Alle danske modelpiloters forum

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Byggetråd: de Havilland Chipmunk

15 maj 2014 00:05

Nu må det være på tide at bygge på erfaringerne fra min Grokker og Plahnlose. Sidstnævnte afventer forøvrigt godt vejr for at blive spraymalet i haven og så er den ellers flyveklar - det glæder jeg mig meget til :-) Plahnloses største problem er nok vægten, så det bliver et fokuspunkt på næste model at vægten skal holdes nede.

I forbindelse med åbningen af Værløse Flyveplads tilbage i oktober (og igen til foråret) var der en gruppe Danske Chipmunks der landede på de nedlagte startbaner (se f.eks. her). De så ret fine ud og er blevet til inspirationen til mit næste byggeprojekt. Så kan det være jeg en dag får genset de originale chipmunks og taget en større stak nærbilleder.

Jeg har ikke afgjort hvordan kroppen skal bygges op, men vingen er jeg da startet på - så må den blive udgangspunktet for strukturen af resten af byggeriet :D Vingen bygges i tre dele - et fladt smalt midterstykke og to del-vinger som limes på midterstykket med en "dihedral" på de originale 5 grader (hvad hedder "dihedral" på Dansk?). Derefter kan vingen monteres med en nylon vingebolt plus dyvler foran - det fungerer ret fint på Plahnlose og var nemt at lave.

Det skal ikke være et rigtigt skalabyggeri, mere sådan noget "sports skala" hvor det ligner på afstand.

Modellen er planlagt med en spændvidde på knap 100 cm, krængror, flaps, styrbart baghjul og el motor. "Tegningerne" (den smule der er) er lavet ud fra diverse skitser og gamle modeller jeg har fundet på nettet.

På to aftener har jeg nået at udskære alle vingeribber (to gange - første gang var de forkerte ...) og samlet en god del af bagbords vinge.

Det bliver spændende :cool: Jeg syntes i hvert fald det er fascinerende hvordan en smule balseplade kan limes til små aerodynamiske vidundere.
Vedhæftede filer
Photo 14-05-14 23.12.28.jpg
Photo 14-05-14 23.12.28.jpg (140.48 KiB) Vist 2333 gange
Photo 14-05-14 23.11.17.jpg
Photo 14-05-14 23.11.17.jpg (139.33 KiB) Vist 2333 gange
Photo 14-05-14 22.40.00.jpg
Photo 14-05-14 22.40.00.jpg (137.56 KiB) Vist 2333 gange
Photo 14-05-14 22.39.32.jpg
Photo 14-05-14 22.39.32.jpg (136.6 KiB) Vist 2333 gange
Photo 12-05-14 22.07.19.jpg
Photo 12-05-14 22.07.19.jpg (145.74 KiB) Vist 2333 gange
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
joppe
Indlæg: 2068
Tilmeldt: 23 jan 2010 22:41
Kontakt:

Beundre din vedholdenhed

16 maj 2014 22:58

Beundre din vedholdenhed

Det ser godt ud. Bare hold på ;-)
Ved dit næste projekt, sku du bygge lidt større fly.
Så flyver de bedre.
Brug den viden, som andre herinde er i besiddelse af.
Det er guld værd ;-)
Stand up for what you believe in, even if you're standing alone.....
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Tak for kommentaren. Jeg syntes

16 maj 2014 23:36

Tak for kommentaren. Jeg syntes egentligt at modellerne passer meget godt i størrelsen til mit byggetemperament, og så må de flyve det mere livligt (krydser fingrer for at den ikke styrter).

Jeg har ikke noget værksted, så det hele foregår på spisestuebordet/køkkenbordet, og skal flyttes væk hver aften - det sætter lidt grænser for hvor store modeller der kan jongleres rundt med. Og hangaren oppe på kontoret er heller ikke for stor - så en spændvidde på omkring en meter passer meget godt til forholdene.

