Alle danske modelpiloters forum

 
jbentsen
Indlæg: 732
Tilmeldt: 21 jul 2004 20:10
Kontakt:

Re: Det er fedt at deltage i konkurrencer! Hvordan bliver vi flere?

17 mar 2019 20:21

Jeg kan kun anbefale at man tager med til f.eks. et VM for at snuse til atmosfæren.
Jeg gjorde det selv med F5B landsholdet i 2014 og jeg synes det var så fed en oplevelse at jeg besluttede mig for at VM 2016 var det mål jeg gik efter.
Det lykkedes og jeg kan bare sige at VM 2016 var en meget stor oplevelse for mig som jeg er glad for at have oplevet.
Kan også sige at det ikke er for sent at komme igang. Jeg fyldte selv 54 år i 2016 og har fløjet modelfly siden 2004, så det er ikke for sent at komme igang selvom man nogen gange kan tro at alderen nogen gange kan være i vejen.
 
Brugeravatar
zik zak
Indlæg: 831
Tilmeldt: 06 aug 2003 12:54
Geografisk sted: Kbh - Denmark
Kontakt:

Re: Det er fedt at deltage i konkurrencer! Hvordan bliver vi flere?

18 mar 2019 13:53

jbentsen skrev:
så det er ikke for sent at komme igang selvom man nogen gange kan tro at alderen nogen gange kan være i vejen.


Henning Forbech blev nr 2 til F2D vi i 2014, trods han var 50+ på det tidspunkt.

Så jeg kan kun støtte dig i din påstand, det er ikke forsent at komme igang
Omvendt er der heller ingen grænse for hvornår det er for tidligt.
Vil en junior flyve konkurrence, så skal Junior flyve konkurrence!
Jeg har være til et VM hvor nr 2 var 11år (bland senior).

Jeg har også set world cup finaler mellem 2 junior (altså den ordinære world cup, ikke junior kvalifikation) - de var begge under 15år og flyver sk**d godt!

Med andre ord, der er ingen alders grænse for konkurrence piloter, hverken øvre eller nedre.

Jeg vil også gerne slå et slag for der er flere måde at tage til konkurrence på, som også er nævnt i "Inner Game of Tennis"

Vil du vinde for enhver pris, vil du se hvor god du er sammenlignet med andre piloter, vil du bare hygge dig og hænge ud med venner.... andre personlige mål??

Der er mange flere gode grunde til at dyrke konkurrence, alle er lige gode grunde - og ikke alle fokusere på at få metal med hjem!!
Målet kan være at hygge sig og møde nye ligesindede mennesker, gør man det, er man en vinder i forbindelse med sit eget mål, da man jo når sit mål med konkurrencen.

Personlige mål er på ingen måde låst, og kan skifte fra konkurrence til konkurrence...

/André
Tjek min kanal på Youtube!

André Bertelsen


F2D Combat
Først stik er altid gratis...
André B.
 
Brugeravatar
zik zak
Indlæg: 831
Tilmeldt: 06 aug 2003 12:54
Geografisk sted: Kbh - Denmark
Kontakt:

Re: Det er fedt at deltage i konkurrencer! Hvordan bliver vi flere?

22 mar 2019 09:52

Erik Dahl skrev:
Andrė Bertelsen fortalte idag på repræsentantskabsmødet, om sin vej ind i CL combat - F2D. Han optog det hele til sin youtubekanal, så alle kan se det når han lægger det op. Det var fedt at høre om.


Så fik jeg tid til at strikke videoen sammen, den kan findes her:
https://youtu.be/h4_tpKldmXk

Videoen er "unlisted", det betyder at man kun kan finde videoen via linket.

Hvis du vil se flere videoer jeg laver fra konkurrencer, så Subscribe til min kanal via linket her:
https://www.youtube.com/AndréBertelsen? ... irmation=1

Vi ses derude
/André
Tjek min kanal på Youtube!

André Bertelsen


F2D Combat
Først stik er altid gratis...
André B.
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Det er fedt at deltage i konkurrencer! Hvordan bliver vi flere?

17 apr 2019 09:35

Jeg har lige klippet fra mit opslag på facebook - og tilføjet lidt:

Når du kommer hjem fra en fed konkurrence i selskab med hyggelige venner, smiler din kone og tænker:
"Wow, hvor er det lækkert at få min elskede hjem med sådan et overskud!!".
Måske får du aftensmad først?

