Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Det er fedt at deltage i konkurrencer! Hvordan bliver vi flere?

19 feb 2019 21:29

Sejlsport kæmper med en problemstilling der ligner vores. Se vedlagte billeder af et par artikler fra Bådmagasinet.
Vedhæftede filer
IMG_20190219_181609.jpg
IMG_20190219_181621.jpg
IMG_20190219_181631.jpg
IMG_20190219_181642.jpg
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Det er fedt at deltage i konkurrencer! Hvordan bliver vi flere?

19 feb 2019 21:30

De svenske F3K piloter arbejder med det samme emne efter en nedgang i antal. Her et et link til yderligere inspiration:
http://www.modellsegelflyg.se/StaticCon ... ageid=2321
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Det er fedt at deltage i konkurrencer! Hvordan bliver vi flere?

24 feb 2019 08:11

Jeg prøver at stille mig selv forskellige spørgsmål :

Hvordan begyndte jeg selv?
Hvorfor begyndte jeg med konkurrencer?
Var det personer der vat afgørende for at jeg begyndte?
Hvem og hvorfor?
I hvilken alder?
Havde prisen en indflydelse på min lyst til konkurrencer?
(senere blev prisen mindre vigtig - nærmest en prioritering)
Begyndte jeg fordi jeg læste om det eller fordi nogen tog mig i hånden med ud?
Hvilken betydning havde det jeg læste om konkurrencer?

Hvordan begynder man i en fodboldklub?
Hvor hurtigt bliver man introduceret til reelle kampe mod, andre hold?
Gør vi det anderledes i modelflyvning?
Hvilken betydning har det?

Du behøver ikke at besvare spørgsmålene her. Men mange forskellige spørgsmål, kan forhåbentlig hjælpe os med at gøre det bedste fremover. Måske har mange gjort det både før og nu, og vi skal blot få øje på det.

Joen skrev også om begynderpris, introklasse(r), intromodelbegrænsninger i denne tråd:
viewtopic.php?f=79&t=102291
Jeg er sikker på at Joen har ret i, at en introklasse med en eller anden modelbegrænsning, der flyves samme tid og sted som FAI-klasserne, vil være en af de rigtige veje. Så mødes de nye med de erfarne og bliver en del af det konkurrencefællesskab, der også er drivkraften for mange af os - de fleste?
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
zik zak
Indlæg: 831
Tilmeldt: 06 aug 2003 12:54
Geografisk sted: Kbh - Denmark
Kontakt:

Re: Det er fedt at deltage i konkurrencer! Hvordan bliver vi flere?

27 feb 2019 15:00

Intro klasserne er et interessant emne.

Vi har nogle enkelte i linestyring - hvor grejet ikke skal leve op til samme krav som FAI grej, og er på mange punkter er nemmere at have med at gøre rent teknisk.

Eneste problem er at vi er for dårlige til selv at flyve disse klasser og gøre opmærksom på dem. Vi har et par af dem til vores DM, også kendt som "hygge klasser".

Et dette et problem - naaej ikke rigtigt
Et andet synspunkt er at hvis en "begynder" viser intresse i f.eks F2D (Linestyret Kampflyvning), er det ikke så fedt for ham at få af vide "jamen det er alt for svært, du skal starte med denne klasse her i stedet og når du er blevet god kan du flyve den rigtige klasse".

Så har man tabt ham allerede inden han er begyndt.

Intro klasserne er efter min mening bedre brugt som noget folk kunne prøve eller "lege med ved siden af" - skulle de få blod på tanden er det plads til at vokse op ad. Men en der kommer og siger han vil flyve F2D, ja, så skal han skal flyve F2D! 8-)

Jeg har tidligere været med til et par danske F3K (RC svævefly) konkurrencer, her var der ingen der snakkede om intro klasser eller ligende (selv om klassen er super teknisk både i model setup, kaste teknik og taktik). De tog imod mig med åbne arme og man følge sig hurtigt som "en del af gruppen" - Sådan bør det være!

Så at lade en "begynder" være med og inkludere ham i den klasse han ønsker at flyve er bestemt vejen frem - jeg var der bare for et par smags-prøver og hoppede tilbage til F2D, F3K er alt for stille og lugter ikke af brændstof :roll:
Tjek min kanal på Youtube!

