Alle danske modelpiloters forum

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1707
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Hvordan træner du, så du bliver bedre?

14 okt 2017 08:34

Et simpelt spørgsmål:
"Hvordan træner du, så du bliver bedre inden for den konkurrencegren du dyrker?"

Jeres svar er helt sikkert forskellige og sikkert også mere komplicerede end mit spørgsmål.
Jeg er dog helt sikker på at DIT svar kan hjælpe andre der har ambitioner om at blive bedre.
Du må også gerne link til noget andet på nettet der har inspireret dig til at gøre noget på en anden måde, så du er blevet bedre.

Jeg håber, at denne tråd kan blive en samling af gode råd konkrete vejledninger og overordnede betragtninger, så en pilot der vil blive bedre til en konkurrencegren, kan finde hjælp her.

På forhånd tak for hjælpen og god fornøjelse. :D
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
jens39
Indlæg: 1579
Tilmeldt: 18 feb 2007 15:46
Kontakt:

Re: Hvordan træner du, så du bliver bedre?

14 okt 2017 09:11

Det allervigtigste er at TRÆNE.
Træn som om det var en konkurrence og træn de korrekte momenter. Aldrig "for sjov" træning.
D.V.S. at du udfører opgaven som den skal udføres i konkurrence og ikke acceptere en fejl som ville blive straffet.
Det er underbevidstheden som skal trænes.
Det er ikke sjovt men nødvendigt.

TRAIN YOUR BRAIN

Jens Hoffmann
FAI ID: 17279
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1707
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Hvordan træner du, så du bliver bedre?

14 okt 2017 11:03

I det New Zealandske blad fra efteråret 2015 var der en artikel om det New Zealandske F3K landsholds forberedelser til VM F3K 2015 i Kroatiaen. Noget af det er specifikt F3K/svæveflyverelateret, men meget kan relateres til andre klasser, og en del handler om deres teamforberedelser og kan direkte overføres til andre klasser:
http://www.modelflyingnz.org/magazine/MFW_Sept_15.pdf

Findes der online artikler eller tråde på div. fora, der giver specifikke opskrifter på hvad der skal til for at blive god i andre klasser?
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
ClausT
Indlæg: 5512
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Hvordan træner du, så du bliver bedre?

15 okt 2017 00:50

Erik Dahl skrev:
så en pilot der vil blive bedre til en konkurrencegren, kan finde hjælp her.

Enig, mener også at spørgsmålet skal koges ned til: Hvordan bliver du bedre?

Træning, ja det er et væsentligt element, men der er også forståelse af flyveopgaven og forståelse af flyet i forhold til flyveopgaven.
Taktik, hvad er smart, hvad er dumt og hvad er din taktik for den forestående flyvning. 
Logistik, er grejet klar og er du klar i god tid før briefing/konkurrence start.

Når det er på plads kan der trænes løs, ikke at foragte, men der skal også ske noget der bringer tingene et niveau op.

Tal med andre konkurrence piloter om hvad de gør, giver tit godt input, uanset hvad klasse de deltager i.
Spørg dem der er bedre end dig i din klasse, har aldrig oplevet at de ikke er til at tale med, men jo skarpere spørgsmål du kan stille, jo bedre svar får du.

"Tal med andre" betyder nu om dage deltagelse på 'sociale medier' hvor man kan følge lidt med, men #1 er at deltage i de konkurrencer hvor spidserne deltager... Se hvad de gør, eller rettere observer hvad de gør og spørg ind til det på dit bedste skole engelsk/tysk, alle vil gerne fortælle.. 

Ja, træning, træning og træning som Jens beskriver det, kommer man ikke uden om, men jeg tillader mig nu at tage mange ture hvor der ikke nødvendigvis trænes en specifik opgave, generel flyvetræning er også god ballast.
 
Brugeravatar
Regnar Petersen
Indlæg: 2440
Tilmeldt: 13 nov 2001 22:20
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

Re: Hvordan træner du, så du bliver bedre?

16 okt 2017 09:13

Under træning og konkurrencer har jeg haft gavn af, at notere mig de forhold jeg fløj under, hvad der gik godt, og hvad der gik skidt / mindre godt samt resultatet og hvilke punkter der specifikt kan tages videre til en træningsdag.

