Erik Dahl skrev:Hvordan begyndte jeg selv?
Kendte til linestyring fra min far, har aldrig fløjet sammen med ham, men kan huske linestyring fra da jeg var barn.
På efterskole i 10kl byggede jeg nogle modeller, og fløj med dem på fodbold banen (eller rettere førsøgte af flyve med dem).
Til en RC indoor event mødte jeg Ruben, jeg havde tilfældigvis en lille 0.8ccm linestyrings model med, han spurgte hvorfor jeg ville var medlem af Herning modelflyver klub - havde ingen anelse om der var en linestyrings klub i Herning.
Erik Dahl skrev:Var det personer der vat afgørende for at jeg begyndte?
Hvem og hvorfor?
I hvilken alder?
Tog med til "flyv-op" i Herning i 2006 (vist nok), og mødte Henning Forbech, som fløj med en (for mig) meget hurtig og vild F2D model.
Jeg tog et par ture med mit hjemme byg - hvorefter Henning mere eller mindre tvang mig til at holde i håndtaget på en F2D model - jeg fløj og landede modellen (ingen crash) - folk fortalte mig de aldrig havde set en flyve en F2D model for første gang uden at styrte, så fik lidt "street credit" på den konto.
Erik Dahl skrev:Hvorfor begyndte jeg med konkurrencer?
Der var ikke andre mulighedder, ingen flyver "for sjov" - der er altid en konkurrence eller træning til en konkurrence.
Det tiltalte mig - savnede udfordringer med det RC jeg også havde kørende på det tidspunkt - 3D flyvning og lidt DLG.
På det tidspunkt anede jeg slet ikke der var konkurrencer i linestyring, eller for den sags skyld officielle konkurrencer i andre klasser.
Jo jeg havde været med til små "lokale udfordringer" - flest loop på 2min, "combat" med skum vinger - men det var i min bog stadig flyvning for sjov og ikke en officiel konkurrence. (Derfor mener jeg synlighed er det vigtigste for elite-klasserne
)
Erik Dahl skrev:Havde prisen en indflydelse på min lyst til konkurrencer?
(senere blev prisen mindre vigtig - nærmest en prioritering)
Nej - jeg fik 2 motorer af Henning, som jeg stadig i dag ikke har betalt for, det samme galt modeller og tilbehør. Der var også flere gang hvor jeg var med til konkurrencer i udlandet uden jeg skulle betale så meget som en krone, da jeg som studerende ikke havde råd.
Jeg har efterfølgende spurgt Henning om han ville afregne, hvor til svaret var "nej - det var vigtigere for os at du var med og blev ved med at komme med. Bare du tager ligeså godt imod andre nye piloter" - ja vel, det er god karma der bliver ved med at give, systemet lever forsat i dag!
Prisen i dag, tjo, jeg køber de modeller jeg vil have og de motorer jeg har brug for - vil gætte på udgiften til grej og rejser er delt ca 50/50.
Selv om jeg (efter min mening) køber det bedste grej, så tæller udgifterne til rejser mindst ligeså meget.
Køber vel i snit 1 motor om året - hvis den er bare lidt bedre så er jeg nødt til at have den. Køber også ca. 10 modeller om året, et lappet model flyver ikke lige så godt som en frisk. Lappet grej bliver brugt til træning eller bort givet til en begynder.
Erik Dahl skrev:Begyndte jeg fordi jeg læste om det eller fordi nogen tog mig i hånden med ud?
Hvilken betydning havde det jeg læste om konkurrencer?
Som dreng har jeg nok læst alle min fars modelflyver nyt fra ende til anden 100 gange (der var vel omkring 2 årtier af blade)
Så var bekendt med det meste inden for modelflyvning, ikke bare linestyring men også mange andre områder. Dog havde tanken om konkurrencer aldrig sat sig fast, selv om jeg så billeder fra diverse DM'er osv.