Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
Pade
Emnestarter
Indlæg: 1050
Tilmeldt: 26 maj 2004 08:40
Kontakt:

Antal sekvenser i 2019

31 jan 2019 22:00

Hej

Vi har haft 2018 som et forsøgs-år i forhold til at flyve 1 sekvens pr flyvning. Med de nye regler er der åbnet op for at tilgodese især elfly, da teksten omkring antal sekvenser er ændret til at en runde er 1-2 sekvenser, og det er contest director, der afgør det.

Det betyder jo så at det er konkurrencelederen og dermed efter min menig os selv, der bestemmer antal sekvenser. Jeg synes derfor vi skal fortsætte med 1 sekvens pr runde fordi:

- Vi tilgodeser elfly med udfordring på batteritid
- Vi flyver på samme måde som internationale konkurrencer

Udfordringen er som i 2018 at få skift af klasser til at gå så hurtigt som muligt. Jeg håber I har gode forslag til hvordan vi får det til at lykkes. Jeg tænker selv at vi ikke løbende skal bruge tid på at taste resultater, og at vi inden konkurrencen skal lave en mappe pr pilot med dommersedler, så hver pilot har sin egen mappe gennem konkurrencen, og det forhåbentlig bliver nemmere at taste point til sidst.

Synspunkter er velkomne!
Kristian Pade Nielsen - Mfk Nuserne - Filskov Mfk
 
rocker-keld
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 16 feb 2008 20:55
Kontakt:

Re: Antal sekvenser i 2019

05 feb 2019 10:46

Hermed mine tanker:

Antal af sekvenser er for mig fuldstændig ligegyldig, da hver flyvning skal flyves som om den er afgørende!
Nogle har problemer med at holde fokus gennem to sekvenser, derimod er der andre der har det svært ved at sætte sig op til kun og skulle flyve den ene afgørende sekvens.
Argumentet med at vi får fløjet mere i løbet at en weekend ved 2 sekvens flyvninger, er noget pladder..
Vi sammenlignede to stævner, den ene med 1 sekvens flyvninger og den anden med 2. Fløj vi 1 sekvens, nåede vi 7 kendte sekvenser, og 1 ukendt. Fløj vi 2 sekvens flyvninger nåede vi 8 sekvenser, og 1 ukendt.

Derimod syntes jeg vi skal fokusere mere på et effektivt dommerskifte mellem klasserne, og måske ikke være så optagede af absolut og holde 5 min pause mellem klasserne.
- Være bedre til at korte vores middagspause ned til Max 30 min. Det er pauserne og dommerskifte vi skal være bedre til..
-Være klar med vores fly/batterier/tankning i god tid, så vi ikke lige skal til det når vi skal flyve.
-Og så mener jeg vi skal udnytte vores søndag bedre.
Eventuelt flyve til kl 15-16 om eftermiddagen uanset hvor i landet vi opholder os!! - Vi har desværre vænnet os til og kigge op på himlen, og syntes at vejret var mere til at komme tidligt hjem, frem for at flyve 2 runder mere...
- Til sidst mener jeg vi er blevet for "Pylret" når det kommer til vejret. Fordi det blæser 8 m/s i krydsvind kan vi altså godt flyve.. Enig i at det ikke bliver så pænt som på en god sommerdag, men forholdene er jo ens for alle.
Vil man ikke flyve, må man tage det nederlag med og evt smide de sidste runder væk..

Med hensyn til indtastning af point, syntes jeg det er en god idé at gøre det sidst på dagen. Om lørdagen er det som regel ikke noget problem, men vi skal være bedre til at hjælpe hinanden søndag eftermiddag, OGSÅ med dette!!
Vi vil alle gerne hjem efter en god weekend med flyvning, men vi skal hjælpes ad med at rydde op på pladsen, OG i klubhuset. Vi kan ikke være andet bekendt!!

Meningen med denne tråd er ikke at vi skal være enige, men at vi finder det bedste kompromis..
-Så kom med jeres mening!!
Jo flere jo bedre..

