en anelse mere end krængeror, så vingetippen ikke staller først. Hvis vingetippen staller først, så har vi et af de ubehagelige "tipstall".
Du har sikkert bygget nogle fritflyvningsmodeller, hvor der skulle laves "Wash out" ved at vingetippen vrides lidt nedad (løfte bagkanten i tippen) for at undgå tipstall, og det er det samme vi opnår, ved at sænke krængeror lidt mindre en flaps.
Den lange forklaring kan Niels give dig ved lejlighed ;)
Tommy :)
-
Vedhæftede filer
-
- imagesCA6ROAO6.jpg (5.33 KiB) Vist 302 gange