Behøver man at købe et nyt fly for at prøve en modelflyvekonkurrence? Nej, vil jeg sige, med fare for at blive skudt ned? Du kan prøve at deltage med det du har:

Et RC motorfly med en kraftig motor -> F3A eller IMAC
Et RC-svævefly -> F3B, F3J, F3F eller GPS triangle (flyslæb)
Et RC-svævefly på max 1,5 m som du kan kaste -> F3K
En RC-helikoptor -> F3C, F3N
Et RC fly der ligner et rigtigt fly (skala) -> F4H, klubskala
Et RC-svævefly med elektromotor -> F5B og F5J
Et linestyret fly (bem. motorregler og evt. modelregler) -> F2A, F2B, F2C, F2D, etc
Et fritflyvende modelfly (bem. motorregler og evt. modelregler) -> F1A, F1B, F1C og F1Q
En mulitrotor -> droneræs, F9

Brug det du har, og prøv om det er noget for dig. Du bliver helt sikkert ikke skuffet. Du vinder heller ikke første gang, men så ville det jo også være for nemt?

Måske finder du din livspassion i første hug, eller også skal du måske prøve et par forskellige konkurrenceformer, før du finder den der får dit blod i kog på den fede måde?

Vi glæder os til at se dig!

Og til de danske klubber:
Jeg har i mange år hørt folk beklage sig over, at nye folk hurtigt lærte at flyve for så at forsvinde igen?
Dvs det er et problem i klubberne at vi ikke kan fastholde så mange af de nye som vi gerne vil?
Hvad hvis nogle af dem forsvinder fordi de keder sig?

Måske kan vi fastholde nogle af dem i klubberne - dem der gerne vil være endnu dygtigere - dem der vil lærer mere end "blot" at kunne styre et fly - ved at hjælpe dem videre i fx en konkurrencegren?

Hvis I tænker at jeg måske har ret (?), så prøv at skabe kontakt mellem den ambitiøse nybegynder og en af konkurrencestyringsgrupperne, og hjælp dem videre. I taber dem ikke i klubberne, men I giver dem et ekstra fællesskab og en udfordring der "binder" dem til modelflyvning.

Så snart man har lært at flyve selv, er man klar til sin første konkurrence!
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Det er fedt at deltage i konkurrencer! Hvordan bliver vi flere?

17 apr 2019 10:21

Hej.

Her kommer et lille indlæg, med ting der har rumsteret i mit hovede et stykke tid.
Det skal absolut ikke opfattes som en endegyldig løsning, men måske en måde at gribe tingene an på.
Det er essentielt at holde et flow af nye konkurrence piloter ellers uddør vi stille og roligt.

Der er vel ingen der er i tvivl om at der ude i landet findes masser af modeller, der uden videre kunne anvendes til konkurrence flyvning. Det største problem er at få piloterne af disse modeller til at se modellernes og egne potentiler.

Jeg har brygget på en måde, der kunne hjælpe os, i F3K miljøet, med at få præcenteret den konkurrence form for nogel af alle de piloter, der har egnede modeller, som de enten flyver regelmæssigt eller ikke får brugt.

Processen indeholder flere trin og kan derfor deles over flere dage hvis man har muligheden og resurserne.
Resurserne er os selv, de aktive konkurrencepiloter. Det er en forudsætning at disse er villige til at bruge tid og energi for at få introduceret konkurrenceflyvning til nye piloter.

Lad mig beskrive mine tanker. Igen, dette er tænkt til F3K, men kan ret enkelt ændres til brug for alle andre konkurrence grene.

Første trin:
Her er det dig og mig der skal være på. Når vi er ude at flyve eller træne, skal vi være opmærksomme på de andre piloter vi møder. Det behøver slet ikke være en pilot, der har eller flyver med samme modeltype som os. Men vi skal være opmærksomme på selv den mindste interesse. Vi skal være åbne og svare på spørgsmål og optimalt sørge for at få en eller anden form på kontaktoplysninger på dem, der viser interesse.
Vi kan også tage ud på en anden plads end vor egen for at træne. Det åbner muligheden for at møde "nye" emner, hvor interessen kan vækkes.

