Alle danske modelpiloters forum

  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1707
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Hvordan træner du, så du bliver bedre?

21 sep 2020 18:53

Bryson DeChambeau, golfspiller
Dedikation.
Menneske eller maskine?
"Den gale videnskabsmand"?
Metoder der er mærkelige? Men de bringer ham i verdens top10!

- Det hele kommer ned til arbejdsmoral og målrettethed. Hans indre drivkraft og beslutsomhed er oppe på niveau med Tiger Woods, sandsynligvis også Jack Nicklaus, Kobe Bryant og Michael Jordan. Meget vedholdende. Ønsket om at slå nogen eller bare være den bedste. Han er en sjældenhed med hensyn til sin mentalitet, siger DeChambeaus collegettræner, Jason Enloe, til Bleacher Report.

https://www.dr.dk/sporten/golf/menneske ... -succes#!/

og

https://golf.com/news/bryson-dechambeau ... hine-book/

11 facts om Bryson DeChambeau, der viser hans dedikation:

https://www.golfdigest.com/story/the-11 ... dechambeau

"Jeg er ikke klog, men jeg er dedikeret. Jeg kan blive god til alt, hvis jeg elsker det og dedikerer mig til det."
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1707
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Hvordan træner du, så du bliver bedre?

23 sep 2020 08:34

Mentaltræning har eksisteret som begreb i mange år og der findes mange bøger, websites og film m.m. om hvad det er og hvordan man gør. Dybest set handler det om at træne hjernen til at gøre noget der hjælper dig. I vores lille modelflyvekonkurrenceverden kan det handle om få din hjerne til at hjælpe dig til at blive bedre til at styre dit fly, så du får flere point.

Kenneth Dreyer fra Mentalform.dk har lige holdt et kort introduktionsforedrag om hvad du kan bruge mentaltræning til og nogle simple begynderøvelser:
https://www.facebook.com/watch/?v=36647 ... RrG0EyiW3x
Senest rettet af Erik Dahl 05 okt 2020 14:17, rettet i alt 1 gang.
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1707
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Hvordan træner du, så du bliver bedre?

25 sep 2020 17:34

Hvad er træning - også?

I F2D har de i år - pga corona - mødtes så ofte de havde lyst. Men det var online. Så har de snakket teknik, nørderi, sommeren der kommer, flyvedage der er lige om lidt, træning og det der var svært at træne.

Måske er det ikke det samme som at mødes på en flyveplads? Måske er det bedre end at sidde hjemme alene?!
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1707
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Hvordan træner du, så du bliver bedre?

26 okt 2020 15:16

Inspiration til at se bort fra begrænsninger!

Matt Stutzman fra USA, Iowa, Fairfield var i 2015 nr 11 på bueskytternes verdensrangliste (https://www.wbur.org/onlyagame/2017/03/ ... ess-archer). Han har ramt en skive med en diameter på 4 fod (ca 120cm) - på en afstand af 283 meter. Det længste præcisionsskud i verden (Guiness).
mere:
https://www.cbsnews.com/news/the-armles ... -stutzman/

Jeg fandt info om Matt i det amerikanske blad for kunstflyvning "K-factor":
https://nsrca.us/index.php/download-k-factors

Matt Stutzman har ingen arme!

Vi kan alle få øje på begrænsninger i vores liv. Begrænsninger der hindre os i at blive gode, blive bedst. Måske forhindringer vi kan se, der får os til at lade være med at stræbe efter at bliver god nok?

I mørke steder i universet kan man høre følgende:
"Jeg er ikke kendt nok til at dommerne giver mig point nok"
"Jeg har ikke penge nok til det rigtige udstyr"
"Jeg har ikke tid til at træne nok"
"Jeg har trænet længe, men jeg har nok ikke evnerne til at blive god nok?"
"I mit land har vi ikke en træningssæson der er lang nok til at jeg kan blive god. I midteuropa kan de træne meget tidligere om foråret" (I øvrigt er F1A piloterne i midt-europa misundelige på svenske Per Findahl, fordi han kan træne til sent på dagen det halve år :D )
"Jeg har ikke mulighed for at deltage i konkurrencer i udlandet"
etc.

