Alle danske modelpiloters forum

 
Jacob Kjer
Emnestarter
Indlæg: 67
Tilmeldt: 05 mar 2012 13:27
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Litteratur søges om gyro teknik

09 jul 2016 22:39

Hej Alle,

Er der mon nogen som kan forklare eller henvise til nogle bøger, om de er på dansk eller engelsk er underordnet.

Jeg vil rigtig gerne forstå hele gyro'en og alle dens funktioner ordentlig, her tænker jeg f.eks på forskellen mellem "normal" og "rate" mode, gain P & I justering osv.. Hvordan eller hvorfor flipper min gyro mellem rate og normal ved en bestemt gyro procent?

Måske det bare er mig som gør det hele lidt for indviklet, men jeg synes godt nok at det er lidt svært at finde rundt i alle de termer.

Jeg håber at der er en venlig sjæl som kan være behjælpelig.

pft

Jacob
 
Jacob Kjer
Emnestarter
Indlæg: 67
Tilmeldt: 05 mar 2012 13:27
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Hej, Mange tak. Alt info har

10 jul 2016 13:58

Hej,

Mange tak. Alt info har interesse. Jeg medgiver dig han gør det virkelig forståeligt.

Jeg har købt den del e-bøger af en "John Salt", tror at han kommer fra Canada men lige præcis det med den "woodoo" der sker mht normal / rate mode det har han desværre ikke noget med.

Men mange tak for dit input.

vh
 
Finn Andersen
Indlæg: 673
Tilmeldt: 20 apr 2009 19:35
Geografisk sted: Herlev
Kontakt:

Det er udenfor det emne

10 jul 2016 21:33

Det er udenfor det emne du specifikt efterspørger, men der er en lille serie videoer og generel helikopter teori i "Smarter every day" på youtube. Grunden til at jeg nævner det er, at jeg mener at det er en forudsætning for at forstå hvorfor gyroen gør som den gør.

Jeg har læst mig til det jeg ved om gyroer i min Futaba sender manual + manualen til de gyroer jeg har haft. Nu om dage bruger jeg så mest BeastX, som jo også har en gyro "indeni", men det er jo en helt anden snak.
OY-2498
Flybar: TRex 500 CF. FBL/Microbeast: Goblin 500, TRex 500 XT, Goblin Fireball 280, TRex 300X og TRex 250 SE.
Futaba 18SZ
Blade Nano CP S + Spectrum 6e

God dømmekraft kommer med erfaring.... Erfaring kommer af dårlig dømmekraft.
 
Jacob Kjer
Emnestarter
Indlæg: 67
Tilmeldt: 05 mar 2012 13:27
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Hej Finn Tak for dit indspark. Jeg

10 jul 2016 22:49

Hej Finn

Tak for dit indspark.

Jeg er uddannet civilpilot og halv maskinmester, så det grundlæggende om hvorfor helikopteren flyver og agerer som den gør, har jeg rimelig styr på. Men jeg kommer for alvor til kort når gyromanualen nævner termer som rate og normal mode i flæng. Jeg kan simpelthen ikke gennemskue det koncept, andet end at jeg kan konkludere hvad som sker. Men lige præcis hvorfor kunne bare så skønt også at have på plads.

f.eks hvorfor flipper min FBL mellem normal og rate mode ved mere en 33% gyro? Og tilbage igen ved mindre end 28% gyro. Jeg føler virkelig at den lille boks gør nogle meget underlige ting. (men som desværre nok er korrekte)

Endnu engang mange gang tak for dit indspark Finn.

vh

 
Finn Andersen
Indlæg: 673
Tilmeldt: 20 apr 2009 19:35
Geografisk sted: Herlev
Kontakt:

Mht til rate og normal/heading

11 jul 2016 14:33

Mht til rate og normal/heading hold mode, så er ideen, som jeg forstår det, at bruge en enkelt kanal til at stille gain til de 2 modes. Altså 0-45 giver gain til std rate mode'en og 55-100 giver gain til HH mode. Mellem 45 og 55 er der en dead zone, hvor gyroen er i et udefineret state..

Std eller rate mode holder ikke heading ved udefra kommende påvirkninger, f.eks. vindstød, men det gør HH hold mode.

Jeg tror ikke der er nogen der går op i hvad gain'en er i tal; man justerer gain op indtil halen "hunter" (logrer) og sætter så gain ned til den netop ikke gør det.

Der er vist heller ikke nogen som flyver ret meget udenfor HH mode.
OY-2498
Flybar: TRex 500 CF. FBL/Microbeast: Goblin 500, TRex 500 XT, Goblin Fireball 280, TRex 300X og TRex 250 SE.
Futaba 18SZ
Blade Nano CP S + Spectrum 6e

God dømmekraft kommer med erfaring.... Erfaring kommer af dårlig dømmekraft.
 
Kim Jensen
Indlæg: 560
Tilmeldt: 01 sep 2009 20:44
Kontakt:

Selvom der er gået nogle

17 jul 2016 16:45

Selvom der er gået nogle år siden Colin Mill skrev artikel serien 'Understand your heli' er den stadig meget læseværdig.
Find den her: her

Jeg kender den kun i engelsk version.

Gyro-delen starter vist omkring 'Part 6'.

Colin Mill er grundlæggeren af CSM, er ifølge nogle opfinderen af den første kommercielle gyro med heading hold, og har desuden lavet nogle af de første gode PC heli simulatorer.
Dygtig mand :-)
 
Finn Andersen
Indlæg: 673
Tilmeldt: 20 apr 2009 19:35
Geografisk sted: Herlev
Kontakt:

Selvom der er gået nogle

18 jul 2016 10:44

Selvom der er gået nogle år siden Colin Mill skrev artikel serien 'Understand your heli' er den stadig meget læseværdig.
Find den her: her ...


Interessant, 20 år gammel artikel; Der er godt nok sket et og andet i mellemtiden. Jeg faldt over forklaringen på at servoer skal stå 90 gr på trækstangen; det er ofte sagt, men lige så ofte uden begrundelse, men her er den så.

Kan anbefales...
OY-2498
Flybar: TRex 500 CF. FBL/Microbeast: Goblin 500, TRex 500 XT, Goblin Fireball 280, TRex 300X og TRex 250 SE.
Futaba 18SZ
Blade Nano CP S + Spectrum 6e

God dømmekraft kommer med erfaring.... Erfaring kommer af dårlig dømmekraft.