Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
bvind6940
Emnestarter
Indlæg: 883
Tilmeldt: 21 apr 2010 10:30
Kontakt:

Mere rul over krængror?

28 jan 2017 23:16

Jeg har en Clik R2 og kunne godt vide om det kunne lade sig gøre at få den til at rulle noget hurtigere over krængrorene. Den er lavet med de der " bremser " eller hvad det nu er på bagkanten af krængrorerne, og hvad er det lige de skal gøre godt for? Ville de hjælpe at fjerne dem eller flyver den så bare hurtigere?
Mvh Bjarne
Bjarne Vind
OY6356
Ringkøbing modelflyverklub
 
ClausT
Indlæg: 5507
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Mere rul over krængror?

28 jan 2017 23:35

Kender det godt fra Click 2 og nu 3.
Bremserne er for at den ikke flyver for hurtigt i dyk, men har ikke direkte noget med roll rate at gøre.

Når der gives fuldt krængror virker det også som bremse, så falder flyvefarten, og krængrorsvirkningen tilsvarende.
Løsningen er at give et nyk mere gas når krængror vippes helt ud, det holder flyvefarten og giver samtidig propelblæs over den inderste del af krængror og så får man de hurtige rul.

Man kan lave et mix der giver extra gas ved store udslag... men foretrækker at styre det selv, faktisk kan man på den måde give fuldt krængror og så styre rotations hastigheden med gaspinden...
 
Brugeravatar
bvind6940
Emnestarter
Indlæg: 883
Tilmeldt: 21 apr 2010 10:30
Kontakt:

Re: Mere rul over krængror?

29 jan 2017 09:48

Takker Claus
Det giver mening :D
Bjarne Vind
OY6356
Ringkøbing modelflyverklub
 
Brugeravatar
Flyvetossen
Indlæg: 2093
Tilmeldt: 01 sep 2009 19:31
Geografisk sted: Nordfalster
Kontakt:

Re: Mere rul over krængror?

29 jan 2017 10:00

Man kan også lave delbart højderor og montere en ekstra servo, og så lave et mix mellem krængror og højderor, det vil vel også betyde hurtigere rul uden højere flyvefart.
Med venlig hilsen
Ib Jensen
Dronetegn løst og registreret 1.7.2017.
http://www.Flyvetossen.dk
"Hangar" opdateret d. 12. september 2022.
 
ClausT
Indlæg: 5507
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Mere rul over krængror?

29 jan 2017 14:30

Kom i tanke om at det var et trick fra vejledningen til den Citrino jeg kvaste under en rulle x-finer før den kom i luften (RIP).

snip_20170129142757.png


Klippet fra http://www.pauzuolis-rc.com/wp-content/ ... Manual.pdf
 
Brugeravatar
hjort
Indlæg: 2128
Tilmeldt: 13 nov 2002 17:09
Kontakt:

Re: Mere rul over krængror?

29 jan 2017 15:53

Flyvetossen skrev:
Man kan også lave delbart højderor og montere en ekstra servo, og så lave et mix mellem krængror og højderor, det vil vel også betyde hurtigere rul uden højere flyvefart.


Den øgede vægt kræver en højere flyvefart

mvh Ejner
OY6689 The Flying Tigers
Horsens Indendørs Modelflyveklub & RC-klubben Falcon - Flyver indendørs i Horsens, Vejle, Kolding, Haderslev, Vejen, Odense, Nustrup, Sønderborg, Svendborg, Bevtoft, Fredericia, Gram, Århus, Assens og Vejrup.









sigpic
 
Brugeravatar
bvind6940
Emnestarter
Indlæg: 883
Tilmeldt: 21 apr 2010 10:30
Kontakt:

Re: Mere rul over krængror?

29 jan 2017 16:00

Claus: har du afprøvet det setup med mix ?
Sådan jeg ser det er det 5 trin på krængror som så kontrollere throttle
Bjarne Vind
OY6356
Ringkøbing modelflyverklub
 
ClausT
Indlæg: 5507
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Mere rul over krængror?

29 jan 2017 16:54

Mixet er fint nok, men efter at have fundet årsagen syntes jeg det er skæggere selv at dosere motoren.
Nu kan jeg heller ikke beskyldes for at flyve præcisions flyvning, men det er da interessant at lære hvordan profferne gør det.

OG så skal man lige være obs på at motoren nu vil starte under rorcheck, godt nok 'kun' en indendørs motor, men den snitter stadig fint.
 
Brugeravatar
hjort
Indlæg: 2128
Tilmeldt: 13 nov 2002 17:09
Kontakt:

Re: Mere rul over krængror?

01 feb 2017 16:27

ClausT skrev:
Mixet er fint nok, men efter at have fundet årsagen syntes jeg det er skæggere selv at dosere motoren.
Nu kan jeg heller ikke beskyldes for at flyve præcisions flyvning, men det er da interessant at lære hvordan profferne gør det.

OG så skal man lige være obs på at motoren nu vil starte under rorcheck, godt nok 'kun' en indendørs motor, men den snitter stadig fint.



Det er ikke motoren


men propellen som snitter :mrgreen:
OY6689 The Flying Tigers
Horsens Indendørs Modelflyveklub & RC-klubben Falcon - Flyver indendørs i Horsens, Vejle, Kolding, Haderslev, Vejen, Odense, Nustrup, Sønderborg, Svendborg, Bevtoft, Fredericia, Gram, Århus, Assens og Vejrup.









sigpic
 
Brugeravatar
hjort
Indlæg: 2128
Tilmeldt: 13 nov 2002 17:09
Kontakt:

Re: Mere rul over krængror?

06 feb 2017 17:00

Flyvetossen skrev:
Man kan også lave delbart højderor og montere en ekstra servo, og så lave et mix mellem krængror og højderor, det vil vel også betyde hurtigere rul uden højere flyvefart.



en ekstra servo på 5 gram på en model der i forvejen vejer 120 gram er en vægt-forøgelse på 4 %

For at opveje den forøgede vægt skal modellen flyve 8,16 % hurtigere.


mvh Ejner
OY6689 The Flying Tigers
Horsens Indendørs Modelflyveklub & RC-klubben Falcon - Flyver indendørs i Horsens, Vejle, Kolding, Haderslev, Vejen, Odense, Nustrup, Sønderborg, Svendborg, Bevtoft, Fredericia, Gram, Århus, Assens og Vejrup.









sigpic