Mon ikke de fleste begrænsninger er skabt af os selv inde i vores hoveder? :D

Spørg din nærmeste konkurrencepilot, hvordan han træner mentalt :)
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1707
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Hvordan træner du, så du bliver bedre?

29 okt 2020 14:26

:D
Vedhæftede filer
FB_IMG_1591285475861.jpg
FB_IMG_1603977901415.jpg
FB_IMG_1603977893550.jpg
FB_IMG_1603977883444.jpg
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1707
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Hvordan træner du, så du bliver bedre?

21 nov 2020 16:53

Philip Kolb F3J og GPS Trianglen om "hochleistung om modellsport":

https://modellpilot.eu/philip-kolb-vcas ... lug-sport/

Philip var i 90'erne og 0'erne i toppen af F3J internationalt. Han blev i slutningen af 90'erne inviteret til Tyrkiet af Mustafa Koch, og sammen byggede de en meget ambitiøs svævekultur op i F3J og senere F5J, inkl. 3-meter RES. En stor vision, et stort engagement og ret rigelige midler til amabitiøøs adfærd gav snart resultat. Philip var også dybt engageret i GPS Triangle internationalt, da Mustafa pludseligt døde, og Philip bor nu igen i Tyskland.
Senest rettet af Erik Dahl 23 nov 2020 13:27, rettet i alt 4 gange.
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1707
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Hvordan træner du, så du bliver bedre?

21 nov 2020 19:11

Jeg ved godt at man ikke kan sammenligne maratonløb og træning til konkurrencer i modelflyvning. Men alligevel ...?!

Emil Zatopek, Tjekoslovakiet 1950'erne: 100 x 400 meter tempointervaltræning ( max tempo) med 150 m lunten imellem! Det er vildt og jeg elsker når det bliver vildt ... ambitiøst! Og jeg behøver IKKE at kopiere det :D
https://sport.tv2.dk/atletik/2020-11-21 ... BkKw-kECVk
OL guld 1952 på 5.000m, 10.000m og maraton!

Hvordan vil en vild, ekstrem og vanvittig trænings sæsion, som Emils "100 x 400 tempotræning" se ud i din konkurrencegren? En træningssæsion der virkelig flytter dine grænser for hvad du kan præstere i en konkurrence?? Med nøje instruktion og løbende evaluering fra din yndlingstræner ;)

100 gange ...?

F1A: 100 højstarter??
F1B, F1C, F1Q??
F2A?
F2B: 100 firkløvere??
F2C, F2D??
F3A: 100 x Horizontal Square Circle with ¼ roll, ½ roll, ½ roll, ½ roll, ¼ roll??
IMAC: ??
F3B: 100 x speed
F3C, F3N??
F3F:100 x start og før højde på før indflyvning til første ben??
F3K: 100 x kast, flyv 1min, grib+kast = catch and release
F4C, F4H: 100 x landinger??
F5B, F5F: 100 x kast + stig og ind i banen??
F5J: 100 x kast stig max 30 sekunder og find termik så lavt som muligt, og marker det med 5 cirkler der stiger i termik??
F9: 100 x start og flyv til første gate??

Udover at det sikkert vil være monotont, ville det så give dig noget?
Hvis ikke, hvad vil så???
Senest rettet af Erik Dahl 23 nov 2020 13:28, rettet i alt 1 gang.
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
jens39
Indlæg: 1579
Tilmeldt: 18 feb 2007 15:46
Kontakt:

Re: Hvordan træner du, så du bliver bedre?

