Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
miise
Emnestarter
Indlæg: 276
Tilmeldt: 13 nov 2003 14:53
Kontakt:

Muligt problem med ældre Spektrum AR6200

10 feb 2015 19:04

Halløj derude,

Formålet med denne rubrik ”Havarikommissionen” er, efter min mening, at vi skal dele de trælse oplevelser og udveksle erfaringer samt hjælpe hinanden med analyse af hvad årsagen til et styrt kan have været for herigennem at forhindre lignende uheld.

I dag blev det desværre min tur til at have en træls oplevelse, nemlig et totalhavari med min dejlige og velflyvende Tiger 40 fra Phøenix.

Vejret i dag bød jo på dejligt solskind, 9 grader og en frisk brise. Absolut vejr til at flyve i.

1 tur, ingen problemer, et par loops, et par rul, lidt forbiflyvninger ved varierende hastigheder, afsluttende med dejlig blød landing, taxi og shut down.

2 tur, optankning, opstart og check af motor, takeoff, lidt flyvning inkl. Et par loops og rul samt andre manøvre. Derefter endnu et rul, med næsen i vinden, men flyet fortsatte med at rulle efter 1 omgang ved opretning, rul på rul, konstaterede at noget var galt, motoren i tomgang, ingen ændringer i motorgangen, flyet fortsatte med fuld motor og rullede ned i jorden ca. 300 meter fra pilotfeltet.

Den tunge gang/småløb til havaristedet for kun at konstatere, at flyet var knust, motoren lå ca. 10 meter fra resten. Alt elektrisk så intakt ud. Samlede stumperne sammen og kørte hjem.

Hjemme blev resterne lagt ud på garagegulvet og havariundersøgelserne gik i gang.

Først lidt data:

Fly: Tiger 40 fra Phøenix models
Motor: OS AX 55
Sender: Spektrum dx6i, gammel model uden DSMX
Modtager: Spektrum AR 6200 med satellit,
Servoer: Graupner DES 577 BB på begge krængeror, højderor og sideror,. Futaba FP-148 på gas.
Modtager batteri: LiFe 6.6 V fuld opladet før turen til pladsen. Forsyningsspændingen til modtageren går gennem en 5V/5A bec.

Dernæst observationer på vraget:

Først havde jeg en mistanke om, at jeg havde oplevet et såkaldt ”brownout”. 2 voltmere blev tilsluttet elektronikken, en på akkuen og en på modtageren. Modtagerakkuen viste 6,3 V ubelastet og 6,2 V med ”stallede” servoer. Modtageren viste 5,02 V ubelastet og 4,99 V med stallede servoer. Ifølge Spekrum’s specifikationer vil ”brownout” først være aktuelt ved spænding under 3,5 V og de anbefaler, at forsyningsspændingen skal kunne holde mindst 4,8 V med alle servoer belastet. Umiddelbart udelukker jeg ”brownout” som årsag til styrtet.
Hvad så med løse forbindelser? Alle stil og samlinger gennemgået, intet særligt at bemærke.

Men så fangede mit øje satellitmodtageren. Der var ingen lys i den, men lys i modtageren. Underligt. Prøvede at tænde og slukke for modtageren, stadigt ingen lys, kun et lille blink i dioden på satellitten. Måske forbindelsen mellem modtager og satellit er i uorden. Har et ekstra satellit kabel, på med det, samme resultat.
Så prøvede jeg at re-binde modtageren med senderen, så kom der pludselig også lys i satellitten. Tændte og slukkede flere gange for modtageren og nu var der lys i satellitten hver gang. Mystisk.

Googlede lidt om andre havde lignende oplevelser. Det viste sig ar flere, i udlandet, havde haft problemer med ældre AR6200 inkl. Sattelit. Flere havde fået deres modtager firmware opgraderet ved Spektrum og dette har tilsyneladende løst problemerne. Min sender inkl. modtager er købt i 2009 og derfor sandsynligvis den gamle model.

Min umiddelbare konklusion på årsagen til styrtet er:
Under rullet har hovedmodtageren haft dårligere signal end satellitten og diversity kredsløbet har kigget efter input fra satellitten, men har ikke fået noget da satellitten formodentlig er ”gået kold” i softwaren og dermed har ”hængt”. Fænomenet har muligvis bevirket at hovedmodtageren også er ”gået kold”.

