09 jan 2022 18:53
Hej Boie..
Hvorfor begrænse luften så meget med den krydsfinér?
Nu er det lidt svært og se din opbygning på billederne, men husk på ikke og begrænse luftens indstrømning, ej heller udblæsning. Forhold 1:3 siger man.. Dvs størrelse luftindtag skal ganges med 3 på udblæsningssiden. Dette gør man, for at undgå luften "står stille" i cowlet, og laver et undertryk på bagsiden af cylinderen. Tror nu ikke det er et problem i cowlet på din laser, men med rundsnudede fly er det er velkendt problem. Så lige en sidste ting.. 80% af varmeudviklingen i din motor, sker på de øverste 50% af cylindrene. Pga der er her forbrændingen sker. Derfor er det en god ting og sørge for at specielt dette område for rigeligt med køling.
Jeg vil så igen sige, at på min Laser, har jeg gået lidt op i og sørge for god køling af min DA 150. På min velox har jeg aldrig haft nogen form for Baffling, har heller aldrig oplevet tendenser til overophedning. Uanset om jeg har fløjet i 20gr i DK, eller 35gr i Italien.. Så umiddelbart vil jeg mene at det vigtigste er at sørge for udskiftning af luften i cowlet, og det sikres bedst ved formlen 1:3.. Din flyver er fra fabrikken allerede forberedt til dette, ved forholdsvis små luftindtag, og større udblæsning i bunden og samtidig er der nok lavet en "læbe" i bunden af cowlet. Denne læbe øger vakuum betragteligt, og uden modifikationer på cowl, er dette helt sikkert beregnet fra producentens side.
Du må meget gerne ligge flere billeder op, så man bedre kan se din opbygning.
Mvh..
Brian Andersen
Sæby MFK
Tlf: 29824258
OY 9017
In Heaven all the interesting people are missing..(Nietzsche)