Vh..
Brian Andersen
Sæby MFK
Tlf: 29824258
OY 9017


In Heaven all the interesting people are missing..(Nietzsche)
 
søren kl
Indlæg: 41
Tilmeldt: 24 aug 2008 19:15
Kontakt:

Re: Antal sekvenser i 2019

12 feb 2019 13:13

Jeg er helt enig med Brian.
Min største frustration i 18. Var at vi tide og utide skulle tage stilling til vejer og vind. Men personlige holdning er, det er helt op til folk selv om de vil flyve eller ej, men så et et nul Rimeligt og dem der vil flyve kan det og få sine point.
Fx i RC Parken der fik jeg vist kun 2-3 ture på en hel weekend pga af blæst...... Sportsman var de eneste der var på jorden f3a og int. Var i luften som jeg husker det.
Eller skal der laves en standard vi flyver under, og så gælder den alle klasser....
Her var mit synspunkt
Søren klarborg.
jae
 
JS
Indlæg: 1452
Tilmeldt: 30 maj 2002 20:40
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: Antal sekvenser i 2019

13 feb 2019 07:45

Jeg er ikke IMAC Pilot selv men har da prøvet at flyve et program under Brian A's kommando.
Pt flyver jeg mest svæv, men skulle jeg få øjne på IMAC, vil jeg mene at ud meldinger om at man kun får 3 ture på en weekend vil "skræmme" de flyvegale piloter væk.

Beklager hvis jeg har blandet mig i noget jeg ikke skulle, men ved i gerne vil have nye piloter med i IMAC og der tror jeg nøgleordet er at folk vil flyve en masse frem for at kigge.
Jesper B
Sæby Modelflyve Klub
Founding and only member of, The North Atlantic Modelflying Club (Har fløjet modelfly over det nord atlantiske hav, stik den ;)
FPV Junkie.

Hold den gode tone XO XO :D
 
Brugeravatar
Pade
Emnestarter
Indlæg: 1050
Tilmeldt: 26 maj 2004 08:40
Kontakt:

Re: Antal sekvenser i 2019

20 feb 2019 17:02

Det er helt i orden med konstruktive indlæg.

Hvis vejret driller, kan jeg egentlig godt forstå, hvis man prøver at "trække" den lidt for at positionere sig selv i noget bedre vejr, og med et bedre resultat til følge. Jeg mener vi skal have ændret vores indstilling til vejret ved at genindføre den maks grænse for vind, vi tidligere har haft, og så få fløjet i alt det vejr, der er under den grænse.
Kristian Pade Nielsen - Mfk Nuserne - Filskov Mfk
 
Brugeravatar
JEH
Indlæg: 143
Tilmeldt: 28 sep 2012 10:02
Geografisk sted: Grevinge
Kontakt:

Re: Antal sekvenser i 2019

22 feb 2019 12:42

Som bekendt har jeg en holdning til om hvorvidt der flyves 1- eller 2 sekvenser. Men inden at jeg blander mig i "debatten", kunne det være rart at høre om hvorvidt man vil afvikle Nordisk mesterskab med 1- eller 2 sekvens flyvninger?
Jan Helding
 
rocker-keld
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 16 feb 2008 20:55
Kontakt:

Re: Antal sekvenser i 2019

23 feb 2019 09:31

...
Senest rettet af rocker-keld 26 feb 2019 09:13, rettet i alt 2 gange.
Brian Andersen
Sæby MFK
Tlf: 29824258
OY 9017


In Heaven all the interesting people are missing..(Nietzsche)
 
Brugeravatar
JEH
Indlæg: 143
Tilmeldt: 28 sep 2012 10:02
Geografisk sted: Grevinge
Kontakt:

Re: Antal sekvenser i 2019

23 feb 2019 09:43

Tak for svar Brian, men skal vi så ikke lade Pade svare, i stedet for dit usikre "vistnok"-svar.
 
rocker-keld
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 16 feb 2008 20:55
Kontakt:

Re: Antal sekvenser i 2019

23 feb 2019 11:33

Ja velbekomme da... ;)
Brian Andersen
Sæby MFK
Tlf: 29824258
OY 9017


In Heaven all the interesting people are missing..(Nietzsche)
 
