Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
boie
Emnestarter
Indlæg: 1834
Tilmeldt: 03 maj 2004 12:10
Geografisk sted: Hirtshals/ Danmark
Kontakt:

EF Laser EXP 91”

05 nov 2021 23:01

Så er 2022 våbnet under klargøring.

En Laser EXP 91”. Motor bliver RCGF 70 cc med 2:1 PEFA cannister.

Generelt god kvalitet på maskinen. Umiddelbart ingen fejl eller behov for efterlimning.
Vedhæftede filer
9D1AE9A3-360E-4D65-942A-B23074844CAF.jpeg
 
Brugeravatar
boie
Emnestarter
Indlæg: 1834
Tilmeldt: 03 maj 2004 12:10
Geografisk sted: Hirtshals/ Danmark
Kontakt:

Re: EF Laser EXP 91”

05 nov 2021 23:03

Skal have købt nye headere til den. 60 mm drop. Nogen gode anbefalinger? Tænker umiddelbart MTW knuckle joint
 
rocker-keld
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 16 feb 2008 20:55
Kontakt:

Re: EF Laser EXP 91”

06 nov 2021 08:31

MTW Knuckle headers er også mit foretrukne.. Lidt i den dyre ende, men fantastisk nemme og få linet rigtigt op, og så er der garanti for at de er tætte når de er loddet sammen.. Ellers er der self zimmermann, der også er geniale, men knap så mange muligheder for Flex løsninger..
Min anbefaling er klart MTW..

Vh..
Brian Andersen
Sæby MFK
Tlf: 29824258
OY 9017


In Heaven all the interesting people are missing..(Nietzsche)
 
Brugeravatar
boie
Emnestarter
Indlæg: 1834
Tilmeldt: 03 maj 2004 12:10
Geografisk sted: Hirtshals/ Danmark
Kontakt:

Re: EF Laser EXP 91”

28 nov 2021 13:52

Jeg har altid syntes at montering af haleplanet har været et pillejob med 4 bolte som sidder helt oppe under fladen.

Jeg vil derfor på denne model prøve at lave en mere enkel løsning. Jeg har fjernet tapmøtrikkerne på indersiden af kroppen og limet et tværgående aluminiumsrør i hullerne. Boltene er erstattet af 2 stk tværgående 3 mm gevindstang. I ene ende har jeg loddet er lille stålstykke på som hjælp til at holde imod når jeg fingerstrammer møtrikkerne på modsatte side. Billederne forklarer det sikkert bedre. Lidt tungere løsning men med lille betydning på en model af denne størrelse.
Vedhæftede filer
1CFF68CB-59CA-483F-88E9-DBB01597EFD1.jpeg
694AAE74-6E4D-4E22-8339-3CEFC47FD0EF.jpeg
79F5D555-47F8-4794-8DFD-8524E5868D3E.jpeg
 
Brugeravatar
boie
Emnestarter
Indlæg: 1834
Tilmeldt: 03 maj 2004 12:10
Geografisk sted: Hirtshals/ Danmark
Kontakt:

Re: EF Laser EXP 91”

01 jan 2022 23:18

MTW Knuckle headers. Hammerdyre men lækkert kram. Som I ser er det godt jeg er pilot og ikke svejser. Men de er tætte.
Vedhæftede filer
EAC5BA6D-59A0-45DE-9884-0C563CBADC5D.jpeg
 
Brugeravatar
boie
Emnestarter
Indlæg: 1834
Tilmeldt: 03 maj 2004 12:10
Geografisk sted: Hirtshals/ Danmark
Kontakt:

Re: EF Laser EXP 91”

07 jan 2022 22:38

Så er det baffling det går i. Tror I indtagshullerne er for små?
Vedhæftede filer
88AECB43-DA79-4D64-9CC7-F6878CCC1E7A.jpeg
E1A5A310-A3F4-40D4-87FA-73D862DF33EC.jpeg
 
rocker-keld
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 16 feb 2008 20:55
Kontakt:

Re: EF Laser EXP 91”

