Side 6 af 6

Til Allan. Til orientering så kan

: 15 sep 2014 14:15
af fbo
Til Allan.
Til orientering så kan LIPO batterier godt eksplodere, jeg har det af ejen erfaring.
En fredag aften ville lade min gamle SBACH 100ccm så jeg var klar lørdag formiddag, jeg ladede det ene batteri og skiftede så til det andet,
jeg syntes at andet batteri tog lidt lang tid, tjekkede det, laderren ( hyp.0606 ) var meget varm og batteriet jeg lige havde ladet op var svulmet helt op, jeg skyndte mig koble laderen fra og klippe stripsene op på batteriet og smed ud i kælder skakten, og kort efter eksploderede det,
batterierne var hyp 2s2500.

Jeg må erkende at det var en fejl 40.
Ved skift af batteri til ladning havde jeg kun skiftet ballance stikket.

Laderen fik så info fra et ikke opladt batteri, og fortsatte med at lade på
fuldt opladet, og det gik galt.

for efter tiden går jeg aldrig ud af mit hobbyrum hvis der lades lipoer

MVH.

Tror det er forskellen på

: 15 sep 2014 17:25
af kedde kræn
Tror det er forskellen på følgende 2 reaktionsmønstre, der henvises til:

Typ. "dåse" li ion egentlig explosion:
https://www.youtube.com/watch?v=ZTzEHsJVZhA

Explosionsagtig brand typisk for et "pose" lipo/li-ion:
https://www.youtube.com/watch?v=IsgnZCEeqsE

Der er dog set lid voldsommere eksempler med lipo, fx.:
https://www.youtube.com/watch?v=SMy2_qNO2Y0

Det er kun et spørgsmål om hvor stort et tryk der kan opbygges før "kapslingen" giver efter, og hvor brat det sker. Svarer i princip til forskellen på at brænde en teskefuld krudt af i løs vægt i skeen eller pakket ind som kanonslag.

Men det afhænger i sidste ende af kapslingens udformning. Noget så simpelt som nogle få ekstra lag tape og krympflex kan ændre det en hel del - er trods alt filosofien bag sejlgarnsbomber og lignende.

Om det er den ene lithium batteri version eller den anden er for så vidt grundlæggende ligegyldigt, den kemiske reaktion og termiske energiudvikling pr. gram lithium er basalt set den samme.

Men uanset størrelsen af braget

: 15 sep 2014 18:17
af fbo
Men uanset størrelsen af braget så er den efterfølgende brand ikke at kimse ad, den er ret voldsom efter 4 år er der stadig mærker efter branden.

Så pas på.

MVH.

Afgjort! Hvordan har foden det i

: 15 sep 2014 22:01
af kedde kræn
Afgjort!

Hvordan har foden det i grunden flemming? Ikke at det har noget med lipo'er at gøre......

OK Flemming, så er det

: 15 sep 2014 22:06
af Allan Feld
OK Flemming, så er det bare slut med at have lipo'er under hovedpuden ;)

LI PO er er farlige ad

: 15 sep 2014 22:58
af Steen Larsen
LI PO er
er farlige ad helllvede til, og man skal ALDRIG vende ryggen til dem.


Arhhhh er det ikke lige at stramme den?? sørger du altid for at de batterier du har liggende også ligger ude foran pilotfeltet når du flyver... eller ligger de i pitten (bag dig)

:rolleyes:

lipo er kun farlig så

: 16 okt 2014 07:42
af micu
lipo er kun farlig så længe man ikke behandler dem efter forskrifterne :D
micu:)

Tror der er for mange

: 16 okt 2014 07:50
af SUC
Tror der er for mange østrogener i dem:D

:D Meen........der findes jo rent faktisk

: 17 okt 2014 10:26
af kedde kræn
:D

Meen........der findes jo rent faktisk manualer til håndteringen af dem.....;)

LIpoladning.

: 15 nov 2014 00:04
af Hans Dahl Christensen
LIpoladning.

Det er altid en god ide at checke nye batterier inden idrifttagning.

Det er altid en god ide ikke at lade med alt for hidsige strømme.

Det er altid en god ide at have en ildslukker parat.

Det er altid en god ide have lader og batteri placeret i en blik-
æske under ladning.

Det er altid en god ide at have placeret den førnævnte blikæske
udendørs !

Jeg besøger en gang om året Sunne Flygplats i Sverige for at
flyve flyslæb - og det forlanges at ladning foregår udenfor
sovehytter og hangarer. Hvorfor mon ??

Jeg har set sådant et batteri gå op i røg flammer og ønsker ikke
at se det igen .

Her i DK er der også huse som er svedet af i sådanne sammenhænge.

Og jeg kan så sagtens tåle at blive kaldt en pivling - men regner så småt med at undgå BRAND .

MVH - OY-9901 - Hans D.C.