Alle danske modelpiloters forum

 
tindsor
Emnestarter
Indlæg: 316
Tilmeldt: 15 feb 2003 16:05
Kontakt:

Re: Konstruktion og bygning af Mil Mi-24

24 jan 2021 22:57

Hejsa,

Efter længere tids hus--renovering-halløj, er det vist tid til en lille update på projektet.

Jeg troede at det ville være forholdsvist hurtigt at tegne 3D modellen, som jeg så bare kunne trykke "print" på. Men jeg er nok bevet lidt erfaringer rigere... Mit første forsøg på tegningen som jeg viste her tidligere, strandede på at jeg ikke kunne få de rigtige former i overgangen mellem kroppen og halebommen, det blev hele tiden lidt for skarpe overgange og jeg kunne ikke rigtigt få "loft" funktionen til at virke som jeg mente den kunne/skulle. Selve halefinnen blev egentlig også nogenlunde, men igen kunne jeg ikke få overgangen mellem halebom og finne til rigtigt at ligne noget.
Efter at have set en hel del youtube videoer blev jeg nysgerrig efter at prøve en anden tilgang, hvor man starter med en kasse og så "trækker" i den for at forme den (lidt ligesom en lerklump der kan strække sig uendeligt). Det gik fint i starten men jeg kom hurtigt til kort også med denne teknik når jeg skulle modellere overgange, da man hurtigt får lavet en hel masse opdelinger og mystiske kanter og kan ende ud i at fusion ikke kan lave den op til en solid igen.

Efter at have øvet mig lidt på lidt andre projekter, er jeg nu gået tilbage til tilgangen om at lave sketches og bruge "loft". Men denne gang har jeg lidt hjælp, idet jeg har investeret hele 9$ på en komplet 3D scan af en fullsize som en eller anden russer har lavet. Den kommer som en "mesh" fil, som består af ca 4.2 millioner trekanter. Denne fil kan så importeres i Fusion, og det er muligt at trække profiler ud. Profilerne er noget hakkede og ukomplette, men man kan så selv tegne oven i dem for at lave nogle pæne rene linier.

scanmesh1.JPG

scanmesh2.JPG



Jeg har efterhånden fået lavet noget der kan bruges til at få nogle rimelige overflader ud af. Jeg har fundet ud af at der er et par ting der er ret vigtige for at få noget brugbart:
- Lav en god side-profil med det fulde omrids først. Denne skal ikke være helt lukket i enderne, hvis den er kan den ikke bruges some "rail" i loft kommandoen.
- Alle de efterfølgende profiler skal have fat i linierne for side-profilen.
- Loft-kommandoen skal hjælpes! Dvs at der skal laves flere 3d rail-liner der også har fat i alle profilerne.
- Tænk meget over rækkefølgen profilerne tegnes i, da der eller kan skabes afhængigheder mellem sketches som gør at det bliver meget besværligt.

sketch1.JPG


Som det ses her, er jeg kommet et stykke med tegningen og overfladerne passer nogenlunde med mesh'en (de grå er mine). Jeg har dog et hænge-parti ved luft-undsugningerne, men det vil jeg lave senere som seperate objekter og så flette dem sammen.

meshVsSurface.JPG

surface1.JPG


For at komme lidt ud af den virtuelle verden, har jeg lavet et prøve-print af hale-sektionen. Efter at være delt op i 3 dele så den kunne være i printeren, var det bare at vente de i alt 25 timer det tog. Resultatet blev rigtigt fint, men straks var det frem med Dremlen for at lave luge så mekanikken kan komme ind. Denne luge kunne selvfølgelig godt være lavet inden print, men det er nemmere når man kan måle lidt.
Det viser viser sig at toppen af halen er lidt for smal til hale-gearkassen så måtte lige hakke lidt mere i printet for at jeg kunne se hvor meget der mangler.

tailBody1.JPG

20210123_214825_resize.jpg

20210124_002241_resize.jpg

20210124_002417_resize.jpg

20210124_002644_resize.jpg
Venlig hilsen

Anders Sørensen
EFK87
 
ClausT
Indlæg: 5507
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Konstruktion og bygning af Mil Mi-24

25 jan 2021 14:18

Stor respekt for at du er kommet så langt, der er brugt et par timer der ;)  min minimale erfaring med loft kommandoen er også at det ser så simpelt ud i videoerne, men det har rigtigt meget at sige hvordan dine profiler og hjælpelinier er tegnet - og så er jeg ikke kommet længere...
 
tindsor
Emnestarter
Indlæg: 316
Tilmeldt: 15 feb 2003 16:05
Kontakt:

Re: Konstruktion og bygning af Mil Mi-24

18 feb 2021 23:50

Pyyh, det er altså vanskeligt at få de dobbelt-krumme kropsprofiler omkring turbinenerne rigtige! De ekstra hjælpelinier er bare så vigtige for at få et godt resultat.
Nå, men jeg kommer da hele tiden lidt tættere på at få en brugbar overflade som jeg kan arbejde videre på...

sketch2.JPG


bodyFromMesh.JPG


meshVsSurfaceV2.JPG
Venlig hilsen



Anders Sørensen

EFK87
 
Krunder
Indlæg: 988
Tilmeldt: 16 dec 2002 12:26
Kontakt:

Re: Konstruktion og bygning af Mil Mi-24

28 feb 2021 18:07

Fedt Projekt :)
Save the flybar - before its to late!! Nitro is the new black :)
 
ClausT
Indlæg: 5507
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Konstruktion og bygning af Mil Mi-24

12 apr 2021 10:17

Jeg fandt denne på grabcad, kan måske bruges som inspiration, virker rimelig komplet.  

Mil Mi-24 | 3D CAD Model Library | GrabCAD



Kunne ikke læse filen direkte i privat versionen af Fusion360, men via workbench på grabcad fik jeg den over i .iges format, så kan den læses.
Har prøvet at 'tage et sidepanel af', det virker som en brugbar model.
Vedhæftede filer
Screenshot 2021-04-12 100958.png
 
tindsor
Emnestarter
Indlæg: 316
Tilmeldt: 15 feb 2003 16:05
Kontakt:

Re: Konstruktion og bygning af Mil Mi-24

12 apr 2021 18:04

Tak Claus, den vil jeg kigge nærmere på!
Venlig hilsen



Anders Sørensen

EFK87
 
tindsor
Emnestarter
Indlæg: 316
Tilmeldt: 15 feb 2003 16:05
Kontakt:

Re: Konstruktion og bygning af Mil Mi-24

30 aug 2021 22:47

Hejsa,

En lille sommer hilsen fra evigheds-projektet, hvor jeg mest har rodet lidt med mekanikken...

Efter at have gået og kigget en del på det oprindeligt indkøbte rotorhoved fra Roban, kom jeg til den konklusion at jeg ikke stoler 100% på at det vil kunne holde til belastningen fra de 800 mm lange blade. Mine kritikpunkter var:
- De tynde vinkel-arme og dertilhørende 2.5mm skruer, da der har været et par rapporter om at skruerne kunne knække. Selvfølgelig kunne det nok fikses med skruer af bedre kvalitet.
- Det er 14mm bladholdere hvor bladenes rod er 12mm. Et par tykke skiver som konvertering følger med, men det gør at bladene kommer til at hvile på en meget lille flade.
- Swash-platen kører ikke så lækkert som jeg kunne ønske.

Efter en del overvejelse har jeg derfor købt et ny hoved, denne gang fra det tyske firma PSG Dynamics (https://www.psg-dynamics.de/575.html). Det er kraftigere i udførslen, har 12mm bladholdere og så er links skruet fast i den roterende del af swash-platen.

20210830_220810.jpg


Det er vigtigt at alle blade har den samme vinkel når swash-plate'en står vandret. Da det godt kan være vanskeligt at se en grad fra eller til, har jeg lavet et lille værktøj, som simplethen er en lang kulstang, med en hjulmøtrik skruet på, som er stukket igennem hullet i bladholderen. Den lange stang gør det let at se selv den mindste afvigelse og om den er lodret ifht rotor-masten.

20210814_232354.jpg


En anden ting jeg har brugt lidt tid på at finde ud af, er hvordan jeg kunne lave mine egne trækstænger til halen-rotoren. Jeg vil stadig gerne bruge kulstænger som de oprindelige, men koblingen mellem kulstang og link har drillet. Align har en sær diameter på gevindet til deres links (ca 2.7 mm). Efter forgæves at have prøvet med en masse standard adaptere som ikke rigtigt passede i linket, fandt jeg på den simple løsning at købe nogle af aligns standard trækstænger til swash, save dem over og lime dem ind i kulstangen med epoxy iblandet mikroballoner. Da linket ikke har ret langt gevind at stille på tog det et par forsøg inden længden blev 100% rigtig.

20210408_223952.jpg


20210720_232225.jpg


Med det ekstra stykke hævede hale er den noget mere haletung end normalt, og batterierne skal en smule frem ifht den almindelige batteri-slæde. For samtidigt at give lidt øvelse i at flyve med 3 "hjul" har jeg lavet et lille diskret 1200 grams træningsunderstel hvor kontaktpunkterne med jorden er der hvor hjulene til sin tid kommer til at sidde.

