Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
MrFox
Emnestarter
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 29 dec 2010 22:11
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Klubbestyrelse ændring af flyvepladsregler

03 apr 2018 10:49

Hej

Jeg er lidt nysgerrig på hvordan andre bestyrelsesmedlemmer arbejder, dette er med henblik på den generelle procedure for hvad en bestyrelse kan og ikke kan vedtage uden om generalforsamlingen.

Er det almindeligt at en bestyrelse kan ændre væsentlige regler for flyvning på pladsen uden om generelforsamlingen?

Når jeg skriver væsentlige regler så mener jeg at det påvirker de piloter der ellers gerne må flyve på pladsen nu ikke kan flyve der længere.

Jeg vil gerne tage emnet op som en general betraktning også selv om det bunder i en konkret sag.
Med venlig hilsen

Medlem af:

De Frie modelflyvere

BenBoxLaser


RCGROUPS
RC-Ørnene
MDK


The ultimate measure of a man is not where he stands in moments of comfort and convenience,
but where he stands at times of challenge and controversy M. L. King jr.
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Klubbestyrelse ændring af flyvepladsregler

03 apr 2018 11:38

Hej John,

Det er da et spændende spørgsmål, så ude at kende det konkrete, kan det jo, som du skriver kun blive på et overordnet plan:

Hvis der er sikkerhedsspørgsmål eller forhold der truer klubbens plads og dermed klubbens eksistens, kan det måske være i orden?
Hvis klubbens formålsparagraf overholdes, så har en bestyrelse vel generelt ret vide rammer mellem generalforsamlingerne?

Mvh
Erik
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
MrFox
Emnestarter
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 29 dec 2010 22:11
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Re: Klubbestyrelse ændring af flyvepladsregler

03 apr 2018 11:54

Hej Erik,

Jeg er helt enig i at hvis det handler om sikkerhed og fare for klubbens eksistens så skal bestyrelsen gibe ind og sikre pladsen/sikkerheden.

I det her tilfælde handler det om at man vil forhindre nogle helikoptere og droner at flyve fra vores plads. Det er for så vidt okay at komme med forslaget, men jeg mener at sådan noget skal igennem på en generalforsamling. I alle de år jeg har været medlem har vi altid snakket om tingene på pladsen og givet rum til de forskellige flytyper, så det er ikke noget der pludselig er forandret.

Det forunderlige er så, at selv om vi vedtager en sådan regel, så gælder den ikke for ikke klubmedlemmer da vi flyver fra et offentlig område, hvor vi har tilladelse til at flyve fra, men vi kan ikke afvise andre fra området. Det betyder så rent faktisk at hvis man melder sig ud af klubben og overholder de almindelige bestemmelsen fra TS så kan alle flyve med hvad de vil (altså inden for lovgivningen)
Med venlig hilsen

Medlem af:

De Frie modelflyvere

BenBoxLaser


RCGROUPS
RC-Ørnene
MDK


The ultimate measure of a man is not where he stands in moments of comfort and convenience,
but where he stands at times of challenge and controversy M. L. King jr.
 
Brugeravatar
Regnar Petersen
Indlæg: 2440
Tilmeldt: 13 nov 2001 22:20
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

Re: Klubbestyrelse ændring af flyvepladsregler

03 apr 2018 12:32

Helt generelt: Klubbens vedtægter beskriver bestyrelsens handlemuligheder, og klubbens generalforsamling er dens højeste myndighed.

Mere specifikt: I betragtning af dit seneste indlæg ser det ud til, at klubbens bestyrelse ikke har handlemuligheder overfor alle brugere af området. En mudret situation.
M.v.h. Regnar

"Vær nidkær med hvad du skriver, men storsindet med hvad du accepterer!"