Brugeravatar
JEH
Indlæg: 143
Tilmeldt: 28 sep 2012 10:02
Geografisk sted: Grevinge
Kontakt:

Re: Antal sekvenser i 2019

06 apr 2019 10:25

Jeg skrev i denne tråd den 22. Februar, for mere end 6 uger siden, at jeg havde en holdning til hvorvidt der flyves 1- eller 2 sekvenser flyvninger. Men også, at inden at jeg blandede mig i “debatten”, at jeg gerne ville oplyses om hvorvidt man ville afvikle Nordisk mesterskab i år, med 1- eller 2 sekvens flyvninger.
Hertil svarede Brian Andersen med et noget udsvævende svar, men også, at det kunne Kristian Pade Nielsen svare på. Brian har siden hen valgt at slette sit “vist-nok” svar, og jeg har derfor ventet på Kristian Pade Nielsens besvarelse.

På trods af udmeldinger som:
“at synspunkter er velkomne” og
“– Så kom med jeres mening!! Jo flere jo bedre..”
Er det vel rimeligt at antage efter mere end 6 uger, at Kristian Pade Nielsen ikke kan, eller ikke vil svare på mit relevante spørgsmål.

Jeg vil derfor nu fremkomme med mine betragtninger:

Kristian Pade Nielsen skriver, at i henhold til nye regler, at det er konkurrencelederen, og dermed os selv (IMAC-gruppen), der bestemmer antal sekvenser per flyverunde.
Kristian Pade Nielsen fremhæver som begrundelse for at vælge 1-sekvensflyvninger, at:

– Vi tilgodeser el-fly med udfordring på batteritid
– Vi flyver på samme måde som internationale konkurrencer

Samtidigt skriver Kristian Pade Nielsen også, at der er tidsmæssige udfordringer, og efterlyser synspunkter.

Brian Andersen er den første på banen med sin kommentar “hermed mine tanker”.

Brian Andersen skriver bl.a. at “Argumentet med at vi får fløjet mere i løbet af en weekend ved 2 sekvens flyvninger, er noget pladder ..”,
og
“Vi sammenlignede to stævner, den ene med 1 sekvens flyvninger og den anden med 2. Fløj vi 1 sekvens, nåede vi 7 kendte sekvenser, og 1 ukendt. Fløj vi 2 sekvens flyvninger nåede vi 8 sekvenser, og 1 ukendt.”

Jeg vil gerne kommentere på disse 2 udtalelser til en start. For det første finder jeg det helt urimeligt at udlede statistik på enkelttilfælde. Der er så mange andre faktorer der spiller ind, såsom vejrforhold, pladsforhold, antal deltagende piloter, haveri, m.v.
Man kan altså ikke bare sammenligne 2 valgte stævners antal opnåede flyvninger, det skal være langt bredere for at kunne udlede noget retvisende.
Dernæst finder jeg, at det er groft fordummende, at hævde at 8 eller 9 flyvninger er lige meget. Hvis 9 er 100%, så er 8 = 88,9%, der er altså en forskel på over 11%, og det er altså ikke noget “pladder”!

Brian Andersen skriver yderligere, at frokostpausen skal kortes ned og deltagerne skal holde mindre pauser mellem klasseskift, da det er pauser og dommerskifte vi skal være bedre til. Desuden at piloterne skal være klar med fly/batterier/tankning i god tid.
Endvidere mener Brian Andersen, at man skal udnytte vore søndage bedre., evt. “flyve til kl. 15 - 16 om eftermiddagen uanset hvor i landet vi opholder os!!”
Brian Andersen mener også, at vi (IMAC piloter) er blevet for “pylret” når det kommer til vejret.

For at tage vejret først. Det er vel op til konkurrenceledelsen at fastsætte regler for hvornår der skal flyves, under hvilke vejrforhold.
Det kan ikke være rigtigt, at man prioriterer stille vejr for at få alle med, med dermed færre gennemførte flyvninger som resultat. En ikke uvæsentlig del ved IMAC flyvning er, at korrigere for vind og vejr når der flyves, og er det ikke den bedste pilot der bør opnå flest point og vinde?

