Havde taget tre stig med el-termik og gled lige så stille rundt.
Ud af en stor blød kurve retter jeg ud til level og vil lige løfte næsen lidt.
Intet sker :eek:
Herfra kunne jeg bare beundre hvordan svæveren langsomt dykkede mere og mere for at slutte med et 60 graders "THZZZCHHOCK!" der kunne høres tydeligt på de ca. 100 meters afstand jeg havde til svæveren.
Der skulle hives og lirkes en del for at få snuden ud af moder Jord igen.
Billederne taler for sig selv....
Nu er det så at havarikommisionen er blevet i tvivl om hvad der skete.
Ved en analyse på skadesstedet blev det observeret at bowdenkablet til højderoret virkede meget stramt. Dette kunne dog være en skade opstået under mødet med jorden.
Piloten oplyste at der under groundcheck blot blev observeret udslag på alle ror. Den foreskrevne belastningstest af ror blev ikke gennemført.
Ligeledes blev failsafe funktionen ikke verificeret før start, så det er uvist hvordan en failsafe ville have placeret rorene.
Det vides derfor ikke om et radiosvigt kunne være årsagen. Der har været talt om 35MHz forstyrrelser i Københavnsområdet, men dette var et totalt svigt i kontrol med en meget stabil modtager som aldrig har udvist problemer før.
Piloten kunne have forsøgt med bevægelser af krængror undervejs mod jorden for at konstatere om disse stadig virkede - og dermed om der var radioforbindelse.
Dette gjorde piloten ikke. Citat: "Det tænkte jeg sku' ikke lige over i kampens hede"
Luftfartøjet vurderes totalskadet.
Interesserede vil kunne afhente følgende næsten intakte dele:
- Haleplan
- Højre vinge
- Canopy