Jeg spørger også flittigt herinde når jeg er i tvivl om noget. Men der er i forvejen skrevet og fotograferet enorme mængder både her og på udenlandske sider, så det er næsten altid muligt at "google" sig ud af problemstillingerne.



Glæder mig til i morgen - så skal Plahnlose i luften :-)


God weekend!
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
nielserik
Indlæg: 3712
Tilmeldt: 15 sep 2010 20:54
Kontakt:

Jeg vil gi Joppe ret-Prøv

16 maj 2014 23:53

Jeg vil gi Joppe ret-Prøv om du ikke kan få de modeller lidt større-Jo større de er jo bedre flyver de:D
Og det er også nemmere at få vægten til at passe:o
FPV pilot :D
 
Brugeravatar
LKJ
Indlæg: 3125
Tilmeldt: 15 jun 2006 17:42
Kontakt:

Din første tilgang med renden

04 jul 2014 01:40

Din første tilgang med renden er fin og brugt mange gange, vi bruger fyr, balsa er for blød og så 2 lasker, skruet på tværs over pianoen, med en skrue i hver ende, der skal noget forstærkning til hvor det limes i, det har en tendens til at vride fyrelisten løs fra balsa ribberne så der skal et par stumper krydsfiner på siden af ripperne og et stykke på hver side af fyrelisten, sån gjorde vi tit i gamle dage og sikkert også i dag. ;)

Skal over og passe musæum i næste uge, der står en Chipmunk der er flyveklar. ka være den flyver onsdag aften :p
MVH.
Lars Kruse Jensen
MFD 8187

Medlem af bestyrelsen i http://www.uas-sport.dk/

Medlem af.
Sleipner modelflyveklub.
 
luffedk
Indlæg: 318
Tilmeldt: 24 jul 2013 16:09
Kontakt:

Jeg har lige lavet en

04 jul 2014 07:13

Jeg har lige lavet en texan At-6 i et byggesæt og der var understellet lavet på samme måde der var spanterne i vingen hvor fyr listen skulle limes på lavet af krydsfiner.
her er vingerne før jeg har limet dem sammen og vinklet dem. :-)

Mvh Leif
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Ja, det havde helt klart

04 jul 2014 08:33

Ja, det havde helt klart været smartere med ribber i krydsfinér til at holde understellet.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
sstv
Indlæg: 1688
Tilmeldt: 24 maj 2004 04:37
Geografisk sted: København
Kontakt:

Hej. Nej Jorn, ikke "smatere" med

04 jul 2014 08:57

Hej.
Nej Jorn, ikke "smatere" med krydsfiner, det er en nødvendighed ved understellet :).

Og det der med størrelsen er fordi de små modeller er begrænset til flyvning på vindstille dage, og hvor mange har vi af dem???
Med venlig hilsen,
Steen Svane.
Nordsjællands Modelflyveklub (NFK)
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Hej. Nej Jorn, ikke "smatere" med

04 jul 2014 09:27

Hej.
Nej Jorn, ikke "smatere" med krydsfiner, det er en nødvendighed ved understellet :).


Okay, dårligt ordvalg! Jeg havde faktisk tænkt mig at fikse det (nemlig ;)) - men på nuværende tidspunkt må det blive en lappeløsning hvor jeg sniger noget krydsfinér ind mellem shearweb og limer det på ribberne :o

Og det der med størrelsen er fordi de små modeller er begrænset til flyvning på vindstille dage, og hvor mange har vi af dem???


Større fly kræver også større værksted og hangar - og hvor meget har jeg lige af det??? Jeg er altså ikke uenig i at større er bedre - men har bare ikke plads til det :rolleyes:
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
sstv
Indlæg: 1688
Tilmeldt: 24 maj 2004 04:37
Geografisk sted: København
Kontakt:

Fint at du går på

04 jul 2014 09:31

Fint at du går på med byggeriet. Det der med plads har de fleste af os også prøvet.
Med venlig hilsen,
Steen Svane.
Nordsjællands Modelflyveklub (NFK)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10