Dernæst til bedre udnyttelse af søndage. Det falder mig for brystet, når Brian Andersen mener, at der bør flyves til langt hen på eftermiddagen om søndage.
Det skinner voldsom igennem, at det er Brian Andersen der har valgt hvilke flyvepladser IMAC skal afvikles fra, der alle ligger i behagelig køreafstand fra Brian Andersens bopæl.
Hvis der flyves til kl. 16, og der efterfølgende skal pakkes modeller ned, stuves sammen i campingvogn, rydes op på pladsen og i klubhus, og klargøres til afgang, er klokken nemt tæt på 18, og aftensmaden må indtages på vejen hjem.
Jeg bor på Sjælland og har for eksempel fra stævnet IMAC 3 i Brønderslev MFK ca. 411 km hjem, hvilket med en campingvogn på slæb tager over 5 timer (+ aftensmad, toiletbesøg, m.v.).
Det bliver således en meget lang week-end, når der henses til, at der skal køres lige så langt om fredagen til stævnet, for blot at gennemføre få 1-sekvens flyvninger, hvis ikke lige det blæser så tilpas meget, at flyvningen kun delvist/eller ikke gennemføres.
Da mange IMAC udøvere har et job at passe, og ofte også en familie, er det åbentlyst hvorfor IMAC DK har udviklet sig til en jysk begivenhed.

Som Kristian Pade Nielsen er inde på, ønsker ledelsen at tilgodese et mindre antal piloter med el-fly, hvilket skaber udfordringer for antallet af gennemførte flyvninger.
Brian Andersen, der er en del af ledelsen kan tilsyneladende ikke få øje på problematikken.

Ved 1-sekvens flyvninger er der én klargøring, én letning, én programflyvning og én landing.
Ved 2-sekvens flyvninger er der én klargøring, én letning, 2 programflyvninger og én landing.
Gennemflyvning af én sekvens tager mellem 3 - 5 minutter afhængig af klasse/niveau.
Da man til hver flyvning har 2 minutter til at starte op, og letning og landing antageligt tager samme tid hvad enten der er tale om 1- eller 2-sekvens flyvinger, er det nemt at regne sig frem til, at gennemflyvning af 2 styk 1-sekvensflyvninger, tager minimum 50% mere tid end gennemflyvning af 1 styk 2-sekvens flyvning.

Det er vel også i erkendelse heraf, at sidste verdensmesterskab, der blev afviklet med 1-sekvens flyvninger, blev afviklet på særlig vis. Mens én pilot gennemfløj program, havde næste pilot sin flyver i luften i venteposition til programflyvning, mens en 3. deltager stod klar til at starte sin model. Der var således hele tiden 2 modeller i luften og en klar på vej op.
Det stiller store krav til faciliteter at afvikle en konkurrence på denne måde, og ikke mindst et stort antal medhjælpere/kontrollanter/dommere.
Med den udvikling der har været indenfor IMAC DK de sidste år, hvor antal deltagere der har deltaget én eller flere gange til stævner, er faldende, og hvoraf den hårde kerne af deltagere der har været med i alle stævner, også er faldende – er afvikling af stævner med et rimeligt antal gennemfløjet sekvenser, med langsommelige 1-sekvens flyvinger urealistisk.

Det er min overbevisning, at ledelsen har arbejdet benhårdt på den skæve udvikling IMAC DK er inde i. Mange har lyst til at deltage i IMAC, ikke mindst mange fra Øst-DK. Det står dog også klart, at de mange sjællandske tidligere deltagere (givetvis også potentielt nye piloter) ikke tidsmæssigt og økonomisk vil afholde de massive omkostninger der er forbundet med konstant at befordre sig til Jylland, for blot at opnå få flyvninger per week-end, som man nu endog arbejder på at gøre endnu færre.

