Alle danske modelpiloters forum

 
Nikolaj ak
Emnestarter
Indlæg: 114
Tilmeldt: 20 maj 2008 14:42
Kontakt:

F3C Grænse cup Gøteborg 7/8 Maj 2011

03 apr 2011 15:54

Hej Alle F3C glade folk.

Så er der mulighed for at tildmelde sig til grænse cup i Gøteborg.

Vi er så heldige i år at F3C programmerne; Traniee,sport og FAI F3C er det samme som de flyver i Sverige, det gør at du bare kan træne det program du vil flyve til helibatic og flyve det samme i Sverige.

Det foregår i år hos www.akmg.se Der er åbent for tilmelding frem til 1. maj 2011
Startgebyr er 350 svenske kroner :)

Tilmeldning sendes til bjorn.friberg@NOSPAM_live.com NOSPAM fjernes når der skrives til ham.

Jeg håber der er nogle af jer der tager det op til overvejelse og vil deltage i denne konkurrence.

BEMÆRK: i sverige er Trainee= F3C populær for at undgå misforståelser.

For mere info, WWW.F3C.se
Med Venlig Hilsen
Nikolaj Karlsson
 
Kim Jensen
Indlæg: 560
Tilmeldt: 01 sep 2009 20:44
Kontakt:

Set i lyset af omfanget

14 maj 2011 22:46

Set i lyset af omfanget hvormed F3C flyvningen dyrkes i DK, er det ikke overraskende vores deltagelse Grænsecup har være noget begrænset de sidste år. Faktisk har Søren Østergaard ofte måtte tage afsted alene.

I år var det lidt anderledes. 3 piloter kom afsted til det der vel egentlig er nordiske mesterskaber. Da stævnet viste sig at være særdeles anbefalelsesværdigt, synes jeg det er værd at fortælle lidt om det.

Der flyves de samme klasser (FAI, Sport og populær) som vi bruger ved Helibatic herhjemme.
Ialt var der 27 piloter, hvoraf de 15 fløj i FAI klassen.
Konkurrencen er nøjagtig ligeså afslappet som vores egen Helibatic, men da deltagerne i FAI klassen hovedsagligt udgøres af landsholdene fra de nordiske lande er niveauet klart højere end herhjemme.
For eksempel deltager Finlands Ari, som sidste år blev nr2 ved EM.
Blandt dommerne finder vi også dommere der dømmer ved EM og VM.

Selvom der deltager en del seriøst dygtige piloter, kan vi også konstatere at DK sagtens kunne sende 5-6 piloter der alle ville kunne lave fine placeringer.

Alle der har set vores egen Søren Østergaard hover, ved han er god. Og efter at have set Grænsecup vil jeg godt påstå han hover i verdensklasse. Selv Ari kunne ikke være med efter min mening.
I flyvemanøvrene kniber det mere. En nærmest ubegribelig præcision, kombineret med særdeles kraftfuld stil gjorde Ari til suverænt den bedste. Alle ind og udflyvninger i samme høje og afstand, kvarte rul vildt skart markerede, alt helt centreret og selvfølgelig er auto med hovedmasten i center cirklen +/-10cm. Dog fløj han heller ikke perfekt, og efter at have set en del flyvninger blev det mere og mere tydeligt man ret hurtigt lærer at se fejlene. Ari's bedste runde gav omkring 235 point, svarende til dommerne i snit har givet omkring 7.5 for hver manøver.

Alle i FAI klassen fløj el. Modellerne var mest Hirobo og noget færre JR, men der var også 2 Trex'er. Den ene sluttede nr 3. Den så rigtig velflyvende ud.
En del brugte Scott Gray blade, resten var Radix og SAB.
Opsætninger er meget forskellige. I hover bruger folk 40-60% dual rate, men mens finnerne bruger 50-70% expo bruger Østergaard 0% expo. Headspeed er typisk omkring 1500, men Ari bruger 1700.
Til flyvemanøvrer ligger de fleste lige under 2000rpm.
Ari bruger de hårdste Turbulence dæmpere på hans Hirobo, mens Østergaards hoved er så slattent man frygter boomstrike ved et ondt vindstød.

Heldigvis blev jeg bekræftet i vi dømmer temmelig godt i DK. Vores spredning mellem dommerne er ikke større end det var her, selv mellem de 2 officielle FAI dommere. niveauet er også fint herhjemme. De havde dog et godt trick efter hver auto, hvor center dommeren gik ud og checkede modellens placering i cirklerne. Han havde styr på point nedslagene i reglerne, og kunne derfor sige til de øvrige dommere hvad max score for den auto måtte være. Det må vi huske ved Helibatic.

Til sidst en god nyhed til de 3D piloter der leger med tanken om F3C.
I finale runden skal der flyves det særlige finale program. Det program indeholder blandt andet noget baglkæns inverteret flyvning og andet 'simpel' 3D. Det kan de fleste F3C piloter ikke finde ud af. Det er helt klart at efterhånden som F3C skruer op for sværhedsgraden, får piloter med 3D baggrund en fordel. Jeg vil faktisk påstå at ud af de 15 piloter i FAI klassen, kunne kun 4 flyve loop med piroette på toppen.

Alt ialt en rigtig hyggelig, spændende og lærerig oplevelse ud i F3C verdenen. Lad os få endnu flere danskere med i 2012. Det var også fedt at F3C dommerne for første gang fik set ryggen af en 'Pitchbrothers' jakke i pilot cirklen :-), mon ikke der kommer flere af dem.
 
Flemming Nielsen
Indlæg: 1012
Tilmeldt: 27 okt 2002 15:08
Kontakt:

Hej Kim Tak for referatet! Ov

15 maj 2011 19:09

Hej Kim
Tak for referatet!

Ov hvad blev resultatet? :-)
Flemming S. Nielsen
Brønderslev Modelflyveklub




Medlem af 9 kW LiPo klubben :-)
 
oy-6589
Indlæg: 206
Tilmeldt: 12 sep 2006 11:37
Kontakt:

fedt Kim. Jeg glæder mig som

15 maj 2011 21:06

fedt Kim.
Jeg glæder mig som et lille barn til vores italiens tur. Er der noget internationalt:D stævne inden da?

Søren Jørgensen.:D
 
Kim Jensen
Indlæg: 560
Tilmeldt: 01 sep 2009 20:44
Kontakt:

Jeg ved ikke hvilke internationale

15 maj 2011 21:26

Jeg ved ikke hvilke internationale stævner der er inden Italien, men vi må hellere se at få styr på vores tilmelding til Italien:)

Resultaterne var:
Søren Østergaard, FAI, bedste runde nr 3, sluttedet nr 6 ud af 15
Kim Jensen, FAI, bdeste runde nr 4, sluttede nr 9 ud af 15
Nikolaj, Sport, bedste runde nr 3, sluttede nr 3 ud af 7