Alle danske modelpiloters forum

 
tindsor
Emnestarter
Indlæg: 317
Tilmeldt: 15 feb 2003 16:05
Kontakt:

Re: Konstruktion og bygning af Mil Mi-24

06 sep 2023 00:05

Nu med hale...

Støbning af hale sektionerne foregik igen på samme måde som de øvrige dele, dvs 2 lag voks, 2 lag PVA, 3 lag 160 grams glasvæv, 1 lag afriveningsvæv.

Denne gang ville jeg dog se om jeg ikke kunne få vakuum-bagging teknikken til at virke, så da jeg alligevel skulle købe mere glasfiber og epoxy hos R&G (har nu forbrugt lige over 5 meter væv) blev der også lagt noget blå special plastik og noget elefantsnot-på-strimmel i kurven. Det var nu nemt at lave en pose der lige passede i størrelsen (= rigelig stor). Plastikken kan give sig en lille smule så det var også nemmere at få den til at ligge rimeligt pænt mod formen.

20230826_165249_resize.jpg


Da jeg ikke ved hvor længe pumpen skulle være på, ventede jeg ca 18 timer inden jeg tog den fra. Formen fik så lov til at ligge i posen en dags tid mere mens den hærdede ordenligt. Da den kom ud var resultatet faktisk rigtigt fint, dog har jeg en udfordring i kanten hvor vævet har bukket rundt over flangen at den ikke har ligget 100% til.

20230828_223520_resize.jpg


Også den anden halvdel blev lavet i vakuum, med samme resultat i kanten selv om jeg prøvede at klippe vævet mere fint til inden den kom i posen, så der ikke var så meget ombukning. Der var også en smule problemer med afstøbningen på den anden halvdel ved "lygtekassen" som har en 90 graders vinkel, men ellers er den fin. Jeg ved ikke om det var blevet bedre uden vakuum men nu er det i hvertifald prøvet :)

20230905_222043_resize.jpg


Med halen på plads giver det et fint indtryk at den endelige størrelse!

20230905_224055_resize.jpg


20230905_223818_resize.jpg


Vægten er nu i alt oppe på 1232 gram.
Så mangler jeg bare at støbe selve hale finnen så er det grove glasfiber arbejde afsluttet.
Vedhæftede filer
20230905_224524_resize.jpg
Venlig hilsen

Anders Sørensen
EFK87
 
Brugeravatar
Futterama
Indlæg: 589
Tilmeldt: 14 jul 2004 14:19
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Konstruktion og bygning af Mil Mi-24

06 sep 2023 10:52

Det ser virkelig imponerende ud  8-)
Jeg forstod ikke rigtigt problemet med kanten under vakuum støbningen. Er det unormalt at lave støbeformen en smule for stor ved kanterne og dermed støbe emnet en smule for stort så man efter støbning kan skære kanterne til så de passer 100%?
Mvh
Martin Jakobsen
Midtjysk Modelflyveklub
 
ClausT
Indlæg: 5529
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Konstruktion og bygning af Mil Mi-24

06 sep 2023 21:23

Imponerende og det bliver et halvstort bæst :)

Nu er det ikke jordens kraftigste vacuum pumpe du har lånt, den er trods alt blot til at lave bobler i et akvarium.
Men selv med større undertryk kan det drille med at trykke vævet omkring et skarpt vinkelret hjørne.
Næste ting er om de 3d printede forme kan holde til det.

Man kunne evt placere en voks 'pølse' hele vejen rundt så fiberen kan bøje ind over den og så trimme kanten efter støbning.
Nu er det et one-off projekt og du er indstillet på let spartelarbejde, så det er blot at klø på :) 
 
Brugeravatar
JornWildt
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Konstruktion og bygning af Mil Mi-24

12 sep 2023 21:19

Det bliver flot!
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
tindsor
Emnestarter
Indlæg: 317
Tilmeldt: 15 feb 2003 16:05
Kontakt:

Re: Konstruktion og bygning af Mil Mi-24

08 okt 2023 22:36

Hygger mig for tiden med design af understel.
Lidt svært at få vinkler osv korrekt, men tror at det er ved at være der... Nu kan jeg så printe lidt dimser og se om virkeligheden passer med tegningen eller om virkeligheden skal justeres :)

Fusion2023-10-08.png
Venlig hilsen



Anders Sørensen

EFK87
 
JS
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 30 maj 2002 20:40
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: Konstruktion og bygning af Mil Mi-24

25 nov 2023 05:10

Super fedt projekt, har ville skrive længe men skulle lige have taget mig sammen til at lave nyt kodeord til forum.