22 nov 2020 11:56

Hej Alle,
Da jeg brugte mest tid på F3K og virkelig trænede, så foregik det altid alene, for at kunne fokusere på forbedringer.
I den periode var det blevet en rigtig Elitesport, hvor de fleste andre ting blev tilsidesat. (fester, druk og hor) :shock:
Forbedringerne havde jeg analyseret mig frem til, under deltagelse i de store udenlandske stævner,(Eurotour) for at se hvad toppen gjorde.
Meget selvkritisk bør man være og passe på, ikke at træne hjernen til fejl og sløseri. Måske det har set sådan ud, "but who cares" ;)
En dags session startede med morgenmad derefter 3 timers træning hjem til middagspause og derefter 3 timer træning igen, enten eftermiddag eller aften. afhang af om det var tid eller glid/trim.
Jeg var heldig at have et meget stort område at træne på, hvor jeg kunne lande langt ude, uden skader. det giver øvelse i at flyve maksimaldistance.
Samt en masse små hjælpere (svaler) , som kunne bekræfte min efterhånden godt udviklede 6. sans om svag eller moderat termik, i forskellige afstande.
Tidsflyvninger blev efterhånden øget til 3 min. for at være godkendte, længere behøves ikke. Med timeren sat til nedtælling de sidste 30sek. gør at man har helt styr på tiden, kan man flyve 3min. bør man også kunne flyve 6 eller mere. Det er sjældent termik, bare forsvinder. Det ændrer som regel bare retning, som man ikke er opmærksom på, terræn/vindforhold ændres.
I disse sekvenser var der selvfølgelig så alle de kast og landinger som skulle fintunes.
En landing mere end 10 skridt væk, var at betragte som en udelanding ( ikke godkendt), et kast var en start som SKULLE udføres.
Det har vist stået på mere end 100 gange.
Hvis man vil være seriøs, skal man også træne seriøst.

Jens Hoffmann
FAI ID: 17279
 
JensGeschwendtner
Indlæg: 1
Tilmeldt: 06 jan 2021 09:38
Kontakt:

Re: Hvordan træner du, så du bliver bedre?

06 jan 2021 11:26

Hej,  
I den konkurrence jeg og Hugh Simons deltager i, klasse F2C holdkapflyvning, hvor
holdet er direkte op mod 2 andre konkurrenter i samme heat/semifinale ( 10 km )  og i en længere
Finale, ( 20 km ) må man træne i 2 scenarier:
Udgangspunktet er selvfølgelig at have sit grej mekanisk i topform, at have motor, propel,
Brændstof etc. af bedste kvalitet – så langt så godt !
Første scenarie er at i praksis træne med hensyn til hastighed, rækkevidde, pilotarbejde,
kommunikation om mellemlanding, selve landingen, grebet af modellen, genstart og pilotarbejde ved
modellens acceleration – alt det skal trænes så det kan gøres ”i søvne”
Det næste scenarie er at kende de kommende modstanderes flyvestil og ydelse – noget der har
en voldsom påvirkning på ens eget grejs præstation; blokerer de andre piloter ?, whipper de ?
hvornår tager de deres mellemlandinger ?  vælger de 33 omganges taktik ?  40 omg. i finalen ?
Så  i dette scenarie gælder det om at kende grænserne for sit grej ! Et 99,9 % indstillet
system er meget sårbart for at knække over de 100 % med deraf varmkørsel, faldende ydelse
og dårlig genstart – det gælder altså om at have margener på begge sider af den indstilling man
vælger – det trænes med at piloten prøver at skabe situationer der svarer til modstandernes
krumspring for at bringe dig over de 100 % - altså piloten belaster indstillingen ved at
”holde tilbage” eller flyve flere omgange end planlagt ( i fald at modstanderne
forhindrer et godt pit-stop ved et samtidigt stop )
Så når man derved har etableret en lille, men sikker margen, er man klar til kamp !
 
Jens Geschwendtner
 
Brugeravatar
Niels Lyhne-Hansen
Indlæg: 46
Tilmeldt: 07 mar 2009 20:16
Kontakt:

Re: Hvordan træner du, så du bliver bedre?

06 jan 2021 13:10

Træning med kvalitet giver kun mening, når evaluering, dokumentation og brug af logbog indgår. På landsholdssamlingen i 2019 lavede jeg et oplæg om brug af logbog. Den anvendte PP er vedhæftet her i håb om, at den kan give lidt inspiration.
Som i alt andet man foretager sig, er det vigtigt at bruge den til rådighed værende tid fornuftigt. Til inspiration har jeg vedhæftet filen: Mentaltræningsmuligheder i speedflyvning. Oversigten er lavet af tyske sportspsykologer, som jeg var i kløerne på så langt tilbage som i 1996.

Niels Lyhne-Hansen
Vedhæftede filer
Logbog.pdf
(5.18 MiB) Downloadet 164 gange
Mentaltræningsmuligheder i speedflyvning.docx
(18.86 KiB) Downloadet 121 gange
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8