André Bertelsen


F2D Combat
Først stik er altid gratis...
André B.
 
Brugeravatar
Arne Bøjer Christensen
Indlæg: 107
Tilmeldt: 31 okt 2015 08:47
Geografisk sted: Gistrup
Kontakt:

Re: Det er fedt at deltage i konkurrencer! Hvordan bliver vi flere?

27 feb 2019 15:35

Tak for et rigtig godt indlæg.

Det får tingene til at virke dejligt jordnært.

Du har en dejlig "medlevende" måde at fremstille emnet på.

Rigtig menge tak for appetitvækkeren.

Venlig hilsen

Arne, Aviator
 
Brugeravatar
joenella
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 16 okt 2005 18:03
Kontakt:

Re: Det er fedt at deltage i konkurrencer! Hvordan bliver vi flere?

27 feb 2019 15:53

Nu er mit navn blevet nævnt i den her tråd.
André jeg forstår godt din tankegang, men bare sådan for sjov skyld, forestil dig DU ville stille op i den konkurrence klasse jeg flyver i (F3A FAI) bare lige for og se hvad det er for noget, og du holder fast i din tankegang, så smider du lige til og starte med ca 50-60.000 kr i en model med grej og så går du bare igang!
Det får vi ALDRIG en begynder til, derfor er min holdning helt klart, vi skal nurse/passe og pleje de få NYE der viser bare lidt interesse, det tror jeg, vi gør bedst ved IKKE og foregøgle at du stille da bare op i top notch klasse til og begynde med.

Hvorfor begyndte jeg? Jo min bror lokkede mig med, og med en god portion stædighed og lukken af for dumsmarte bemærkninger, omkring mit grej og lidt evnerne, så deltager jeg stadig nu på 14nde eller 15nde sæson. Jeg har altid konkurreret, både med line(ca 1972-73-74), rc-biler 1982.1987 og nu i F3A, det er fornøjelsen ved og flyve den perfekte manøvre som driver mig, ikke og vinde, men vinde over mig selv med den perfekte manøvre og sker det kun 1-2 gange på en sæson er det fint for mig, og jeg er ikke alene :)
mvh
Joen
FLYV FEDT - FLYV KRILL!!
KRILL FORHANDLER I DK og NORGE!
Medlem af 10 kW klubben - KRILL fan .
NEU-motors rocks!!
- Nye ARF modeller på lager:
U need Bling? I got it
 
Brugeravatar
zik zak
Indlæg: 831
Tilmeldt: 06 aug 2003 12:54
Geografisk sted: Kbh - Denmark
Kontakt:

Re: Det er fedt at deltage i konkurrencer! Hvordan bliver vi flere?

28 feb 2019 00:31

joenella skrev:
André jeg forstår godt din tankegang, men bare sådan for sjov skyld, forestil dig DU ville stille op i den konkurrence klasse jeg flyver i (F3A FAI) bare lige for og se hvad det er for noget, og du holder fast i din tankegang, så smider du lige til og starte med ca 50-60.000 kr i en model med grej og så går du bare igang!


Fin pointe - se min tidligere kommentar om hvad vi gør når der kommer en ny person og vil flyve F2D - pris skal ikke være en hindring, så vi giver ret meget grej væk til nye piloter, de er i luften første gang uden det har kostet dem en krone 8-)
Jeg har klippet lidt i det for at få pointerne frem

zik zak skrev:
Indenfor combat (og linestyret generelt), har vi ret meget grej til overs, at en begynder sjælnet skal ud og købe særlig meget for at tage med til en konkurrence. Det bliver givet væk ganske gratis, med en forventning om at hvis de ikke ønsker at flyve alligevel så bliver det leveret tilbage
...
Jeg har f.eks aldrig betalt Henning for mine to første F2D motore, nu oplever Kent det samme, han får motor, modeller fra højre og venstre.
Når det handler om at trække nye folk til, kan vi ikke stoppe op for at skulle regne efter, hvad koster den og hvad koster den.
Der skal smedes mens jernet er varmt og viljen til at flyve konkurrence er der - det var også noget at tænke over i den andre klasser :)

