Halløj derude,
Formålet med denne rubrik Havarikommissionen er, efter min mening, at vi skal dele de trælse oplevelser og udveksle erfaringer samt hjælpe hinanden med analyse af hvad årsagen til et styrt kan have været for herigennem at forhindre lignende uheld.
I dag blev det desværre min tur til at have en træls oplevelse, nemlig et totalhavari med min dejlige og velflyvende Tiger 40 fra Phøenix.
Vejret i dag bød jo på dejligt solskind, 9 grader og en frisk brise. Absolut vejr til at flyve i.
1 tur, ingen problemer, et par loops, et par rul, lidt forbiflyvninger ved varierende hastigheder, afsluttende med dejlig blød landing, taxi og shut down.
2 tur, optankning, opstart og check af motor, takeoff, lidt flyvning inkl. Et par loops og rul samt andre manøvre. Derefter endnu et rul, med næsen i vinden, men flyet fortsatte med at rulle efter 1 omgang ved opretning, rul på rul, konstaterede at noget var galt, motoren i tomgang, ingen ændringer i motorgangen, flyet fortsatte med fuld motor og rullede ned i jorden ca. 300 meter fra pilotfeltet.
Den tunge gang/småløb til havaristedet for kun at konstatere, at flyet var knust, motoren lå ca. 10 meter fra resten. Alt elektrisk så intakt ud. Samlede stumperne sammen og kørte hjem.
Hjemme blev resterne lagt ud på garagegulvet og havariundersøgelserne gik i gang.
Først lidt data:
Fly: Tiger 40 fra Phøenix models
Motor: OS AX 55
Sender: Spektrum dx6i, gammel model uden DSMX
Modtager: Spektrum AR 6200 med satellit,
Servoer: Graupner DES 577 BB på begge krængeror, højderor og sideror,. Futaba FP-148 på gas.
Modtager batteri: LiFe 6.6 V fuld opladet før turen til pladsen. Forsyningsspændingen til modtageren går gennem en 5V/5A bec.
Dernæst observationer på vraget:
Først havde jeg en mistanke om, at jeg havde oplevet et såkaldt brownout. 2 voltmere blev tilsluttet elektronikken, en på akkuen og en på modtageren. Modtagerakkuen viste 6,3 V ubelastet og 6,2 V med stallede servoer. Modtageren viste 5,02 V ubelastet og 4,99 V med stallede servoer. Ifølge Spekrums specifikationer vil brownout først være aktuelt ved spænding under 3,5 V og de anbefaler, at forsyningsspændingen skal kunne holde mindst 4,8 V med alle servoer belastet. Umiddelbart udelukker jeg brownout som årsag til styrtet.
Hvad så med løse forbindelser? Alle stil og samlinger gennemgået, intet særligt at bemærke.
Men så fangede mit øje satellitmodtageren. Der var ingen lys i den, men lys i modtageren. Underligt. Prøvede at tænde og slukke for modtageren, stadigt ingen lys, kun et lille blink i dioden på satellitten. Måske forbindelsen mellem modtager og satellit er i uorden. Har et ekstra satellit kabel, på med det, samme resultat.
Så prøvede jeg at re-binde modtageren med senderen, så kom der pludselig også lys i satellitten. Tændte og slukkede flere gange for modtageren og nu var der lys i satellitten hver gang. Mystisk.
Googlede lidt om andre havde lignende oplevelser. Det viste sig ar flere, i udlandet, havde haft problemer med ældre AR6200 inkl. Sattelit. Flere havde fået deres modtager firmware opgraderet ved Spektrum og dette har tilsyneladende løst problemerne. Min sender inkl. modtager er købt i 2009 og derfor sandsynligvis den gamle model.
Min umiddelbare konklusion på årsagen til styrtet er:
Under rullet har hovedmodtageren haft dårligere signal end satellitten og diversity kredsløbet har kigget efter input fra satellitten, men har ikke fået noget da satellitten formodentlig er gået kold i softwaren og dermed har hængt. Fænomenet har muligvis bevirket at hovedmodtageren også er gået kold.
Er der andre der har andre teorier eller indspark er i meget velkomne til at kaste et par linjer.
Under alle omstændigheder så vil jeg anbefale andre med ældre Spektrum AR6200 modtagere til at få dem firmware opgraderet. Det skal jeg i have gjort før jeg skal bruge min igen. Nu skal jeg bare have fundet ud af hvem jeg skal henvende mig til for at få det gjort???