Alle danske modelpiloters forum

 
Betelgeuze
Emnestarter
Indlæg: 259
Tilmeldt: 19 dec 2004 19:24
Kontakt:

Elaine flyvejern

08 okt 2006 23:40

Hej Alle

Her er min seneste frembringelse fra hobbyrummet. Som navnet antyder er det blevet en eldrevet ting med velvillig assistance fra Hyperion importøren som har lånt en batteripakke og en elmotor til mig. Modellen er egentligt tænkt til, og derfor har jeg også bygget den til, en OS 140 RX, men det er selvfølgelig helt vildt spændende at få lejlighed til at prøve det helt nye på egen krop ( Flykrop ! ) . Så det tog ikke lang tid førend der sad lidt mere elgrej i den end der plejer i mine andre flyvere. Mere om det senere.

Byggesættet er fra her og bliver vistnok lavet i tjekkiet af en mand der har en lille produktion af meget fine ting i sin kælder ! Det med kælderen skal tages helt bogstaveligt for ventetiden på de forskellige modeller kan være enorm lang. Og tro nu ikke på hvad den første mail siger af leveringstid ......Anyway modtog jeg sættet sidste oktober efter over tre mdr ventetid.
Ventetiden blev belønnet med det flotteste glasfiberarbejde jeg endnu har set på en f3a jager, og så var vægten også helt fantastisk.
De forskellige dele vejede
krop 596 gram
h vinge 391
v vinge 398
h hale 88
v hale 91
sideror 55
cowl 169
canopy 179

Okay da, for garvede byggere ses at vingerne kunne gøres lettere, men eftersom de kommer med balsa på, er der ikke rigtig noget at gøre ved dem.

Jeg kastede mig hurtigt ud i at lave lidt forstærkninger i honeycomp til kroppen specielt kan jeg godt lide at få et ringspant ned mellem haleplan og hovedvinger, så man ikke kan trykke kroppen flad og så føltes canopy toppen også meget levende så der blev også isat et spant.

Jeg sender billeder med ....

Husk forresten at stille spørgsmål hvis i lyster. Jeg skal forsøge at besvare dem undervejs...







32,09KB
Eggert
Airfieldchef for Bastrup
 
Brugeravatar
torben p j
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 11 jan 2002 20:28
Kontakt:

09 okt 2006 22:26

hey Eggert

Motor ophæng er det ,det samme som dette??

111g føj,,

[url]http://www.znline.com/produits.php?langue=english&cle_menus=1025879382&cle_data=1039620004

Ellers ser det da meget fin ud du,,

tag lige et helheds billede tak,,


F3A Pilot.
 
Peer
Indlæg: 129
Tilmeldt: 20 nov 2002 22:46
Kontakt:

10 okt 2006 20:25

Hej Eggert

Tillykke med din elflyver, ser rigtig godt ud og jeg er selvfølgelig spændt på at høre hvad du synes om at flyve med el i en kunstflyvermodel. Jeg er da glædelig overrasket over at du prøver efter det arbejde du har lavet for mig i sommerens løb, med de problemer jeg havde.
Jeg er jo selv vældig meget godt tilfreds og det blev da ikke ringere da der kom Hyperion VX 5000 batterier i modellen, de samme som du også har i.
Med venlig hilsen
Peer Hinrichsen

medlem af 3 KWh klubben
 
Peer
Indlæg: 129
Tilmeldt: 20 nov 2002 22:46
Kontakt:

10 okt 2006 20:28

PS.

Er det Meyer der går i baggrunden og fordeler sand :-)

Har den forresten været i luften ?
Med venlig hilsen

Peer Hinrichsen



medlem af 3 KWh klubben
 
Flemming Nielsen
Indlæg: 1012
Tilmeldt: 27 okt 2002 15:08
Kontakt:

16 okt 2006 07:40

Hej Eggert

Jeg formoder at det er statisk at du har målt 70A. Hvis tingene ikke bliver meget varme ville jeg fortsætte med dit setup, medmindre du mener at du har formeget trækkraft. Batterierne kan afgive 150A i 30 sek. og 100A kontinuerligt. Jeg har tidligere lagt kurver for Hyperion 5000 cellen ind har på Forum.
Flemming S. Nielsen
Brønderslev Modelflyveklub




Medlem af 9 kW LiPo klubben :-)
 
Flemming Nielsen
Indlæg: 1012
Tilmeldt: 27 okt 2002 15:08
Kontakt:

16 okt 2006 09:22

Mål temperaturen på motoren når du lander.. Det fortæller om dit setup er spændt for hårdt for. En godt kølet motor kan klare meget større strøm end en dårligt kølet motor.
Flemming S. Nielsen

Brønderslev Modelflyveklub









Medlem af 9 kW LiPo klubben :-)