Er der andre der har andre teorier eller indspark er i meget velkomne til at kaste et par linjer.

Under alle omstændigheder så vil jeg anbefale andre med ældre Spektrum AR6200 modtagere til at få dem firmware opgraderet. Det skal jeg i have gjort før jeg skal bruge min igen. Nu skal jeg bare have fundet ud af hvem jeg skal henvende mig til for at få det gjort???
Med Venlig Hilsen

Peter V. Henriksen
:p
LINDTORP MODELFLYVE KLUB
 
Brugeravatar
joenella
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 16 okt 2005 18:03
Kontakt:

Har du prøvet og måle

10 feb 2015 19:21

Har du prøvet og måle spænding på dit batteri UDENFOR i kulden, husk når luften er 9 gr, så bliver batteriet kølet MEGET ned under flyvningen.
Så tror du har oplevet et Brownout
mvh
Joen
FLYV FEDT - FLYV KRILL!!
KRILL FORHANDLER I DK og NORGE!
Medlem af 10 kW klubben - KRILL fan .
NEU-motors rocks!!
- Nye ARF modeller på lager:
U need Bling? I got it
 
Brugeravatar
miise
Emnestarter
Indlæg: 276
Tilmeldt: 13 nov 2003 14:53
Kontakt:

Hej Joen, Nej, har ikke målt

10 feb 2015 19:33

Hej Joen,
Nej, har ikke målt batteriet udenfor men i garagen umiddelbart efter hjemkomst. Garagen er ikke opvarmet og ligger også på de 5-6 grader p.t.
Brugte for øvrigt samme batteri for et par uger siden, hvor jeg var ude med en anden flyver med ski på, med en AR500 modtager, i -2 grader frost uden problemer.
For øvrigt så er 9 grader vel 9 grader når vi snakker "døde" ting. Chill faktor er vel kun noget der sker på mennesker når fugtigheden i huden fordamper stærkt hjulpet af vind over blottet hud??
Med Venlig Hilsen

Peter V. Henriksen
:p
LINDTORP MODELFLYVE KLUB
 
Brugeravatar
Niels Hilker
Indlæg: 2018
Tilmeldt: 13 aug 2004 19:51
Geografisk sted: Oksenvad
Kontakt:

Hvad med placering af din

10 feb 2015 20:17

Hvad med placering af din antenne. Har den ligget i skygge af tanken. 2,4 går ikke igennem væske. Hvis din modtager har mistet forbindelse, så skal den blinke men kan ikke lige huske hvordan den gør. Det må du kunne Google. Den viser hvor mange udfald der har været. Har modellen fløjet meget inden styr? Eller er det ny opsat.
 
Brugeravatar
miise
Emnestarter
Indlæg: 276
Tilmeldt: 13 nov 2003 14:53
Kontakt:

Hej Niels, God pointe med placering

10 feb 2015 21:12

Hej Niels,
God pointe med placering af modtager kontra tank. Hovedmodtageren sad tæt på tanken, men satellitten var placeret i bagkroppen og var ikke i skygge af tanken da problemet opstod. Modellen har ikke fløjet meget inden styrtet men modtageren har fløjet meget i forskellige modeller, senest i min FPV vinge hvor satellitten har været placeret i vingetippen. Her har der ikke været de store problemer, har dog enkelte gange gået i fail safe men kommet "online" igen meget hurtig.
Med Venlig Hilsen

Peter V. Henriksen
:p
LINDTORP MODELFLYVE KLUB
 
Brugeravatar
Niels Hilker
Indlæg: 2018
Tilmeldt: 13 aug 2004 19:51
Geografisk sted: Oksenvad
Kontakt:

Så er det ude lukket.

10 feb 2015 21:25

Så er det ude lukket. Har du indstillet failsafe på din modtager? Der er en hel special procedure der skal følges med bind plug, for at rorene f.eks står neutral ved udfald. Fejlen kan også som Joen skriver, være et dyk i spændingen. Det er bare svært at genskabe. Men en servo der har sat sig i klemme vil trække en højere strøm, der kan få spændingen til at falde. Det kan du efterprøve ved at samle det hele, og inden du lader på batteriet. Tag en servo og vrid i armen, så den trækker en større strøm. Se så om modtager falder ud. Jeg har oplevet en mærkelig fejl på samme udstyr for nogle år siden, men vi fandt aldrig ud af hvad der gik galt. Det var også som du skriver noget ændre udstyr. Det med antenne har jeg prøvet, fik en sender i hånden ude på pladsen, med den besked den reagere ikke mere, og så var fejlen antenne bag batteri. Den fløj fint den ene vej men pokker tog ved den den anden vej. Modellen kom heldigvis ned i helt tilstand.
 