20210814_232503.jpg


Det var lidt med rystende hænder at jeg skulle prøveflyve mekanikken. Brain'en er selvfølgelig sat op ved at følge wizard'en, men da linket mellem rotorhoved og swashplate ikke sidder med 90 grader har jeg skullet gætte mig lidt til hvad den nøjagtige "phasing" skulle stå til.

20210821_162528.jpg


Prøveflyvningen gik som sådan godt (intet eksploderede!), men den varede kun 15-20 sekunder da der var en underlig vibration/fleks i halen. Heldigvis var der en masse kloge hoveder tilstede på pladsen, så konklusionen er at det er fordi alu-rørene i halen ikke er understøttet godt nok og den derfor kan give sig ved belastning. Jeg skal derfor have lavet lidt forbedringer, men mere om det en anden gang.
Venlig hilsen



Anders Sørensen

EFK87
 
tindsor
Emnestarter
Indlæg: 316
Tilmeldt: 15 feb 2003 16:05
Kontakt:

Re: Konstruktion og bygning af Mil Mi-24

06 sep 2021 22:49

Så har jeg haft gang i printeren og fremstillet lidt dimser der gerne skulle forhindre flex i halen.

Da de to primære halestræbere vil bevæge sig lidt ind/ud når jeg trykker eller hiver yderst i halen, har jeg sat et mellemstykke på så de hele tiden er med fast afstand imellem. Det virker til at have en ret stor effekt, både mod tryk/træk og har også hjulpet lidt ved vrid. På min Rave Ballistic er der faktisk også sådan en dims som standard (om end lidt mindre og mere elegant), så det er måske et kendt problem.

For yderligere at styrke den hævede del af halen har jeg også monteret to støtte-stænger til den del. De er lidt tyndere men virker til at give en god afstivning og tænker også at det vil aflaste gearboksen lidt. Stængerne er faktisk fra en t-rex 500, de ser så små og nuttede ud på den her heli :) Når mekanikken til sin tid kommer i skala kroppen kan de ekstra stænger naturligvis ikke være der for knækket på halen, men så tænker jeg at de bliver erstattet af holdere i kroppen.

Nu bliver det spændende at se om det har hjulpet...!

20210906_190135.jpg


20210906_200258.jpg


20210906_200349.jpg
Venlig hilsen



Anders Sørensen

EFK87
 
Brugeravatar
JornWildt
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Konstruktion og bygning af Mil Mi-24

07 sep 2021 10:40

Altså, jeg syntes det fedt at du overhovedet fik den i luften i første forsøg! Glæder mig til at se det færdige resultat.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
tindsor
Emnestarter
Indlæg: 316
Tilmeldt: 15 feb 2003 16:05
Kontakt:

Re: Konstruktion og bygning af Mil Mi-24

07 mar 2022 22:34

Hejsa,

Nu hvor projektet er rundet de 2 år (!) er det vel tid tid en lille update igen :)

Jeg har efterhånden fået brændt en hel del timer af på at tegne i Fusion. Efter at have løbet panden mod en mur adskillige gange, hvor Loft kommandoen er fejlet i mit forsøg på få dannet hele kroppens gundstruktur i én Loft, har jeg indset at det er klart bedst at prøve at dele den op i sektioner der så tegnes hver for sig. Det gør det væsentlig nemmere at styre de enkelte liniers forløb. For at få nogenlunde pæne overgange mellem de enkelte sektioner kan kopiering af sketch linier fra en sketch til en anden hjælpe helt gevaldigt. Da der alligevel nok skal spartles lidt inden støbning af kroppen (når jeg engang kommer så langt) betyder et gap på 0,1 mm nok ikke det store :)

Fusion2022-03-07 220444.png


Fusion2022-03-07 223557.png


Jeg har prøvet at printe lidt af luftindtagene bare for at få en fornemmelse af hvordan det ser ud og hvor lang tid det mon vil tage at printe hele kroppen. Konklusionen er at det kommer til at tage utroligt mange 100 timer da der ca er 30 timers print i testen (ved 2 mm sidetykkelse).

20220204_222039_resize.jpg


For at det også skal blive nogenlunde nemt at støbe og slibe osv har jeg besluttet mig for ikke at ville tegne alt for mange flere detaljer på nu. Jeg mangler de karakteristiske "bobler" ved baghjulene og et indhak under halen men ellers er den så småt ved at være der. Med min tegnehastighed bliver det nok først engang til sommer :)

Jeg kan for øvrigt klart anbefale interesserede at tage en tur til Panzer-museum East (https://panzermuseumeast.dk/) i Slagelse hvor der står en fullsize Mil24, som jeg var nede at tage en masse detail billeder af i sommers.

IMG_7613_resize.JPG
Venlig hilsen



Anders Sørensen

EFK87