Næste trin:
Når der fornemmes en hvis interesse i et givet område inviteres der til et "interesse-arrangement". Arrangementet kan kaldes "klinik" eller "intro", men vær forsigtig, bare navnet kan skræmme nogen væk.
Til dette arrangement er der brug for 2 eller flere aktive konkurrencepiloter. Optimalt er der medbragt et par modeller, som man er villig til at låne ud, men det er ikke en nødvendighed. Vi forventer at der kommer piloter, der selv har medbragt modeller, så vær forberedt på lidt af hvert. I første omgang, må der ikke fokuseres på om modellerne er egnende til topkonkurrence. Langt de fleste modeller kan bruges til konkurrence, så det gælder for os om at få det bedste ud af de modeller, der måtte dukke op.
Vi skal være klar med råd om trimning, setup og kasteteknik. Formålet med dette "trin" er at give de nye piloter blod på tanden, så de får et ønske om at blive bedre til at flyve deres model og udnytte modellens potentiale bedre. Dette trin kan sagtens fylde en hel dag.

Tredie trin:
Dette er en nødvendig opfølgning på de 2 forrige trin.
Det forudsættes at deltagerne kommer med rimeligt trimmede og brugbare modeller.
Der startes med at gennemgå en enkelt konkurrenceopgave. Gennemgå de overordnede principper og taktik for opgaven samt hjælperens opgave, inden piloterne sendes på banen i hold af 2 eller 3. Deres opgave er nu, på skift, at gennemføre opgaven inden for den berammede arbejdstid. En pilot flyver og den/de andre fungerer som tidtager og hjælper. Der afsættes tid til en "lille" snak i holdene inden der byttes plads på holdene.
Der tiltænkes ikke "stram" tidstyring udefra, for der skal være tid til at bearbejde indtrykkene hos piloterne.
De etablerede konkurrencepiloter har til opgave at "blande" sig i flokken og være tilstede med råd og vejledning til den aktuelle opgave.
Ideen er, at der i løbet af en formiddag gennemgåes 3-4 opgaver på denne måde.
Forståelsen for bare et par stykker af opgaverne, gør at det bliver lettere for nye piloter at træne på opgaver, der ikke er gennemgået. De vil ganske enkelt være i stand til at "tyde" opgavebeskrivelserne.

Om eftermiddagen klargøres der en "konkurrence". Her skal de nye piloter prøve at flyve de opgaver, der er gennemgået om formiddagen, men denne gang i en konkurrencelignende situation. Det hele skal foregå med samme setup som anvendes ved en rigtig konkurrence. Altså med scorekort og alt hvad der hører til.
Formiddagen vil forhåbentlig have givet deltagerne en ide om hvad de skal ud at flyve, så eftermiddagen skal bruges til at simulere en "skarp" konkurrencesituation.
Forhåbentlig vil dette være med til at fjerne "frygten" for at deltage i en rigtig konkurrence. Man er nu klar over, hvordan en konkurrence fungerer og hvad man kan forvente i en sådan situation.

I mellem alle trin er det vigtigt at vi står til "rådighed" for nye piloter. Vi skal være klar til at gøre opmærksom på når vi selv flyver/træner, eller
være klar til at tage ud til dem for at flyve. Skulle der deltage piloter, der ikke lige er hjemhørende i lokalområdet, er det vor opgave at sørge for kontakter til konkurrencepiloter i deres område. Husk, vi kender langt de fleste konkurrencepiloter og hvor de bor, der gør de nye ikke!

Dette var så mine tanker.....

Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Det er fedt at deltage i konkurrencer! Hvordan bliver vi flere?

28 maj 2019 14:45

CIAM Flyer 2-2019 om hvordan vi får unge igang med modelflyvning:
Vedhæftede filer
CIAM Flyer 2-2019.pdf
(729.5 KiB) Downloadet 197 gange
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
zik zak
Indlæg: 831
Tilmeldt: 06 aug 2003 12:54
Geografisk sted: Kbh - Denmark
Kontakt:

Re: Det er fedt at deltage i konkurrencer! Hvordan bliver vi flere?

28 maj 2019 20:56

Spændende læsning, dog er jeg ikke helt enig med følgende
CIAM Flyer 2-2019 skrev:
Craftsmanship and technical skills now rarely feature on school curriculums and that's why it is important for future
aeromodellers to learn how to build a simple model aerplane themselves.


