Alle danske modelpiloters forum

  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Hvordan træner du, så du bliver bedre?

09 jan 2021 10:56

F3K gruppen ved elitesamling 2021.

Træning og analyse er meget forskelligt fra konkurrencegren til konkurrencegren.

I en klasse som F2A, (CL-speed), er indsamling og analyse af fysiske data en kæmpe hjælp til at opnå bedre resultater. Det er naturligt da konkurrencens formål er at optimere sit grej til at yde det optimale hver gang.

I F3K, er fysisk dataanalyse ikke den vigtigste parameter. Der er dog data, der kan analyseres, men disse er er oftest analyse af konkurrence data.
Disse kan vise dig om du evner at tage de rigtige beslutninger i forskellige situationer.

I vores klasse, er det vigtigt at du kender dit grej. At du er i stand til at bruge det optimalt under forskellige forhold. Det betyder at du skal flyve meget og du skal flyve i alle de vejrsituationer du kan komme til at opleve i en konkurrence, men også situationer der er værre.

Der skal altså flyves, flyves og flyves. Men dine flyvninger skal have et formål. Der skal sættes mål og du skal forholde dig kritisk til disse mål. Et mål skal altid, ALTID, forsøges opfyldt. Du skal gøre alt hvad der er muligt for at opfylde disse træningsmål.

Under træning vil man oftest opleve "tilbageskridt" eller "stilstand". Det er ikke nødvendigvis skidt, for dette er med til at opbygge din baseline. Ting skal øves/trænes et utal af gange før de "sætter" sig på rygraden. Når tingene ligger på rygraden, hvil du opleve at "tigerspringet" pludselig kommer. Oftest i en konkurrence situation, hvor du er "presset".
At være presset er ikke nødvendigvis en negativ ting. Men det kræver at man deltager i konkurrencer eller konkurrence lignende situationer og er villig til at acceptere at det ikke altid går 100% som forventet. Gå indtil enhver konkurrence med en positiv/konstruktiv indstilling.

"Er du den bedste i bandet, spiller du med de forkerte"

Christian, Axel, Tobias, Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
Brugeravatar
tempo
Indlæg: 249
Tilmeldt: 24 jun 2015 19:42
Kontakt:

Re: Hvordan træner du, så du bliver bedre?

09 jan 2021 11:19

Indlæg fra samling:

Hvad mangler der i tråden? (F5J + F1A (svævemodellerne))


Træning handler ikke om at lave en konkurrence-flyvning!


  • Acceptere at der er mange dårlige flyvninger/eksperimentere i træningen
    • Træne de elementer man er dårligst til - accepter at du fejl 99/100

  • Del træningsflyvning på i mindre dele (F5J)
    • Start
      • Vejr læsning
      • Start indenfor konkurrence realistisk måde
    • Flyvning
    • Landing
      • Land på spot
      • Land på spot til tiden
      • Land i unormale situationer

  • Træn færdigheder - Når færdigheden er 100% (eller tæt på) kan man bygge stress delen på

  • Teori:
    • Flyvningen: Termik
    • Forstå regelsæt og udnyt det/brug dem rigtigt
  • Kend dit udstyr og test det ved at træne alle tænkelige scenarier
    • Eksperimenter med forskellige setups (f.eks. motorstyring) for måske at eliminere stress

  • Flyv masser af konkurrencer for at få rutine
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Hvordan træner du, så du bliver bedre?

09 jan 2021 11:21

Indlæg tilsendt fra Christian Gøbel, F3F og Jan Hansen, F3B og F3F:

>>kommer senere<<
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Hvordan træner du, så du bliver bedre?

05 jul 2021 14:31

Efter F3K konkurrencen 4/7-2021 i Årslev på Fyns droneforenings plads, har jeg igen evalueret min indsats.
Jeg har altid prøvet at holde fast i at min hjerne ikke kan forstår ordet "ikke".

Det øverste i min evaluering er min konklusion på hvad jeg skal huske næste gang og hvad jeg har behov for at øve. Det kan jeg tage frem UDEN alle mellemregningerne nedenunder. På den måde har jeg fået en samling af ting jeg ved jeg kan når jeg husker at tænke på det.

Hvordan gør du?
Vedhæftede filer
F3K Årslev - 2021 - evaluering Erik Dahl Christensen.pdf
(86.35 KiB) Downloadet 156 gange
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Hvordan træner du, så du bliver bedre?

16 dec 2021 13:32

Det er jo vigtigt at komme ud at træne - helst noget det er vigtigt at træne.

