Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
joenella
Emnestarter
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 16 okt 2005 18:03
Kontakt:

Intro klasse?

07 sep 2017 19:30

Tænker lige højt.
I lyset af vanskelighederne med og rekruttere nye piloter til F3A, som jeg ser det - så er en af de store faktorer prisen på en 2x2 m model inc grej.
Så mener jeg tiden kunne være moden til og prøve med en intro klasse, hvor kun ARF modeller op til 160 cm med max 15-20ccm eller max 6S er tilladt, et program med kun 10 manøvre.
Forstiller mig:
Start - bedømmes ikke
Manøvre 1 : Loop - Manøvre 2 : halv cubansk ottetal - Manøvre 3 : rul - Manøvre 4 : Immelman -Manøvre 5 : 45gr dyk - Manøvre 6 : stall turn - Manøvre 7 : 45gr stig - Manøvre 8 : Split S - Manøvre 9 : Vandret cirkel( Aerobatic turn.)
Landing - bedømmes ikke.
Dette er manøvre og en længde som langt de fleste ARF modeller og piloter kan flyve.
Hvad siger I andre??
mvh
Joen
FLYV FEDT - FLYV KRILL!!
KRILL FORHANDLER I DK og NORGE!
Medlem af 10 kW klubben - KRILL fan .
NEU-motors rocks!!
- Nye ARF modeller på lager:
U need Bling? I got it
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Indlæg: 1707
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Intro klasse?

19 sep 2017 21:43

Spændende! Minder ideen ikke lidt om noget der hed "Wingtref" i meget gamle dage? Det var vist ret populært en overgang, til igangsætning og lokale konkurrencer?
Erik
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
kedde kræn
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 14 feb 2006 16:04
Kontakt:

Re: Intro klasse?

25 sep 2017 14:28

Hvorfor kun ARF? Det vil jo bla. udelukke såvel gamle men velflyvende F3A modeller fra for 20-30 år siden(fx. kaos mv.) og mange andre typer mere eller mindre selvbyggede fly, der kunne være egnede uden nødvendigvis direkte at være skabt som deciderede "pattern" fly, og som folk måske allerede har og har opbygget stor erfaring med og tryghed ved i forvejen....? I har i princippet brug for at "revl og krat" møder op, hvis i skal have max virkning ud af en introklasse, så flest mulige bliver "eksponeret", da der altid kun vil være en begrænset andel der bider på og fortsætter, ikke mindst i kraft af inversteringsbehovet for at gå en klasse op........så kan det ikke hjælpe at være alt for kræsne............og hvis der nu fx. skulle dukke en pilot op med en "næsten umulig" model, og alligevel laver en relativt pæn flyvning.....ja, så bare tænk hvad vedkommende måske vil kunne præstere med optimalt grej ;) Det handler om at få folk op af hullerne, mere end noget andet......
Mvh Christian, Sønderborg MFK

Basic Flying Rules:
Try to stay in the middle of the air. Do not go near the edges of it.
The edges of the air can be recognized by the appearance of ground, buildings, sea, trees and interstellar space. It is much more difficult to fly there.
 
Brugeravatar
zik zak
Indlæg: 831
Tilmeldt: 06 aug 2003 12:54
Geografisk sted: Kbh - Denmark
Kontakt:

Re: Intro klasse?

25 sep 2017 15:01

Hej

Spændende forslag, man har, så længe jeg kan huske, haft en F2B-begynder klasse (F2B er linestyrings svar på kunstflyvning).
Det kunne måske være en ide at kigge ind til hvordan det er skruet sammen?

http://modelflyvning.dk/media/91754/f2b-b.pdf

Jeg har selv deltaget til ét enkelt DM i denne klasse, mig bekendt er det noget tid siden den er blevet fløjet.

Bare ét indspark her fra

/zik zak
Tjek min kanal på Youtube!

André Bertelsen


F2D Combat
Først stik er altid gratis...
André B.
 
Brugeravatar
joenella
Emnestarter
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 16 okt 2005 18:03
Kontakt:

Re: Intro klasse?

25 sep 2017 18:08

Kedde

Det er jo rigtigt, tænkte ikke lige der eventuelt var nogle "ældre" kunstflyvning klare modeller af den art du beskriver. De ville jo være oplagte også!
Ja, det drejer sig om og trække folk af huse og lokke dem ud og snuse til F3A kunstflyvning, og gerne få dem til og komme og deltage og ikke bare og kigge på.

Zik Zak.

Det program er vist fløjet længe i linestyrings kredse :) tror jeg fløj det engang i start halvfjerdserne(72/73) oppe på Hesteskoen :), men ja det er derfor jeg kommer med mit oplæg til manøvre og program.

Men ville I deltage?
mvh
Joen
FLYV FEDT - FLYV KRILL!!
KRILL FORHANDLER I DK og NORGE!
Medlem af 10 kW klubben - KRILL fan .
NEU-motors rocks!!
- Nye ARF modeller på lager:
U need Bling? I got it