Brugeravatar
joppe
Indlæg: 2068
Tilmeldt: 23 jan 2010 22:41
Kontakt:

Hej Niels, God pointe med placering

11 feb 2015 07:32

Hej Niels,
God pointe med placering af modtager kontra tank. Hovedmodtageren sad tæt på tanken, men satellitten var placeret i bagkroppen og var ikke i skygge af tanken da problemet opstod. Modellen har ikke fløjet meget inden styrtet men modtageren har fløjet meget i forskellige modeller, senest i min FPV vinge hvor satellitten har været placeret i vingetippen. Her har der ikke været de store problemer, har dog enkelte gange gået i fail safe men kommet "online" igen meget hurtig.


Hvis der hverken er lys, eller blink i satt. Er den afbrudt. Enten pga. Deff. Kabel, eller deff. Satt.
Jeg hælder alligevel lidt til Joen's teori.
Har selv 6 modtagere af denne type, plus 5 kopier, jeg kun bruger i små fly.
Eneste problem på snart 7 år er at kablerne til satt. Blir trætte med tiden.
Tror det samme er sket hos dig.
Men selvom satt. Falder ud, bør du ikke miste signalet 100%
Det er jo kun en ekstern ekstra modtager.
Stand up for what you believe in, even if you're standing alone.....
 
Brugeravatar
miise
Emnestarter
Indlæg: 276
Tilmeldt: 13 nov 2003 14:53
Kontakt:

Okay, dyk i spændingen der

11 feb 2015 07:57

Okay, dyk i spændingen der forsager brownout lyder som en plausibel forklaring.
Vil det give nogen mening at prøve at lægge batteriet i fryseren et par timer, tage det op og tilslutte radiogrejet for at måle spændingen både i tomgang og med belastede servoer? Vil det ikke give en indikation om batteriet magter at levere strømmen under kuldepåvirkning eller vil en tur i fryseren ødelægge batteriet? Der er tale om et 6.6 V LiFe på 1700 mAh.

Undre mig stadig over hvorfor der ikke var/kom lys i satellitten før jeg re-bandt sender og modtager?
Med Venlig Hilsen

Peter V. Henriksen
:p
LINDTORP MODELFLYVE KLUB
 
bbang
Indlæg: 189
Tilmeldt: 09 apr 2010 19:22
Kontakt:

Det kan jo også være

11 feb 2015 15:52

Det kan jo også være den bec du har brugt der har en fejl. En dårlig lodning, der giver periodiske fejl. Brugte du den også på den anden model da den gik i fail safe?

Hvad med forlængerledninger? Jeg har smidt ikke så få væk gennem årene fordi de udviklede dårlige forbindelser. Det trelse ved det er at fejlen måske forsvinder når stikket gensamles.
Jeg er nu gået over til at lodde alle mine ledningers samlinger.
Prøv at tage en lille lampe og en lup og kig især på benene i hunstikket, er de blevet mørke på overfladen vil der også kunne opstå spændingsfald under belastning.
Hvor opbevarer du dine modeller? Hvis de står i et uopvarmet rum vil der til tider altid kunne dannes lidt kondens, det vil over tid danne den mørke belægning på de stik der ikke er guldbelagte.

Og til sidst, jeg vil aldrig genbruge en modtager der tidligere har vist fejl og slet ikke en der har været i jorden!


Mvh
Brian B
ThyRc
 
Brugeravatar
Niels Hilker
Indlæg: 2018
Tilmeldt: 13 aug 2004 19:51
Geografisk sted: Oksenvad
Kontakt:

Efter min mening får du

11 feb 2015 17:22

Efter min mening får du ikke noget ud af at putte dem i fryseren. Prøv at belaste en servo og se hvad der sker. Så må du fejlsøge der fra. Der er kommet flere ideer frem her. Som Brian skriver det kan være din bec.