Nej - vi skal møde de unge der hvor de er, der er mange unge som har fat i den lange ende når det kommer til 3D print, laserskræing og andre nye bygge teknikker. De skal ikke tilpasse sig til modelflyvning/modelbygning fra 60'erne - vi skal tilpasse os den nye tid.
Møde de unge der hvor de er og lad være med at forvent de kommer løbende :)

Som jeg har sagt tidligere, kommer der en som vil flyve, så skal han flyve og ikke sættes til at bygge. De skal nok lærer at bygge/samle/setup af modeller hvis de bliver hængende.

Men fedt at høre der stadig kan lokkes nye til - det er da positivt. 8-)
Tjek min kanal på Youtube!

André Bertelsen


F2D Combat
Først stik er altid gratis...
André B.
 
Brugeravatar
JornWildt
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Det er fedt at deltage i konkurrencer! Hvordan bliver vi flere?

29 maj 2019 09:23

Hvis jeg må komme med et indspark angående "byg-selv" ... jeg har to børn - Line på 7 og Erik på 11. Line er super kreativ og elsker at bygge ting af pap, træstumper, glimmer, varmelim og hvad hun ellers kan få fingrene i. Hun er klart i målgruppen for at bygge et simpelt børnefly og glæde sig over at kaste rundt med det. Erik har det helt omvendt - han er god til computerspil og vil med en vis sandsynlighed fint kunne styre en flyver hvis han var interesseret - til gengæld gider han helt sikkert ikke at bygge et selv fra bunden. Han har også alt for store forventninger til hvad man kan lave selv - hvis det ikke ligner noget super perfekt fra et spil eller en film, ja, så er det ikke værd at lege med.

Selv er jeg kommet ind i sporten via ARF "køb i dag og flyv med det samme", og var aldrig startet hvis jeg skulle have bygget noget fra bunden først. Jeg er også instruktør i EFK87, hvor jeg hjælper nogle af de nye i gang - og jeg har endnu ikke mødt nogen, som kom med et hjemmebygget fly før de havde lært at flyve på en skumfidus.

Jeg vil absolut ikke sige at tiden er løbet fra modelbyggeriet - men jeg gætter på at der er blevet flere som flyver, og flere kommer i gang fordi fly er nemt tilgængelige, og så kommer lysten til at bygge bagefter.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
zik zak
Indlæg: 831
Tilmeldt: 06 aug 2003 12:54
Geografisk sted: Kbh - Denmark
Kontakt:

Re: Det er fedt at deltage i konkurrencer! Hvordan bliver vi flere?

29 maj 2019 14:23

JornWildt skrev:
Jeg vil absolut ikke sige at tiden er løbet fra modelbyggeriet - men jeg gætter på at der er blevet flere som flyver, og flere kommer i gang fordi fly er nemt tilgængelige, og så kommer lysten til at bygge bagefter.


Det var også det jeg forsøgte at sige.
zik zak skrev:
De skal nok lærer at bygge/samle/setup af modeller hvis de bliver hængende.


RC-piloterer heldige med at der er forholdsvis enkelt at finde gode begynder fly, de kan jo efterhånden købes hos en hver hobby handler med respekt for sig selv. (set fra min stol, skal ikke være den første til at indrømme jeg ikke har rørt min RC sender i snart 2år :roll: - så er på ingen måde up-to-date)

Desværre er det lidt anderledes i linestyring, jeg kan ikke huske jeg har set en "begynder model" til salg noget sted. Typisk lærer folk at flyve med gammel konkurrence grej vi har til overs. Eller hvis der lige er én som har taget sig sammen og bygger en "begynder model" som kan lånes ud, de lever ikke så længe...

Min pointe er at hvis der en en, gammel som ung, der viser interesse i at flyve, så er det bare med at få ham ud og flyve inden personen fortryder det.
Første stik skal være gratis, det er en god forretnings model ;)
Tjek min kanal på Youtube!

André Bertelsen


F2D Combat
Først stik er altid gratis...
André B.
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Det er fedt at deltage i konkurrencer! Hvordan bliver vi flere?

20 okt 2019 20:54

Skalagruppen planlægger at besøge 2 træf et sted i Danmark i 2020, for at vise hvem de er! Fed ide. Find folk hvor de er, og vis dem hvad de ikke vidste de savnede :)

http://www.modelflyvning.dk/elite/skala ... /2020.aspx
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!