Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Forslag/ide til fælles pladslogning - hvis der er brug for det ...

06 nov 2023 10:49

På EFK87's generalforsamling forleden dag faldt snakken på et eventuelt krav om at skulle logge alle flyvninger. Heldigvis er det ikke noget vi behøver, men jeg kan forstå, at der er andre klubber, der har et krav om at alle flyvninger skal logges i en fælles logbog.

Nu kunne jeg så ikke sove i nat, og det endte med at jeg lå og tænkte på en løsning med en elektronisk logbog. Hvis der er flere (mange?) klubber, som har hver deres hjemmeside eller app med en logbog, så kunne det måske være smart at lave en fælles løsning?

Så nu skriver jeg her for at vende ideen med andre. Måske findes der allerede en fælles løsning? Hvordan ser det ud hos jer? Hvor mange har overhovedet krav om logning?

Mine ideer baserer sig på følgende helt overordnede krav:

  • Som plads-ejer kræver jeg, at alle flyvninger, der foretages på pladsen, skal registreres. Registreringen skal være med tidsstempel, ID på piloten og modeltype.
  • Som plads-ejer ønsker jeg, at alle piloter har let adgang til pladsens "Standard Operating Procedures" (SOP).
  • Som plads-ejer ønsker jeg, at alle piloter let kan informeres om ændringer til SOP'en.
  • Som plads-ejer skal jeg kunne udtrække statistikker og lister over flyvninger på min plads.
  • Som pilot skal det være så nemt som muligt at logge en flyvning.

Yderligere er der en række sekundære ønsker:

  • Som pilot ønsker jeg, at man ikke skal installere en ny app for hver plads man besøger.
  • Som pilot ønsker jeg, at man ikke skal have et nyt brugernavn/password for hver plads man besøger.
  • Som pilot ønsker jeg, at løsningen ikke kan bruges til at spore min færden på tværs af pladserne (privacy).
  • Som pilot ønsker jeg, at jeg kan vedligeholde en liste over mine modeller, således at det er nemt at udpege hvilken model jeg flyver med.
  • Som pilot ønsker jeg, at listen over mine modeller kan vedligeholdes tværs af både mobile devices og stationære computere[1].

Så er der lidt sjov og spas man kunne udbygge med:

  • Som entusiastisk modelflyver ønsker jeg, at jeg kan registrere batteriforbrug og andre spændende detaljer, når jeg nu alligevel logger mine flyvning.
  • Som pilot vil jeg modtage digitale badges fra de pladser jeg har fløjet på, således at jeg kan se hvor jeg har været og samle på badges[2].

Og så er der nogle praktikaliteter:

  • Som plads-ejer vil jeg undgå at logbogen fyldes op med "spam" fra Internet bots.
  • Som plads-ejer vil jeg begrænse piloternes muligheder for at fylde logbogen op med fiktive flyvninger.

[1] - Redigering af modeller på tværs af devices kræver en central database, hvilket kan gøre det svært at overholde et privacy krav om at ens færden på forskellige pladser ikke skal kunne spores centralt. Det kan til dels håndteres ved fx at bruge "SOLID" structured data (

https://solidproject.org/

), men teknologien er ikke specielt udbredt.

[2] - Jeg kan personligt godt se det sjove i at lave en løsning, der minder om Pokemon Go :-)


Løsningsforslag
Der designes et Web-baseret dataformat (XML eller JSON) til at repræsentere pladserne. Hver klub kan så udstille et plads-dokument på deres hjemmeside. Plads-dokumentet er maskinlæsbart og udstiller links til services der er relevante for løsningen. En service kan fx være en standard snitflade for hvordan man stempler ind i logbogen, et HTML-dokument der indeholder pladsens SOP eller en RSS kilde med notifikationer om ændringer til SOP'en. Adressen på plads-dokumentet udstilles som en QR-kode der hænges op på pladsen.

Der laves en open source implementering af en hjemmeside, herefter kaldet "pilot-appen", hvor piloterne kan oprette sig som brugere, og redigere oplysninger om deres modeller. Én eller flere udbydere kan så være værter for denne type af hjemmeside. Pilot-appen skal være mobilvenlig, så den kan bruges på både mobile devices og stationære computere. Hjemmesiden kan yderligere pakkes ind i en mobil app, så den er nem at finde på mobilen.

Når piloten skal registrere en flyvning, åbnes pilot-appen, hvorfra man scanner QR-koden på pladsen. Herefter spørger hjemmesiden hvilken model man flyver med, og man kan så udpege den fra sin liste af modeller. Derefter logges flyvningen automatisk.