Jens og Claus har begge ret mht. flyvning. Der skal trænes benhårdt på opgaverne, og samtidig er masser af flyvetimer godt. Jeg vil tilføje: Unormale flyvestillinger. F.eks. for mit vedkommende, rygflyvning, højkants flyvning, punktrulninger. Disse manøvrer er med til at vise hvor langt du kan presse din model, og lærer dig hvordan din model håndteres hvis en unormal flyvestilling skulle forekomme uventet.
M.v.h. Regnar

"Vær nidkær med hvad du skriver, men storsindet med hvad du accepterer!"



 
Brugeravatar
joenella
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 16 okt 2005 18:03
Kontakt:

Re: Hvordan træner du, så du bliver bedre?

22 okt 2017 18:39

Og hvor mange har så været ude og træne her i weekenden - for og blive bedre fra starten af sæson 2018?
mvh
Joen
FLYV FEDT - FLYV KRILL!!
KRILL FORHANDLER I DK og NORGE!
Medlem af 10 kW klubben - KRILL fan .
NEU-motors rocks!!
- Nye ARF modeller på lager:
U need Bling? I got it
 
Brugeravatar
jens39
Indlæg: 1579
Tilmeldt: 18 feb 2007 15:46
Kontakt:

Re: Hvordan træner du, så du bliver bedre?

22 okt 2017 20:25

joenella skrev:
Og hvor mange har så været ude og træne her i weekenden - for og blive bedre fra starten af sæson 2018?

For at kunne være motiveret til at træne er det vigtigt også at holde fri, de næste par måneder holder jeg "fri" d.v.s. jeg træner kun når jeg virkelig har lyst. Forsøger at tænke min flyvning og planlægger hvilke konkurrencer som vil være givende opdatere på regler evt. nye taktikker. Så det er alligevel ikke "fri".
Der skal også være plads til at lege, så jeg går i vinterhi. :-)

Jens Hoffmann
FAI ID: 17279
 
Brugeravatar
Regnar Petersen
Indlæg: 2440
Tilmeldt: 13 nov 2001 22:20
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

Re: Hvordan træner du, så du bliver bedre?

23 okt 2017 08:21

Jeg brugte noget af weekenden på vedligehold af grej.
M.v.h. Regnar

"Vær nidkær med hvad du skriver, men storsindet med hvad du accepterer!"



 
Brugeravatar
KIL
Indlæg: 41
Tilmeldt: 07 aug 2012 16:07
Kontakt:

Re: Hvordan træner du, så du bliver bedre?

23 okt 2017 16:03

Konkurrence og Konkurrence træning.

Vi er jo forskellige, men der er nogle generelle ting som gælder de fleste af os.

Jeg prøver at efterleve følgende:

Vær udhvilet, spis sund mad op til og under konkurrencen.

Følg med i konkurrencen og følg nøje vejr forholdene, men kobbel fra et stykke tid før det er din tur.
Tid til planlægning……..

Kend din model og stol på dit materiel, så du ved hvordan det skal være trimmet til næste opgave, ha en plan klar inden du træder i startboksen og vær fokuseret der.

¤ Modellen lærer man at kende ved at træne under alle tænkelige forhold, det betyder meget flyvning.

Vær også fokuseret når der trænes….træn ikke hvis du ikke er oplagt, det er spild af tid og meget andet. ;)

Læg også mærke til dit humør, når du træner og hvorfor det er som det er. Hvad skal helst være på plads for at du kan koncentrerer dig?
Resultatet anvendes selvfølgelig når du er til konkurrence;

En positiv og ikke stresset tilgang til opgaven er nødvendig for at opnå et godt resultat.
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1707
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Hvordan træner du, så du bliver bedre?

15 nov 2017 08:45

Her er et lille input fra "i for-foregårs". Det er den danskfødte Ivan Kristensen (Øjvind), der blev interviewet af Ole Meyer til Modelflyve Nyt 6/85, pp 46-47, da han var på DK-besøg. Ivan har boet i Cananda siden 70'erne (?). Ivan blev nr 3 til F3A VM i 1989. Han var stadig aktiv for 2 år siden: http://www.rccanada.ca/rccforum/showthread.php?t=403370

Man skal have en "Love affair" med sin konkurrencegren, så det ikke er træls at træne.
Man skal have ambitioner om andet end at blive nr. 47 til et VM. Hvis man ikke har ambitioner, så vinder man ikke.
Man skal have mulighed for at deltage i konkurrencer sammen med de bedste. Dette er meget vigtigt.
Træn flittigt og systematisk.
Logbog over indstillinger og udstyr.
Det er altid vigtigt at få nye impulser.
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8