Alle danske modelpiloters forum

 
AndersBrandt
Emnestarter
Indlæg: 635
Tilmeldt: 30 jul 2003 23:21
Kontakt:

Elipsoid bider i græsset

24 mar 2012 00:21

Hmm - så mistede jeg min gamle trofaste Elipsoid :(

Havde taget tre stig med el-termik og gled lige så stille rundt.
Ud af en stor blød kurve retter jeg ud til level og vil lige løfte næsen lidt.

Intet sker :eek:

Herfra kunne jeg bare beundre hvordan svæveren langsomt dykkede mere og mere for at slutte med et 60 graders "THZZZCHHOCK!" der kunne høres tydeligt på de ca. 100 meters afstand jeg havde til svæveren.

Der skulle hives og lirkes en del for at få snuden ud af moder Jord igen.
Billederne taler for sig selv....

Nu er det så at havarikommisionen er blevet i tvivl om hvad der skete.

Ved en analyse på skadesstedet blev det observeret at bowdenkablet til højderoret virkede meget stramt. Dette kunne dog være en skade opstået under mødet med jorden.

Piloten oplyste at der under groundcheck blot blev observeret udslag på alle ror. Den foreskrevne belastningstest af ror blev ikke gennemført.
Ligeledes blev failsafe funktionen ikke verificeret før start, så det er uvist hvordan en failsafe ville have placeret rorene.
Det vides derfor ikke om et radiosvigt kunne være årsagen. Der har været talt om 35MHz forstyrrelser i Københavnsområdet, men dette var et totalt svigt i kontrol med en meget stabil modtager som aldrig har udvist problemer før.

Piloten kunne have forsøgt med bevægelser af krængror undervejs mod jorden for at konstatere om disse stadig virkede - og dermed om der var radioforbindelse.
Dette gjorde piloten ikke. Citat: "Det tænkte jeg sku' ikke lige over i kampens hede"


Luftfartøjet vurderes totalskadet.
Interesserede vil kunne afhente følgende næsten intakte dele:

  • Haleplan
  • Højre vinge
  • Canopy
Vedhæftede filer
IMG_20120323_154058[1].jpg
IMG_20120323_154058[1].jpg (159.08 KiB) Vist 878 gange
IMG_20120323_153950[1].jpg
IMG_20120323_153950[1].jpg (159.46 KiB) Vist 878 gange
IMG_20120323_153937[1].jpg
IMG_20120323_153937[1].jpg (161.45 KiB) Vist 878 gange
IMG_20120323_152853[1].jpg
IMG_20120323_152853[1].jpg (146.05 KiB) Vist 878 gange
Anders Brandt, OY-2875
 
poul bentzen
Indlæg: 3711
Tilmeldt: 15 dec 2005 18:13
Geografisk sted: NÆSTVED
Kontakt:

" Hyggelig" læsning, netop som

24 mar 2012 13:05

" Hyggelig" læsning, netop som jeg idag skal ud med min ELIPSOID :eek:

mvh Poul
 
psindrup
Indlæg: 4152
Tilmeldt: 25 nov 2007 12:29
Kontakt:

Flot og fyldestgørende rapport fra

31 mar 2012 12:57

Flot og fyldestgørende rapport fra havarikommissionen. :cool:

Peter
"Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."
 
Finn Mølsted
Indlæg: 1169
Tilmeldt: 10 jan 2008 21:58
Kontakt:

Hmm - så mistede jeg

08 apr 2012 23:06

Hmm - så mistede jeg min gamle trofaste Elipsoid :(

Havde taget tre stig med el-termik og gled lige så stille rundt.
Ud af en stor blød kurve retter jeg ud til level og vil lige løfte næsen lidt.

Intet sker :eek:

Herfra kunne jeg bare beundre hvordan svæveren langsomt dykkede mere og mere for at slutte med et 60 graders "THZZZCHHOCK!" der kunne høres tydeligt på de ca. 100 meters afstand jeg havde til svæveren.

Der skulle hives og lirkes en del for at få snuden ud af moder Jord igen.
Billederne taler for sig selv....

Nu er det så at havarikommisionen er blevet i tvivl om hvad der skete.

Ved en analyse på skadesstedet blev det observeret at bowdenkablet til højderoret virkede meget stramt. Dette kunne dog være en skade opstået under mødet med jorden.

Piloten oplyste at der under groundcheck blot blev observeret udslag på alle ror. Den foreskrevne belastningstest af ror blev ikke gennemført.
Ligeledes blev failsafe funktionen ikke verificeret før start, så det er uvist hvordan en failsafe ville have placeret rorene.
Det vides derfor ikke om et radiosvigt kunne være årsagen. Der har været talt om 35MHz forstyrrelser i Københavnsområdet, men dette var et totalt svigt i kontrol med en meget stabil modtager som aldrig har udvist problemer før.

Piloten kunne have forsøgt med bevægelser af krængror undervejs mod jorden for at konstatere om disse stadig virkede - og dermed om der var radioforbindelse.
Dette gjorde piloten ikke. Citat: "Det tænkte jeg sku' ikke lige over i kampens hede"


Luftfartøjet vurderes totalskadet.

Interesserede vil kunne afhente følgende næsten intakte dele:

  • Haleplan
  • Højre vinge
  • Canopy


Militær øvelse i nærheden? Deres gamle kommunikationsradioer er af bedaget herkomst og kan godt godt gammeldags lort i den i den for os, der stadig befinder os på 35 mghz stadiet, hvilket normalt ikke er noget problem mere! De fleste af mine klubkammerater har konverteret til 2,4 ghz, så derfor har jeg fred med mit gamle anlæg! Dejligt! ......Meeen, jeg vil da godt indrømme, at jeg har oplevet flip især med elfly! Muligvis det samme! Er der andre her på forum, der har oplevet dette?
Hilsen Finn Mølsted 4895 HMK.
 
AndersBrandt
Emnestarter
Indlæg: 635
Tilmeldt: 30 jul 2003 23:21
Kontakt:

Militær øvelse i nærheden? Deres

09 apr 2012 00:06

Militær øvelse i nærheden? Deres gamle kommunikationsradioer er af bedaget herkomst og kan godt godt gammeldags lort i den i den for os, der stadig befinder os på 35 mghz stadiet, hvilket normalt ikke er noget problem mere! De fleste af mine klubkammerater har konverteret til 2,4 ghz, så derfor har jeg fred med mit gamle anlæg! Dejligt! ......Meeen, jeg vil da godt indrømme, at jeg har oplevet flip især med elfly! Muligvis det samme! Er der andre her på forum, der har oplevet dette?
Hilsen Finn Mølsted 4895 HMK.


Jeg har fløjet elfly siden år 2000 og har aldrig oplevet et massivt svigt som dette før - pånær dengang der var en periodisk fejl i min sender :eek:

Militæret udfører mig bekendt ikke øvelser i storkøbenhavn, såh det ...

Men igen: jeg ønsker ikke at pege eentydigt på 35MHz som problemet, så meget som at gøre opmærksom på at piloten under et styrt kan gøre sit til at opklare om der er totalt radiosvigt.
Takket være min apatiske panik-tilstand blev der aldrig brugt krængror eller sideror under styrtet. Det vides derfor ikke om der i virkeligheden var et totalt radiosvigt eller om det var noget så banalt som en servo der var låst fast. Efter styrtet var højderorets servo helt befriet for tænder, men det skyldes med sikkerhed styrtet, så der kan ikke konkluderes noget på denne baggrund ...
Anders Brandt, OY-2875