Ved logningen sker der følgendes:

  • Pilot-appen registrerer flyvningen på pilotens egen konto, således at piloten altid kan se sine egne flyvninger via pilot-appen.
  • Pilot-appen har sit eget interne pilot-ID, men danner et nyt eksternt pilot-ID for hver plads og husker dette internt.
  • Pilot-appen læser plads-dokumentet og finder den service, hvor logningen skal foretages. Herefter bruges standard snitfladen til at skrive logningen på den server, som er tilknyttet pladsen.

Selv logningen indeholder:

  • Et datostempel.
  • Det eksterne pilot-ID som pilot-appen har dannet for pladsen. På den måde kan man ikke spores på sit pilot-ID på tværs af pladserne, samtidigt med at den enkelte plads altid vil se det samme pilot-ID for den samme pilot.
  • Forskellige oplysninger om modellen. Det præcise indhold vil muligvis afhænge af pladsens lokale regler - det kan fx være om det er elektrisk propel, EDF, svæver, forbrændingsmotor, helikopter osv. Det vil være nødvendigt med en centralt styret liste af modeltyper for at det kan gøres ensartet. Dertil kan fx tilføjes vingespænd, vægt, modelnavn og meget andet.

Begrænsning af adgang:

  • For at undgå "spam" og uautoriseret adgang til at logge flyvninger, skal første logning altid godkendes af en allerede godkendt pilot. Det kan fx gøres ved at pilot-appen hos den nye pilot viser en QR-kode, som så skal skannes med pilot-appen hos den godkendte pilot. Processen kan gøres simplere ved at udveksle en bogstavkode i stedet for en QR-kode.
  • Der kan stilles krav fra plads-ejeren om at piloten ved første logning også skal registrere navn og kontaktoplysninger.

Glemte logninger

  • Har piloten glemt at logge sine flyvninger, kan det gøres hjemmefra via pilot-appen, når piloten allerede er registreret på pladsen (QR-koden på pladsen behøves altså kun første gang).
  • Som plads-ejer kan man indstille eventuelle begrænsninger for hvor langt frem og tilbage i tiden der må registreres.
  • Som plads-ejer kan indstille hvor ofte QR-koden skal skannes. Det kan være relevant for at gæste-piloter ikke kan sidde og lave logninger lang tid efter at have besøgt pladsen.

Ændringer til SOP'en og andre vigtige nyheder.

  • Som plads-ejer kan man oprette en notifikation om ændringer til SOP'en (eller andre former for nyheder). Pilot-appen vil så notificerer piloten næste gang appen startes eller når der laves en registrering.

En løsning som ovenstående vil også kunne udbredes internationalt.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Høj
Indlæg: 866
Tilmeldt: 29 okt 2001 23:40
Kontakt:

Re: Forslag/ide til fælles pladslogning - hvis der er brug for det ...

06 nov 2023 11:19

STOP STOP STOP

Krav om logning kommer FORHÅEBNTLIGT IKKE! MDK, har skrevet om det i deres hørringssvar.

Jeg vil personeligt IKKE gide at komme i en klub, hvor jeg skal logge mine flyvninger. Jeg er ikke på arbejde, hvor der er diverse krav til det ene og det andet. Jeg har FRI, og vil blot nyde min hobby i ro og mag uden alt for meget BAVL!

Det er modelflyvning og IKKE 1/1 fullsize

Mvh,
Christian
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Forslag/ide til fælles pladslogning - hvis der er brug for det ...

06 nov 2023 11:34

Høj skrev:
STOP STOP STOP

Krav om logning kommer FORHÅEBNTLIGT IKKE! MDK, har skrevet om det i deres hørringssvar.

Jeg vil personeligt IKKE gide at komme i en klub, hvor jeg skal logge mine flyvninger. Jeg er ikke på arbejde, hvor der er diverse krav til det ene og det andet. Jeg har FRI, og vil blot nyde min hobby i ro og mag uden alt for meget BAVL!

Det er modelflyvning og IKKE 1/1 fullsize

Mvh,
Christian

Helt enig - jeg gider heller ikke at logge, og ville glemme det halvdelen af gangene, hvis jeg var tvunget til det. Derfor kan jeg stadig godt syntes det er et interessant systemdesign ... andre ville nok mene at jeg bare skulle tage ud og flyve noget mere :lol:
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Høj
Indlæg: 866
Tilmeldt: 29 okt 2001 23:40
Kontakt:

Re: Forslag/ide til fælles pladslogning - hvis der er brug for det ...