09 jan 2022 18:53

Hej Boie..
Hvorfor begrænse luften så meget med den krydsfinér?
Nu er det lidt svært og se din opbygning på billederne, men husk på ikke og begrænse luftens indstrømning, ej heller udblæsning. Forhold 1:3 siger man.. Dvs størrelse luftindtag skal ganges med 3 på udblæsningssiden. Dette gør man, for at undgå luften "står stille" i cowlet, og laver et undertryk på bagsiden af cylinderen. Tror nu ikke det er et problem i cowlet på din laser, men med rundsnudede fly er det er velkendt problem. Så lige en sidste ting.. 80% af varmeudviklingen i din motor, sker på de øverste 50% af cylindrene. Pga der er her forbrændingen sker. Derfor er det en god ting og sørge for at specielt dette område for rigeligt med køling.
Jeg vil så igen sige, at på min Laser, har jeg gået lidt op i og sørge for god køling af min DA 150. På min velox har jeg aldrig haft nogen form for Baffling, har heller aldrig oplevet tendenser til overophedning. Uanset om jeg har fløjet i 20gr i DK, eller 35gr i Italien.. Så umiddelbart vil jeg mene at det vigtigste er at sørge for udskiftning af luften i cowlet, og det sikres bedst ved formlen 1:3.. Din flyver er fra fabrikken allerede forberedt til dette, ved forholdsvis små luftindtag, og større udblæsning i bunden og samtidig er der nok lavet en "læbe" i bunden af cowlet. Denne læbe øger vakuum betragteligt, og uden modifikationer på cowl, er dette helt sikkert beregnet fra producentens side.
Du må meget gerne ligge flere billeder op, så man bedre kan se din opbygning.

Mvh..
Brian Andersen
Sæby MFK
Tlf: 29824258
OY 9017


In Heaven all the interesting people are missing..(Nietzsche)
 
Brugeravatar
boie
Emnestarter
Indlæg: 1834
Tilmeldt: 03 maj 2004 12:10
Geografisk sted: Hirtshals/ Danmark
Kontakt:

Re: EF Laser EXP 91”

09 jan 2022 22:40

Tak for input Brian. Altid værdsat. Her kommer lidt flere billeder.

Jeg reduserede hullerne i indtaget - og placerede åbningen så øverste halvdel af cylinderne er eksponeret. Ellers tror jeg at luften bare vil fise under dem da trykket er lavest i bunden af cowlet. Udgangshullerne er jeg ikke bekymret for. Der er et i bund af selve cowl på ca samme størrelse som indtagene. Og så er der to åbninger længere tilbage i selve skrog. De alene udgør ca 2,5 gang indtagshullerne.
Vedhæftede filer
A0B3B6C3-430F-49CE-AA4A-71BC2B4ABF95.jpeg
17D6E081-A2FE-4694-8118-B73475401824.jpeg
 
Brugeravatar
boie
Emnestarter
Indlæg: 1834
Tilmeldt: 03 maj 2004 12:10
Geografisk sted: Hirtshals/ Danmark
Kontakt:

Re: EF Laser EXP 91”

09 jan 2022 22:42

Det jeg nok er mest bekymret for er om der vil blive for meget turbolens lige ved indtaget. De præfabrikerede “ducts” er fine indtil de rammer min lodrette mur. Jeg må vel bare prøve det og måle på temperaturen.
 
Brugeravatar
boie
Emnestarter
Indlæg: 1834
Tilmeldt: 03 maj 2004 12:10
Geografisk sted: Hirtshals/ Danmark
Kontakt:

Re: EF Laser EXP 91”

02 jun 2022 08:21

Så blev der fløjet maiden. Og må bare sige at den flyver helt ufatteligt godt. 1 klik trim på krængeror var hvad der skulle til. Den er meget neutral og slår ikke med halen i rul. Den skal trykkes lidt på inverted, så muligt at rykker CG lidt bagud. Skal også trykkes lidt på downlines men ellers intet at klage over.

Min baffling funker fint. Den går ikke varm.

Kan varmt anbefales. Desværre er prisen på den blevet helt vanvittig. 1300 € hos Aerobertics.
Vedhæftede filer
7D5E71A2-55CB-4021-B306-0512EFF61B7D.jpeg