Alle danske modelpiloters forum

 
JeEA
Emnestarter
Indlæg: 2109
Tilmeldt: 18 sep 2004 17:48
Kontakt:

Rul med flyet

08 nov 2006 10:26

Hej alle

Når man ruller...bruger man så blot krængerorene eller bruges sideroret og højderoret også

Ved rygflyvning går jeg udfra, at man bruger højderoret til at holde næsen oppe...ved at give lidt dykror. Er det ikke korrekt

Hilsen Jens

Hilsen Jens
 
Brugeravatar
Polle
Indlæg: 1968
Tilmeldt: 03 apr 2002 01:16
Kontakt:

08 nov 2006 10:38

Det kommer an på:)

Et højvinget fly sat op til begynder vil rulle underligt hvis du blot giver krængror. Det vil dykke mere og mere rundt i rulningen.
Man kan godt rulle det kun på krængror, men dykror på ryggen vil gavne meget for at holde linjen.

Et kunstfly der er trimmet godt, kan bedre rulles kun på krængror.
Men jo langsommere man ruller, jo mere nødvendigt vil det være at give gradvist sideror i første fjerdedel, som igen gradvist supleres med dykror til rygflyvning, og til slut gradvist sideror til modsat side i sidste fjerdedel.

Venlig hilsen
Poul Offersen
26162649
-------------
Sponseret af
"
 
Brugeravatar
Spectra
Indlæg: 1441
Tilmeldt: 10 apr 2003 16:08
Kontakt:

15 nov 2006 15:30

Det kan du..der må bare ikke gå panik i dig!...

Det nemmeste du kan gøre er at komme i go højde lige ud.... Og med fuld gas. Så løfter du næsen til en 10-15 graders op af flyvning, og giver fuld krænge ror og holder det ude til den er hele vejen rundt(MEGET vigtigt du holder det til den er helt rundt). Når den er kommet helt rundt vil du nok opleven den flyver lidt ned af.... så når du har slipet krængeror så kan du give en lille smule højderor igen for at flyve ligeud... Du behøvs ikek rør ved noget i rulningen. Den skal nok lave et ok pænt rul uden du gør andet end at holde fuld krængeror.

Hild og lykke...

Og husk!... Det værste du kan gøre er at stoppe halvjs når den vender på hovedet... hold på indtil den er helt rundt, og så er der ingen ben i det..
Martin Hjermitslev

Official member of the pitchbrother society
Sponsored by Krunder Aerospace: KA-Paddles and KA-Gyro mounts

Tip: Lad være med at klippe en busk når Krunder har været der! Der er kun de hårde grene tilbage!

WWW.THEPITCHBROTHERS.COM"
 
SJ
Indlæg: 4312
Tilmeldt: 30 jun 2002 18:12
Kontakt:

15 nov 2006 15:48

Bare sørg for at der er så meget fart på flyet som muligt.....den ruller ikke så godt hvis der ikke er luft hen over rorene :-)
Sonnich Johannesen
http://www.grcc.dk/
 
Kristoffer S
Indlæg: 1149
Tilmeldt: 02 jun 2003 14:41
Kontakt:

16 nov 2006 08:11

På en twinstar er det nemmest hvis du har meget udslag på krængerorene, det gør det noget nemmere, da den ellers kan være lidt "død" at få rundt. :-)