Alle danske modelpiloters forum

 
Michael Jensen
Emnestarter
Indlæg: 2714
Tilmeldt: 12 dec 2009 14:39
Kontakt:

Opbevaring af methanol brændstof tidsrum

06 feb 2017 23:10

Er der nogen som kan sige hvor lang tid man kan opbevare færdigblandet brændstof i en plastiddunk i et mørk lokale. Det jeg er mest nervøs over er at der vil tilkomme kondensvand i brændstoffet, men er i tvivl om dette vil ske. Har haft 2 gange 10 liter liggende i over 20 måndeder og om det stadigvæk kan bruges ved jeg faktisk ikke. Håber at nogen Ian sige god nok for at det stadigvæk er i orden.
 
Buth
Indlæg: 544
Tilmeldt: 05 apr 2009 20:47
Kontakt:

Re: Opbevaring af methanol brændstof tidsrum

07 feb 2017 10:33

Svært at sige, du kan myrde brændstof på en eftermiddag og det kan holde i årevis, lagret under de rette forhold.

Den største dræber er rigtigt nok kondensvand, så afhængigt af temperatursvingingerne, dunkenes tæthed (ikke bare låget, men plasttypen, nogle er mikro-porøse) og hvor fyldt dunken er (har den stået med 1/4, er det næppe godt), så kan der være suget mere eller mindre vand.

Nogle olier kan ikke lide at stå, f.eks. ricinus kan blive harsk, så kommer der flimmer i brændstoffet, men jeg har da haft ricinus-blandet brændstof gemt i årevis, og brugt uden problemer (efter filtrering).

Hvis brændstoffet ser ordentligt ud i dunken, klart, uden flydere eller bundfald, er det værd at prøve, men nok på en velkendt og godmodig motor, ikke på ens nye super-tunede vidunder.

Få evt. fingre i en slat nyt brændstof, du kan bruge som reference. Varm op på det friske og se hvordan motoren reagerer på en tank af det gamle brændstof, måske skal den have et klik mere eller mindre brændstof, pga. forskel i olie-tykkelse, men gangen og temperaturen skal være den samme.
Jesper Buth, Pingvinen MFK
Homo ludum fuga

Man bliver aldrig for gammel til at lege....
Man bliver gammel, når man stopper med at lege.
 
Lars Holte
Indlæg: 44
Tilmeldt: 31 okt 2001 09:33
Kontakt:

Re: Opbevaring af methanol brændstof tidsrum

31 maj 2018 10:47

Michael Jensen skrev:
Er der nogen som kan sige hvor lang tid man kan opbevare færdigblandet brændstof i en plastiddunk i et mørk lokale. Det jeg er mest nervøs over er at der vil tilkomme kondensvand i brændstoffet, men er i tvivl om dette vil ske. Har haft 2 gange 10 liter liggende i over 20 måndeder og om det stadigvæk kan bruges ved jeg faktisk ikke. Håber at nogen Ian sige god nok for at det stadigvæk er i orden.


Jeg tror ikke, at det er noget problem. Brian Winch, der var motorguru i RCM&E i mange år, hævdede, at methanolbaseret brændstof bare blev bedre af at stå lidt. Jeg flyver lige nu med methanol, der har stået i tre-fire år, og det giver ikke anledning til problemer
Lars Holte (NFK)