Og ja hvis DU vil ud og flyve F2D, så finder vi også noget grej til dig 8-)

Kan jeg låne en F3K, F5B eller F3A model til en konkurrence for at prøve det? Bliver du sur hvis den går i stykker? Jeg har vist nok stadig en radio et sted :roll:


Dermed ikke være sagt at det kan lade sig gøre i alle klasser
Men hvis en begynder vil flyve F3A, koster det så 60k at komme i gang? Det er en rimelig stejl indgangs barriere er det ikke? Kan han købe/låne/leje brugt grej? Send ham over til F2D, der kan han købe det samme grej som blev brugt til VM finalen sidste år for langt under det halve ;)

Hvis en begynder model i F3A virkelig er så dyr, så kan jeg måske se fordelen ved at lave en begynder klasse, hmm

Jeg vil ikke anbefale en begynder i F2D, at købe de samme modeller eller motore som jeg bruger, jo de er bedre, men det har en ny pilot slet ikke evnerne eller erfaringerne til at udnytte. Så et det bedre han køber noget træ modeller i stedet for kul, standard motor i stedet for "long sleeve" osv. Der er lang mere "bang-for-buck" i sådan noget grej.
Tjek min kanal på Youtube!

André Bertelsen


F2D Combat
Først stik er altid gratis...
André B.
 
Brugeravatar
zik zak
Indlæg: 831
Tilmeldt: 06 aug 2003 12:54
Geografisk sted: Kbh - Denmark
Kontakt:

Re: Det er fedt at deltage i konkurrencer! Hvordan bliver vi flere?

28 feb 2019 13:03

Erik Dahl skrev:
Hvordan begyndte jeg selv?

Kendte til linestyring fra min far, har aldrig fløjet sammen med ham, men kan huske linestyring fra da jeg var barn.
På efterskole i 10kl byggede jeg nogle modeller, og fløj med dem på fodbold banen (eller rettere førsøgte af flyve med dem).

Til en RC indoor event mødte jeg Ruben, jeg havde tilfældigvis en lille 0.8ccm linestyrings model med, han spurgte hvorfor jeg ville var medlem af Herning modelflyver klub - havde ingen anelse om der var en linestyrings klub i Herning.

Erik Dahl skrev:
Var det personer der vat afgørende for at jeg begyndte?
Hvem og hvorfor?
I hvilken alder?

Tog med til "flyv-op" i Herning i 2006 (vist nok), og mødte Henning Forbech, som fløj med en (for mig) meget hurtig og vild F2D model.
Jeg tog et par ture med mit hjemme byg - hvorefter Henning mere eller mindre tvang mig til at holde i håndtaget på en F2D model - jeg fløj og landede modellen (ingen crash) - folk fortalte mig de aldrig havde set en flyve en F2D model for første gang uden at styrte, så fik lidt "street credit" på den konto.

Erik Dahl skrev:
Hvorfor begyndte jeg med konkurrencer?

Der var ikke andre mulighedder, ingen flyver "for sjov" - der er altid en konkurrence eller træning til en konkurrence.
Det tiltalte mig - savnede udfordringer med det RC jeg også havde kørende på det tidspunkt - 3D flyvning og lidt DLG.
På det tidspunkt anede jeg slet ikke der var konkurrencer i linestyring, eller for den sags skyld officielle konkurrencer i andre klasser.
Jo jeg havde været med til små "lokale udfordringer" - flest loop på 2min, "combat" med skum vinger - men det var i min bog stadig flyvning for sjov og ikke en officiel konkurrence. (Derfor mener jeg synlighed er det vigtigste for elite-klasserne ;) )

Erik Dahl skrev:
Havde prisen en indflydelse på min lyst til konkurrencer?
(senere blev prisen mindre vigtig - nærmest en prioritering)

Nej - jeg fik 2 motorer af Henning, som jeg stadig i dag ikke har betalt for, det samme galt modeller og tilbehør. Der var også flere gang hvor jeg var med til konkurrencer i udlandet uden jeg skulle betale så meget som en krone, da jeg som studerende ikke havde råd.