Men for at træne det rigtige og det vigtige, er det også vigtigt at snakke om hvad der så er vigtigt og rigtigt. Derfor bliver man også bedre at at snakke og lytte til og med andre.

Man kan snakke med nogle der flyver det samme som en selv og på samme niveau.
Man kan snakke med nogle der flyver det samme som en selv på et højere eller lavere niveau.
Man kan snakke med nogle der flyver noget andet end en selv, men på samme niveau.
Man kan snakke med nogle der flyver noget andet end en selv på et højere eller lavere niveau.

Hvis man er åben for forskellene, kan man også snakke med nogle der laver noget helt andet end en selv. Blot begge parter har lyst og evner til at udfordre hinandens vanetænkning.

Jesper Jensen, Håndboldtræner, har stjålet ideen fra ishockeylandshlodet og nu har du stjålet den fra ham:
https://www.dr.dk/sporten/haandbold/vm/ ... jaalet-fra
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Hvordan træner du, så du bliver bedre?

13 feb 2022 14:01

Hvad skal der til for at blive bedre? Det var indgangsspørgsmålet til denne tråd.

Hvordan bliver du bedre?
Hvordan bliver du god
Hvordan vinder du?
Hvordan kommer du på landsholdet?
Hvad gør man på et landshold?

Her er en meget kort artikel om hvordan man kommer på OL landsholdet i en kommende ny disciplin: "kvinders enmandsbobslæde":
https://www.dr.dk/sporten/vinter-ol/ny- ... -ol-succes
og
https://olympics.com/en/video/monobob-s ... ijing-2022

Til Elite- og landsholdssamlingen 2022, der er flyttet til første weekend i marts, skal vi også hører om kost :D

Og husk at på et modelflyvningslandshold (FAI) er der altid en 4. plads til en kvinde ;)
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Hvordan træner du, så du bliver bedre?

06 apr 2022 16:34

Erfaring der gives videre hæver alles niveau.
Dygtige landholdspiloter der langsomt erstattes af yngre i stedet for pludselig udskiftning, giver den bedste overgang fra gammelt til nyt blod.

I roning står de lige nu i et vadested (undskyld :D ), fordi det nu ser ud til, at mange erfarne OL-roere stopper på en gang.
Elitesamlingen og mentorprojektet er MDK's forsøg på at gøre alle klogere og dygtigere og at overgive viden så den ikke pludselig forsvinder når piloter vælger andet i livet end konkurrencer.
Også træningssamlinger indenfor forskellige klasser, løbende onlinemøder med dem du tror du kan lærer noget af, tid til udstyrs-, trimme- og erfaringsudvekslinger ved konkurrencer. Fortsæt selv listen ;)

Lav selv andre konklusioner fra artiklen om roning:
https://www.dr.dk/sporten/oevrig/landsh ... re-er-vaek
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Hvordan træner du, så du bliver bedre?

08 apr 2022 11:11

Storm P:"Intet kommer af ingenting – bortset fra lommeuld".

Ud og flyve og træne på mange forskellige måder er vejen frem til at blive bedre. Med sommetider spænder hovedet ben for kroppen. Pludselig er du ikke så god som du plejer. Det er jo synd!

Derfor skal hovedet også trænes.
Her er forskellen på et hoved/krop der hjælper dig, er når de spænder ben for dig.
Vedhæftede filer
FB_IMG_1649408704172.jpg
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Hvordan træner du, så du bliver bedre?

02 maj 2022 21:21

Det er vigtigt at have en mentor hvis man vil nå langt.
Man kan sagtens være mentor for en atlet i én idrætsgren, selvom man selv har dyrket en anden idræt.

Eskild Ebbesen bliver i 2022 mentor for løbetalentet Axel Vang Christensen:
https://www.dr.dk/sporten/atletik/dansk ... denstoppen

Hvem er din mentor?
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Hvordan træner du, så du bliver bedre?

10 nov 2022 10:08

Endnu en variant af at evnen til at æde sig selv, træner det rigtige mere og mere kvalitativt end andre, er det talent der overskygger talent der er "Jeg er umiddelbart god, uden at jeg behøver at gøre noget særligt".

1) Talent til at yde noget ekstra selvom det er hård og frustrerende

2) Talent til at gøre noget nemt, umiddelbart og uden ret meget indsats

nr 1 giver kvalitet på den lange bane.
nr 2 giver hurtigt succesm hvis det er det eneste talent man har. Desværre give det ofte også hurtig udbrændthed, fordi det næste skridt til at forbedre sig kræver nr 1

https://www.dr.dk/sporten/haandbold/da-anne-mette-troppede-op-i-traesko-vidste-ungdomstraener-hun-var-noget-helt
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8