Alle danske modelpiloters forum

 
thehunterboy1
Emnestarter
Indlæg: 8
Tilmeldt: 10 jan 2017 11:32
Geografisk sted: gLAMSBJERG
Kontakt:

ombygnign Hirobo Freya til FBL Discount

16 jan 2019 22:00

 vil lige smide et indlæg her på forum, jeg synes helt klart at man skulle begynde at bruge dette forum igen, lige pt bliver meget slået op på FB,
men efter min mening, er facebook mest til hurtige nyheder, de fleste har glemt, eller kan ikke finde 3 dage gamle opslag, her på forum kan man side lige så stille og læse bladre igennem hvad man lige har lyst til at læse.

Jeg har igennem længer tid, været på jagt efter en reserve model, til f3c.
Det skulle være noget der kunne købes til en fornuftig pris, der er også andre ting, end lige modelflyvning at bruge penge på :-)   ( forstår man ikke vel ?)
De krav jeg havde til modellen var at den skulle kunne flyve med 730 mm rotorblade og at haletrækket skulle være med bælte, og det så skulle det være en el model.
En dag faldt jeg over en Hirobo Freya WC som kunne købes til en meget fornuftig pris, hirobo og JR har i min verden altid været top kvalitets modeller, og lige Hirobo er måske det brand med den bedste reservedels service, de er dog lidt dyre.
Den model jeg købte var dog en FB udgave men ellers var alle parameter opfyldt.
Da jeg fik modellen hjem, begyndte jeg at tænke over hvordan man, kunne bygge den om til FBL på en discount måde, jo Hirobo har ombygningssæt det koster bare 3500.-, og det havde jeg ikke lige tænkt mig at bruge på den pt.

Dette rotor hoved sad på modellen,
hirobo 4.png


jeg fandt ud, af at på det nye FBL rotorhoved, havde Hirobo genbrugt bladholderne og spindel dæmper osw.
så jeg gik i gang med at fjerne alt hvad der havde med FB at gøre, derefter endte jeg faktisk med at stå med et rigtigt fint FBL rotorhovede,
Det eneste der skulle laves om var pits armene, de er meget tæt på rotorhovedet, det vil gi en meget dårlig opløsning i styreingen, og modellen ville blive særdeles svær at hover stille med.
Jeg besluttede at monter et sæt lange kugler, så man kom væk fra center se foto.
hirobo 1.png

 med dette flyver modellen faktisk rigtigt fint.
Jeg har dog valgt at købe de nye pits arme ( Hirobo part nr 0414-573 )  de koster ca € 60, det vil gi en endnu bedre opløsning, og måske en ro i mit hovede at det er originalt, og kan holde 100%

Så det sidste der manglede var faktisk kun at finde en medbringer, den originale Hirobo koster ca 900.- såååååå   nope der måtte være andet der kunne bruges.
Jeg læste, at nogen amerikane,r havde held med at bruge (Mikado part nr 4018) den medbringer fra mikado 550 skulle passe super, og det gør den, og den koster kun 350.- :-)
se foto af medbringer.
hirobo 2.png


Så nu havde jeg bygget en rigtig fin model nr 2 til små penge den står pt i 2150.- så det er ikke så ringe endda.( selve ombygningen kommer til at koste 1000.- med de nye pits arme)
Jeg har testet modellen i 4 flyvninger indtil nu, min FBL JR TAGS mini er ikke trimmet ind til modellen endnu, jeg har bare kopieret opsætningen fra min URUKAY direkte over,
men når det nu er sagt så flyver modellen allerede rigtigt godt, mekanikker køre virkelig smooth.
Jeg har fløjet hele f3c programmet og det havde den ingen problemer med.
Jeg glæder mig til at monter de originale pits arme og få modellen trimmet 100% så den er klar som stand by til diverse konkurrencer i 2019 incl WM.

Der er dog lige en anden ting jeg vil skifte, jeg laver nye trækstænger op til bladholderen, de originale er 2 mm og linkene er ikke så kraftige, der bliver laver 2,3 mm trækstænger som bliver monteret med JR kuglelink, så er jeg sikker på det holder til MANGE flyvninger.
Jeg har lige smidt et link til en video hvor den hover, når den er trimmet bliver det rigtigt godt det er jer helt overbevist om.
hirobo 3.png

Video Hirobo FBL Hover



Mvh  Thomas Wiese