Af tidligere deltagende Sjællændere har flere gjort det rigtigt godt (hvor en del stadig gerne vil deltage, bare ikke på eksisterende rent jyske præmisser). Hvis man forestillede sig at disse piloter kom tilbage, ville det gøre konkurrencen langt mere interessant, og givet skærpe færdighederne. Så ikke nok med at der vil opnåes bedre og mere interessante konkurrencer, vil vi også blive dygtigere, og måske markere DK bedre i Nordisk regi.
En yderligere gevinst vil være de mange ekstra hænder til at løse alle de praktiske opgaver.

Som det er lige nu, kan den hårde kerne af deltagere til ethvert IMAC stævne, blot fordele sig i de respektive kategorier/klasser, og stort set alle opnå at blive Danmarksmester i et eller andet, uagtet at der i virkeligheden blot er tale om et provinsmesterskab uden megen konkurrence.

Tag nu og spred IMAC DK ud til hele Danmark, med stævner på også Fyn og Sjælland, hvorved et langt større antal deltagere vil medvirke til, at man reelt vil opnå en national dansk sport.
Stop kammerateriet, men træd i karrakter, og se mulighederne i stedet for begrænsningerne, og træf valg ud fra at ville gøre IMAC DK bedre og størst muligt.

Se evt. på vor nabo Sverige, som er Nordens største IMAC nation (der er vel reelt flere deltagere til konkurrencerne i Sverige, end resten af Norden tilsammen), der afvikler alle stævner kun med 2-sekvensflyvninger.
Som eksempel var der til weekenden 30 juni/1 juli 2018 i Helsingborg 19 deltagere. Der blev fløjet i 5 klasser: Basic, Sportsmann, Intermediate, Advanced og Unlimited. I Basic blev det til 4 sekvenser, og i alle øvrige klasser 6 sekvenser + ukendt program. Desuden var der også 4 flyvninger Freestyle.
Dette ville ikke været blevet til nær så mange flyvninger hvis det var gennemført som 1-sekvens flyvninger.
Iøvrigt er der også svenske piloter der flyver på el og gør det godt ved 2-sekvens flyvninger, og det har tidligere danske piloter også været i stand til.
De Nordiske mesterskaber der hidtil er afholdt i Sverige, har alle været 2-sekvens flyvninger. Giver det så mening at uddanne piloter i DK til kun at kunne flyve 1-sekvens flyvninger. For eksempel vil disse piloter ikke kunne konkurrere til stævner hvor der flyves 2-sekvenser, bl.a. i Sverige.

Jeg har tidligere fremsat mine synspunkter på Facebook-gruppen IMAC Danmark, den 9. januar i år. Der kom rigtig mange tilkendegivelser om 1- eller 2-sekvens flyvninger, men desværre også så meget andet hvor mange skulle have afløb for ophobede aggressioner.
Nu har ledelsen så valgt at flytte “debatten” til Modelflyvning Danmark, hvor tråden lider en stille død, ikke mindst når der ikke svares på relevante spørgsmål.
Alle de tidligere tilkendegivelser med ønsket om 2-sekvensflyvninger er væk, så nu kan Kristian Pade Nielsen og Brian Andersen uhindret gennemtrumfe Deres vilje.
Jeg undres iøvrigt over, at udover Kristian Pade Nielsen, er der ingen IMAC el-fly piloter der har kommenteret i sagen.

Nu vil mange måske mene, at det er kritisabelt at mine kommentarer er så personlige som tilfældet er. Men eftersom, at min mening er kommentarer på andres personligt fremsatte meninger, kan det ikke være anderledes, og det er ikke ment som personlige angreb.
Men hånden på hjertet, er det ikke rimeligt, at man står på mål for sine holdninger, når det er noget man gerne vil at andre indordner sig under?

Jeg håber med dette indlæg, at der nu kommer en sober debat, hvorefter der på demokratisk vis kan træffes valg for et bedre og større IMAC DK.

De tal og oplysninger jeg fremkommer med som argumentation i denne tråd, kan rekvireres af interesserede i PDF-fil. Skriv blot til mig herom.

Jan Helding
Senest rettet af JEH 12 apr 2019 14:49, rettet i alt 1 gang.