Alle danske modelpiloters forum

 
timiun
Emnestarter
Indlæg: 18
Tilmeldt: 06 jan 2010 09:03
Kontakt:

F3C for sjov

09 maj 2011 15:14

Hej alle.

Jeg er nybegynder og ret grøn indenfor helikopter.
Der bliver ikke lige kastet om sig med 3D manøvre, og jeg finder faktisk mest sjov i at (prøve at) beherske min 550e i stille, stilfulde manøvre.

Derfor, F3C ligger lige til højrebenet for mit vedkomne.

Hvad jeg sådan kan læse mig frem til her omkring eks. Helibatic, så går det meste på at man gerne vil have at folk ligesom "kommer frem" igennem systemet/klasserne, så man kan få nogle dygtige folk man kan sende til VM osv. - altså elite arbejdet.

Man prøver dog også at "pleje" den glade amatør med F3C Trainee - men det virker stadig som om det er med det i mente, at man skal have folk op i den seriøse ende.

Hele den lange smører, var bare for at sige, at jeg egentligt gerne bare ville være med, for at have det sjovt - jeg har ingen intentioner om at skulle flyve F3C VM, men "tonen" om man vil, syntes jeg går meget imod at man (MEGET karikeret) gerne vil have at folk skal blive "proffer".

I mine unge dage (for snart 15 - 20 år siden) fløj jeg nogle 2m konkurerncer - rigtig hyggeligt, og det eneste formål var, at have det hyggeligt sammen, og så dog have lidt konkurrence, så man kunne have lidt håne-ret overfor nogle af de andre.

Sådan noget i den "ånd" mener jeg burde/kunne være rigtig fint for sådan noget som F3C.
Det kan godt være at Helibatic er fint som det er (jeg har jf. min nybegynder status ikke været til en endnu - det kommer:) ) men kunne måske med fordel dreje noget af indholdet over på hygge/sjov, i stedet for hardcore konkurrence.

Grunden til at jeg skriver det her, er f.eks. de spørgsmål der har været her (og i andre fora'er for den sags skyld) om xxx helikopter nu er ok, eller man skal købe dit eller dat, hirobo, FBL osv osv.

Set fra mit synspunkt, burde man "satse" meget bredere, så konkurrencen lige så meget blev et spørgsmål om at have det sjovt (og have sjov med at pille med indstillinger hvis man er den type) end om man lige har den eller den helikopter, med det eller det rotorhoved.
Har man lyst til at stille op med en T-rex 250 - så skal folk stå med spredte arme og sige velkommen til, og vi skal nok få et par sjove dage.

Jeg tror det ville inspirere mange flere til at være med, og skulle man pludseligt blive "fanget" af det og have lyst til at brænde dankortet af, så skal folk nok give lyd, og jeg er sikker på at alle vil være behjælpelig med gode råd og vejledning.

Forstås - jeg er slet ikke ude på at "disse" nogen eller gøre nogen sure eller noget - jeg tror bare man kunne vinde noget ved at appellere lidt bredere og flytte fokus over på hyggen og samværet - dem der vil være "proff" kan der jo sagtens samtidig være plads til, det ene udelukker ikke det andet.

Med håb om godt flyvevejr til alle :)

/Jesper
 
Brugeravatar
black_117
Indlæg: 3573
Tilmeldt: 17 maj 2008 10:05
Kontakt:

Det lyder da meget fornuftigt

09 maj 2011 23:49

Det lyder da meget fornuftigt det du siger. Jeg er selv nybegynder.

Men er det ikke derfor at man har F3C sport kategorien. Netop for at der ikke skal gå for meget proff i den

Sent from my LT15i using Tapatalk
Martin Black
20 87 85 22
black_117 (a) youmail.dk

Danmarks nye hobbyhandler
 
Flemming Nielsen
Indlæg: 1012
Tilmeldt: 27 okt 2002 15:08
Kontakt:

Hejsa Ja man har Traniee

10 maj 2011 07:34

Hejsa

Ja man har Traniee for dem der lige er startet med hei konkurrence, og F3C sport fer dem der ikke lige kan og vil flyve fuldblods F3C programmet.

Har selv fløjet Heli konkurrenceflyvning i 2 år nu. Der er en dejlig afslappet og hjælpsom stemning til helibatic konkurrencerne.

Nu ved jeg ikke om du har prøvet at kome til en helibatic konkurrence, jeg kan kun opfordrer til at du prøver at komme og deltage.... alle kan være med.
Flemming S. Nielsen
Brønderslev Modelflyveklub




Medlem af 9 kW LiPo klubben :-)
 
Kim Jensen
Indlæg: 560
Tilmeldt: 01 sep 2009 20:44
Kontakt:

Det er en evig balancegang

14 maj 2011 23:19

Det er en evig balancegang for helikopter styringsgruppen.

Dels er modelflyvning DK's formål med styringsgruppen at sikre nogle stævner hvor de piloter der skal ud og flyve internationalt kan møde op og prøve formen af, og samtidig vil vi selvfølgelig gerne lokke nye til.

Gennem den tid jeg har været med har de få 'klager' der har været, gået på vi var for lidt 'professionelle' og lidt for 'hyggelige'. Det har jeg egentlig været godt tilfreds med, da jeg altid har troet på at hvis en pilot virkelig har ambitioner om et eller andet, er det i hverdagen den indsats lægges. Helibatic udgør for dem nogle 'fix punkter' hvor de prøver sig selv af. Ved de lejligheder skal de selvfølglige have så god feedback som muligt, så vores dømning skal selvfølgelig være god. Den har altid været god efter min mening, og efter Nikolaj har taget fat er det på vej til at blive rigtig godt.

I helidanmark har vi så også haft glæden af pitchbrothers, som sandsynligvis har afholdt de mest profesisonelle træf på dansk jord nogensinde. Så skulle Helibatic synes for flyvemæssigt seriøst for nogle, har der altid været det fantastiske alternativ til at lokke nye piloter igang.

Jeg håber rigtig meget både Helibatic og Pitchbrothers fortsætter for fuld styrke. Tilsammen synes jeg de udgør et rent heli slaraffenland.

Det bedste var næsten du følger Flemmings opfordring og kommer forbi et Helibatic så vi kan tage en snak om ideerne.
For det kan altid blive bedre, og alene det du skriver så flot et indlæg, tyder på du har nogle goder ideer vi burde snakke om.