06 nov 2023 11:37

Ja, flyv eller byg noget mere (ikke en logningsapp ;-) )
 
Andreas
Indlæg: 1450
Tilmeldt: 03 jan 2003 20:03
Geografisk sted: På en stol
Kontakt:

Re: Forslag/ide til fælles pladslogning - hvis der er brug for det ...

16 nov 2023 08:27

sådan en app/side skal man ikke lave for sjov, hvis først den findes, kunne den ende med at gøre det nemmere at retfærdiggøre et krav om logging.
Hilsen
Andreas ✈
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Indlæg: 1710
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Forslag/ide til fælles pladslogning - hvis der er brug for det ...

16 nov 2023 09:41

Enig med Andreas: Hvis systemet findes er det nemt for myndigheder at gøre det til et krav. Vi arbejder på at undgå dette krav.
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Høj
Indlæg: 866
Tilmeldt: 29 okt 2001 23:40
Kontakt:

Re: Forslag/ide til fælles pladslogning - hvis der er brug for det ...

16 nov 2023 09:46

Enig, skynd jer at få slettet denne tråd, så der ikke er nogen som får gode idér!
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Forslag/ide til fælles pladslogning - hvis der er brug for det ...

16 nov 2023 10:46

Nåh, ja, beklager den støj det tilføjede. Mit udgangspunkt var egentlig, at jeg havde fået indtrykket af, at der allerede var klubber, som var underlagt krav om registrering - og så kunne det være interessant at lave en fælles løsning.

Men det lyder som om, at der allerede er en igangværende diskussion om, at myndighederne har udtrykt ønske om national registrering. Det var *ikke* et bidrag til den debat.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
JS
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 30 maj 2002 20:40
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: Forslag/ide til fælles pladslogning - hvis der er brug for det ...

25 nov 2023 22:48

Hej 

Kunne smede sådan en app sammen på et par dage, men jeg vil ikke ;) som i slet ikke :D

Bliver det krav med sådan noget pjat, ville jeg nok forlade selvskabet og flyve på en kæmpe græsplæne jeg har til rådighed og invitere andre til at sort flyve med mig. 
Desværre vil det nok også betyde et kollaps i unionen hvis medlemmer ikke gider indordne sig under samme fane. Gud forbyde det.

Som Høj også skriver så er det ikke Full-Size vi har med at gøre, i mine øjne rammer han hoved på sømmet helt perfekt. 
Det er Modelfly og altså i sidste ende Legetøj for store drenge. 
Stormodel, Jet, 6 meter svæver eller en FunCub så er det legetøj, hvis formål er at vi skal have det sjovt og ikke underkaste os for mange regler og begrænsninger, fordi nogle tror de flyver rigtige fly og er rigtige piloter, det er i de ikke :) slet ikke :D 

Når jeg læser udtryk som SOP, griner jeg nærmeste min røv i laser, er det ikke bare det vi på normalt dansk kalder plads regler eller sikkerheds regler?
Facility Manager er vel også det samme som Vicvært :D hvorfor alt skal have fine titler og engelsk udtryk aner jeg ikke, måske nogen skal have kompenseret for noget. Vi er bare i lille Danmark, så hvorfor ikke bruge vores smukke sprog inden det forsvinder helt på et tidspunkt.

Læste engang et regelsæt for en anden klub her i DK, det havde også et fint klingende engelsk udtryk, måske endda SOP, det var bare hvad jeg kalder plads regler på godt gammelt dansk.

Da jeg havde pløjet mig igennem de nok 14-15 sider, tænkte jeg, at jeg nok aldrig gider at flyve der med så mange regler, nogle endda helt hen i vejret og i den grad forældet. 
Bagefter sad jeg med en følelse af dem der har lavet dem igen tror de er rigtige piloter og flyver rigtige fly. Vor herre bevares for mænds ego og selvforståelse :) 

Modelflyvning er en fritids aktivitet og noget der skal foregår afslappet og hyggeligt. 
Måske for dem på konkurrence plan, det er anderledes men jeg håber da de også hygge sig alligevel :D
Modelflyvning skal foretages med sund fornuft og respekt for andre og selvfølgelig fullsize fly. Ikke under for mange regler, begrænsninger og alt muligt pis og lort man skal foretage sig inden man må sende sin skumbanan i luften. 

NEJ TIL LOGNING, NEJ TIL FOR MANGE REGLER, JA TIL HYGGE OG SUND FORNUFT.

Bare mit input :D 
Jesper B
Sæby Modelflyve Klub
Founding and only member of, The North Atlantic Modelflying Club (Har fløjet modelfly over det nord atlantiske hav, stik den ;)
FPV Junkie.

Hold den gode tone XO XO :D