Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
Michael Munk
Indlæg: 684
Tilmeldt: 02 sep 2009 18:14
Kontakt:

Hvorfor skulle Aviators celler helt

15 apr 2014 08:34

Hvorfor skulle Aviators celler helt sikkert være LiPo?
På den enkelte celle er der ingen synlig forskel om det er LiPo eller LiFe.


Tjaeh. det mente jeg bare at det var.
Når man snakker LiFe tænker jeg bare at det normalt er sådan nogle runde nogle i stål hylster. Men måske tager jeg fejl.

Når vi snakker LiFe er det vel dem her vi snakker om her
De har også en noget lavere nominel spænding. Og batteriet i min iPhone og batterierne fra Aviator har en nominel spænding på 3,7V
Venlig hilsen
Michael Munk
 
Brugeravatar
kedde kræn
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 14 feb 2006 16:04
Kontakt:

LiFe findes i mange udformninger;

15 apr 2014 08:47

LiFe findes i mange udformninger; Fx. også i de flade "plastposer" vi oftest ser LiPo i - fx. i form af 9,9V senderpakker.

Som regel står der nu skrevet på pakkerne/cellerne i de forskellige apparater hvilken kemi der er anvendt - og ofte også i apparatet selv eller i manualen......men ellers kan man jo som regel udlede det fra nominalspændingen.
Mvh Christian, Sønderborg MFK

Basic Flying Rules:
Try to stay in the middle of the air. Do not go near the edges of it.
The edges of the air can be recognized by the appearance of ground, buildings, sea, trees and interstellar space. It is much more difficult to fly there.
 
Plague256
Indlæg: 5
Tilmeldt: 04 mar 2013 08:39
Kontakt:

Hej Peter Prøv at se billedet

15 apr 2014 09:41

Hej Peter
Prøv at se billedet her af batteriet i en iphone 4
her
Jeg er altså ret sikker på at det er et lipo batteri.
.

Der står nu Li-Ion på batteriet ;)

Hvilket også er normalen for konsumer elektronik...
Mvh
Lars Andersen
 
SUC
Indlæg: 1857
Tilmeldt: 29 dec 2001 10:20
Kontakt:

Præcis. Men det er rigtigt

15 apr 2014 09:51

Præcis. Men det er rigtigt at LiFe i starten var mest kendt for at være i metal cylinder.
Jeg har set Aviators celler men husker ikke om det var det ene eller andet.
Jeg mener dog at huske at de ikke ydede voldsomt meget, lav spænding. Måske netop fordi det var LiFe. Det er der nok andre, som er nærmere disse celler, der ved meget mere om.
 
Brugeravatar
Michael Munk
Indlæg: 684
Tilmeldt: 02 sep 2009 18:14
Kontakt:

Hej Som jeg har forstået det

15 apr 2014 09:58

Hej
Som jeg har forstået det hedder de alle Li ion batterier. Jeg mener at det korrekte navn for LiPo batterier er Lithium ion polymer.
Korriger mig gerne hvis jeg tager fejl.

LiFe har en langt lavere nominel spænding, så LiFe tror jeg absolut ikke at det er når nominel spænding er 3,7V
Venlig hilsen

Michael Munk
 
SUC
Indlæg: 1857
Tilmeldt: 29 dec 2001 10:20
Kontakt:

Lithium Ion: LiIon Lithium Polymer: LiPo Lithium

15 apr 2014 16:49

Lithium Ion: LiIon
Lithium Polymer: LiPo
Lithium Jern: LiFe.
 
Brugeravatar
kedde kræn
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 14 feb 2006 16:04
Kontakt:

Aviator var LiIon; 3.6V/celle og

15 apr 2014 19:38

Aviator var LiIon; 3.6V/celle og kendetegnet ved høj kapacitet per vægt/volumen, men har en relativt høj indre modstand, dvs. de er bedst egnet til Udstyr med medium til lavt forbrug(typ. under 2C). LiFe har lavest kapacitet pr. vægt/volumen af de 3, men har til gengæld lavere indre modstand; typisk er LiFe mindst ligeså "stiv" som et tilsvarende C LiPo, og som nævnt i tilgift mere robust overfor overlast og underafladning - desuden er det den kemi der reelt tåler højest C i opladning. Det er jo nok derfor de er så populære i værktøj som skruemaskiner mv.
Mvh Christian, Sønderborg MFK

Basic Flying Rules:
Try to stay in the middle of the air. Do not go near the edges of it.
The edges of the air can be recognized by the appearance of ground, buildings, sea, trees and interstellar space. It is much more difficult to fly there.
 
ohrberg
Indlæg: 217
Tilmeldt: 08 okt 2008 10:51
Kontakt:

Farlige

14 sep 2014 00:37

Farlige

LI PO er
er farlige ad helllvede til, og man skal ALDRIG vende ryggen til dem.
J.O.P.
 
Brugeravatar
Allan Feld
Indlæg: 5208
Tilmeldt: 29 okt 2001 21:28
Geografisk sted: Aarhus, DK
Kontakt:

LiFe var vist ikke opfundet

14 sep 2014 18:24

LiFe var vist ikke opfundet endnu dengang Aviatorcellerne kom i vores hænder.

Den ballade der engang var med eksploderende mobiltelefoner skyldes LiIon celler - Lithium Ion. Det er dem der eksploderer. Der gør Lipo ikke - de brænder bare.
Det hænger sammen med at LiIo celler er hårdt kapslede. Når de mishandles stiger trykket indtil omkring 18 Atm inden de revner med et ordentligt knald - og så brænder de også.
Det var hvad der skete da der kom billige telefonbatterier på markede for snart mange år siden. Batterierne havde ingen indbygget beskyttelse - og det havde telefonerne heller ikke. Så problemerne var forudprogrammerede.

Når vi bruger Lithiumbatterier uanset type, er det uden beskyttelseskredsløb. Ellers kan de ikke levere strøm nok.

Jeg ved ikke om alle Life er hårdt kapslede som LiIon eller blødt kapslede som LiPo.
Jeg har kun set den runde type celler, og de virker ret hårde.
mvh. Allan Feld



Medlem af AMC, Nuserne, Aviator og Lindtorp
 
Brugeravatar
J. Linnebjerg
Indlæg: 2203
Tilmeldt: 25 sep 2009 13:21
Kontakt:

Lipo celler

14 sep 2014 22:51

Lipo celler

Hej. hvem opfandt lipo batterier ? mvh. Jan Linnebjerg 7441 Bording Airport DK.
Modelflyver af hjertet;)