Jeg har efterfølgende spurgt Henning om han ville afregne, hvor til svaret var "nej - det var vigtigere for os at du var med og blev ved med at komme med. Bare du tager ligeså godt imod andre nye piloter" - ja vel, det er god karma der bliver ved med at give, systemet lever forsat i dag!

Prisen i dag, tjo, jeg køber de modeller jeg vil have og de motorer jeg har brug for - vil gætte på udgiften til grej og rejser er delt ca 50/50.
Selv om jeg (efter min mening) køber det bedste grej, så tæller udgifterne til rejser mindst ligeså meget.

Køber vel i snit 1 motor om året - hvis den er bare lidt bedre så er jeg nødt til at have den. Køber også ca. 10 modeller om året, et lappet model flyver ikke lige så godt som en frisk. Lappet grej bliver brugt til træning eller bort givet til en begynder.

Erik Dahl skrev:
Begyndte jeg fordi jeg læste om det eller fordi nogen tog mig i hånden med ud?
Hvilken betydning havde det jeg læste om konkurrencer?


Som dreng har jeg nok læst alle min fars modelflyver nyt fra ende til anden 100 gange (der var vel omkring 2 årtier af blade)
Så var bekendt med det meste inden for modelflyvning, ikke bare linestyring men også mange andre områder. Dog havde tanken om konkurrencer aldrig sat sig fast, selv om jeg så billeder fra diverse DM'er osv.
Tjek min kanal på Youtube!

André Bertelsen


F2D Combat
Først stik er altid gratis...
André B.
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Det er fedt at deltage i konkurrencer! Hvordan bliver vi flere?

07 mar 2019 11:26

Tak for nogle interessante svar fra Joen og André,
Jeg prøver lige selv at svare også. Jeg bruger et udtryk: "At tage nogen i hånden". Det er ikke bogstavligt. Jeg ser det som en aktiv måde hjælpe nogle igang med, eller videre med noget.

Min far - HLD m.fl.
Jeg lærte at flyve af min far - HLD - og andre - i Modelflyeklubben Gudenå i 1977-80. Min far havde selv fløjet konkurrencer i CL combat og vist lidt teamrace m. m. i klubberne Aggaton (siden han var 15 i 1954-ish), Aviator/NRC). Senere RC og lidt A2 i NRC, OMF og senere Mfk. Gudenå.
Først var det RC-svævekonkurrencer (skrænt) og så kunstflyvning (og dommer - både F3A og full size) og senere svæveflyvning (flyslæb, F3J). Min far var også engageret i byggeprojekter der skulle hjælpe folk til nemmere og bedre konkurrencefly. Først “Dirty Birdy (F3A), så “Naqturaliq”(F3B) og endnu senere “Matador” (F3A). Jeg var selv lidt med til de 2 første. Jeg var bl.a. med til at skære skumkerner.

Erik
Jeg startede selv med flyslæb i ca 1983. 1-2- år efter at jeg havde lært at flyve. Jeg fik en Schirokko (Multiplex 2,5m) af Frede Sanderhof, som jeg også brugte til termikkonkurrencer i klubben. Så fangede jeg F3B og købte jeg en Optima fra Simprop, da den lige var kommet på markedet. Det var Tommy Jensen som jeg så op til, der begyndte på F3B, og der mødte jeg Keld Sørensen fra Silkeborg der også hjalp mig. Og sikkert flere? En lille smule F3A-træning har jeg også prøvet, fordi der var mange i min klub der fløj F3A - det var noget man gjorde i Gudenår, men det var ikke noget for mig. Senere 2M-svæver, elektro - 10-celler F5B, el-populær, speed 400 pylon. Med el kom styringsgruppearbejdet ind i billedet i 1992 med opstart af elektrostyringsgruppen. Så rc-hlg, F3J, F3B, efterfulgt af DLG/F3K og mere fortsat styringsgruppe- og eliteudvalgsarbejde, CIAM subcomitee arbejde og medvirken til at arrangere internationale mesterskaber.

Var pengene et issue? Da jeg som 15 årig købte et byggesæt til en Optima hos Avionic for 850,- uden servoer og beklædning, var det ret mange penge. Det vil det ofte være for store børn. 15 år senere betød det markant mindre. Byggesæt var dog dengang billigere, end de næsten færdige konkurrencefly der er de bedste idag i de fleste klasser.