Jeg rejser tit til Rusland (ja pis mig i ansigtet for at "støtte" krigsmaskinen, men det gør jeg altså).
På min sidste tur stod jeg på gaden som en anden turist og alt hvad der har med flyver og helikopter at gøre fanger selvfølgelig mit blik.
Så jeg ser en facade med en helikopter på og undre mig lidt da der også står tandlæge. Patroisme på højt plan.
Se selv på billede.

Næste tur derover, skal jeg på fly museum og der skulle gerne være nogle helikopterer også, så hvis du har intresse og der er en MI-24 kan jeg godt skyde en masse detalje billeder til dig, hvis ikke KGB tager mig for spionage og jeg ender mine dage i en Gulag eller skyttegrav i Donbass :)
Vedhæftede filer
20230712_213107.jpg
Jesper B
Sæby Modelflyve Klub
Founding and only member of, The North Atlantic Modelflying Club (Har fløjet modelfly over det nord atlantiske hav, stik den ;)
FPV Junkie.

Hold den gode tone XO XO :D
 
tindsor
Emnestarter
Indlæg: 317
Tilmeldt: 15 feb 2003 16:05
Kontakt:

Re: Konstruktion og bygning af Mil Mi-24

03 jan 2024 17:20

Hejsa,

Lige en hurtig update, her 4 år inde i projektet :)

Jeg har primært koncentreret mig om at få designet hoved-understellet færdigt, så jeg også kan få klarlagt hvordan træværket inde i modellen kan opbygges mest hensigtsmæssigt. Det har krævet en del forsøg at finde ud af et design der både er stærkt nok og samtidigt muligt at fremstille for en metal-amatør som mig. Jeg har valgt selv at dreje selve benene for at få dem i den rigtige størrelse, mens de øvrige dele bliver 3d-printet. Fjedren til benene er en reservedel fra min 3d printer og metalskinnen til glideren er et stykke gardinstang!

20231107_224733_resize.jpg


20231111_193118_resize.jpg


20231111_193226_resize.jpg


Selve mekanismen bliver drevet af en 12v linær aktuator (som dog kun får 2S lipo), se video her:
https://youtu.be/HhbaLUhBmVA?feature=shared

Næste trin jeg er i gang med er design af det forreste understel, hvilket også bliver lidt tricky da det skal være styrbart. Jeg har kigget på færdige optrækkelige understel, men det specielle ved denne heli er at forhjulet ikke skal trækkes helt op men kun ca 80 grader, så jeg er nok "tvunget" til selv at bygge noget.

front gear 2.png
Venlig hilsen



Anders Sørensen

EFK87
 
ClausT
Indlæg: 5529
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Konstruktion og bygning af Mil Mi-24

03 jan 2024 17:45

Flot arbejde, som altid :)

Jeg er ved at varme op til at støbe et par understelskomponenter i 'forged carbon'  (til div. EDF projekter).
Er dog ikke længere end at have købt startsættet fra Easy Composites, skal nok komme med en update når der sker noget der.
 
tindsor
Emnestarter
Indlæg: 317
Tilmeldt: 15 feb 2003 16:05
Kontakt:

Re: Konstruktion og bygning af Mil Mi-24

03 jan 2024 18:16

@ClausT, det bliver fedt at se om Forged carbon er lige så nemt som han får det til at se ud på Easy Composites youtube kanal :)
Jeg har lige indkøbt en ny 3D printer (Bambulab X1) som kan printe i lidt mere eksotiske materialer. Jeg har tænkt mig at printe understels-dimserne i PAHT-CF som er noget kulfiberforstærket nylon hvilket skulle være utroligt stærkt.
Venlig hilsen



Anders Sørensen

EFK87
 
tindsor
Emnestarter
Indlæg: 317
Tilmeldt: 15 feb 2003 16:05
Kontakt:

Re: Konstruktion og bygning af Mil Mi-24

11 mar 2024 21:51

Hejsa,

Så er der blevet leget lidt mere i Fusion med design af det forreste landingshjul, som både skal være optrækkeligt og styrbart. Det har ikke været helt lige til at få geometrien på plads, men efterhånden er jeg nået frem til et design som får hjulet op i noget der ligner den rigtige position, hvor det stadig kommer til at stikke lidt ud som på originalen når det er trukket op. Desuden burde der med min løsning ikke være de store kræfter på aktuatoren både når det er trukket op og ikke mindst når den står på jorden.

Front landing gear 2024-03-10 final.png


20240310_125649.jpg


20240310_125603.jpg


https://youtu.be/WqpnJTp3zzo

En ulempe er dog at aktuatoren kommer til at stikke lidt op, hvor de alm færdigkøbte har den liggende fladt. Det har jeg dog kunnet kompensere for i designet af de indre træ-dele så det ser ud til ikke at blive noget problem.

inner structure 2024-03-09.png
Venlig hilsen



Anders Sørensen

EFK87