Svæveflyvning, termikflyvning og modeller med aerodynamisk optimering, er blevet et fokus for mig.
Jeg er opfostret med modelflyvekonkurrencer og konkurrencefællesskaber. Men også med den innovative del i konkurrenceskabelse, model udvikling, “byggeprojekter som rekruttering” og organisering. At skabe "noget" i fællesskab med andre konkurrenceinteresserede. Den internationale vinkel med kontakter, samarbejde, artikler i engelsk blade, inspiration fra og til udenlandske piloter har været en del af min horisont siden starten af 90'erne.

Jeg er altså en søn, der er blevet “taget i hånden” - både af min far, men også af andre, og som blev fanget af det på min egen måde. Mine brødre blev ikke fanget af noget i modelflyvning, selvom de også blev taget i hånden. De blev fanget af noget andet. Min lillebror blev "taget i hånden" af vores nabo, og blev FDF'er og senere FDF-leder.

Da jeg var10-11 år så jeg en udsendelse i TV om optimisthollesejlads. Jeg begyndte at sejle, købte min egen jolle og sejlede indtil jeg var ca 15 år?
Jeg gik også til atletik i 4-5-6 år.

Man kan sikkert tolke, at jeg er et konkurrencemenneske der søger de individuelle udfordringer, men i fællesskab med andre.

Om at holde i hånden - Karma på den lange bane
Min far tog altså 3-4 af sine egne børn i hånden og flere andre ikke-børn. Af os 4 børn var det kun mig der holdt ved. Nogle af ikke-børnene holdt ved et stykke tid. Andre blev ikke holdt i hånden, men oplevede det på lidt afstand. F.eks. Martin Elkjær, F5J grenkoordinator, VM deltager F5J 2019 er søn af Per Elkjær, som min far lavede “Naqturaliq (F3B) med. Jeg ved ikke sikkert hvilken påvirkning, der har gjort Martin til F5J konkurrencepilot? Er det min fars påvirkning? Er det hans egen fars? Martin har selv fortalt, at jeg var en han så op til dengang - jeg var ældre, det kan jo være grund nok? Er det noget i Martin selv der driver ham til konkurrencer (også full size svævefly)? Var der andre? Måske ved Martin det selv? Det er sikkert en blanding. Men sommetider er én enkelt persons påvirkning afgørende?

Hvordan bliver vi de personer, der får afgørende indflydelse på fremtidens konkurrencepiloter?

Det vi gør nu, giver måske flere konkurrencepiloter i morgen? Måske næste år? måske om 10 år? Og nogle gange giver vores indsats måske effekt 30 år senere!

Hvis vi gør det rigtige på den rigtige måde.

Hvem tog så min far i hånden? Jeg ved at det ikke var hans far, for min farfar døde da min far var 5 år. Var det nogen i Aggaton/Århus i 50'erne? Nogle hjalp sikkert HLD, 15 år i Århus i 1954. Nogen hjalp HLD, som hjalp mig, der også har hjulpet nogen?

Hvem grundlagde den karma du kan give videre?
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Det er fedt at deltage i konkurrencer! Hvordan bliver vi flere?

17 mar 2019 18:57

Andrė Berthelsen fortalte idag på repræsentantskabsmødet, om sin vej ind i CL combat - F2D. Han optog det hele til sin youtubekanal, så alle kan se det når han lægger det op. Det var fedt at høre om.

En af de ting han nævnte, var at han tidligt blev taget med ud i verden og fik ansvar for dele. Også før han selv blev pilot på et landshold. Bla. var han udlånt som mekaniker til et andet lands landshold!

Hvad kan konkurrencegrenene få ud af, at vi så tidligt som muligt, giver vores nye/yngre/uerfarne piloter oplevelser og ansvar i forbindelse med vores landshold og konkurrencemiljøet?!

Skal vi skåne dem eller inddrage dem mest muligt?

Kan vi "låne" hjælpere fra andre grene, og give dem oplevelser, som får dem til at blive i konkurrencemiljøet i længere tid?
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!