Alle danske modelpiloters forum

 
PropelLars
Emnestarter
Indlæg: 1700
Tilmeldt: 29 okt 2001 07:28
Kontakt:

Linestyret med el-motor?

02 dec 2023 12:17

Halløj :-)
Er det stadig en dårlig løsning at flyve med en linestyret el-model - altså med on-board akku, og almindelige liner?

Min bekymring går mest at motoren ikke stopper, hvis man klasker i jorden :roll: . Findes der mon en løsning på det, fx en “ryste-kontakt”, der bryder ved jord kontakt? Eller bare en 3. line der afbryder motoren?

Lars Rasmussen, Slowbuilder;
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Linestyret med el-motor?

03 dec 2023 16:51

Hej Lars.

Linestyring med el har været fremme i mere end 10 år, så det er absolut brugbart.

El er mest udbredt i stunt, F2B. Her er sandsynligheden for styrt også mindst.
Der anvendes en specialudviklet timer/esc, som får motoren til at opføre sig som en gløderørs motor med den kendte 4/2 takts gang.
Calle Fanøe har brugt det længe og har en del erfaring.

El begynder også at gøre sig i speed, F2A. Så meget at man har oprettet en seperat klasse for el-modeller.

Hvordan man håndterer en blokeret motor ved jeg ikke. En mulighed kunne jo være en sikring i kredsløbet. Enten før eller efter ESC' en.

Jesper Buth og Ole Bjerager har også forsøgt sig med El-combat. Her bruger de en billig bilradio tul at styre motoren.

Jeg prøver lige om jeg kan lokalisere et link til en F2B timer...


Nåh... det er lidt af en jungle...
Vil du vide mere, så prøv at google F2B ESC. Du får en masse "hits", men jeg er ikke helt up to date med hvad der er hot or not lige nu ;)

Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
PropelLars
Emnestarter
Indlæg: 1700
Tilmeldt: 29 okt 2001 07:28
Kontakt:

Re: Linestyret med el-motor?

06 dec 2023 15:49

Hej Ruben
Tak, det kan godt se at man gør i. Måske jeg skulle se om jeg kunne få noget i luften så :-)

Lars Rasmussen, Slowbuilder;
 
Buth
Indlæg: 544
Tilmeldt: 05 apr 2009 20:47
Kontakt:

Re: Linestyret med el-motor?

30 jan 2024 16:42

Fordelene ved at bruge en rc-sender (jeg bruger den billigste bil-pistol sender og i venstre hånd), fremfor en timer er at du har: 
- en afbryder lige ved hånden, både til når du bliver træt, flyet mister fart, eller motoren sender røgsignaler.
- start når du er trisset ud til håndtaget.
- mulighed for at trimme "gassen"  (i praksis er fuld gas på triggeren bedst, men der er som regel en knap, så du kan regulere "bundgas" ned)

De nyeste timere til kunstflyvning har en gyro indbygget, så den mærker om flyet vender næsen opad eller nedad og gasser op eller ned i passende mængde.
En fed feature i F2B, men er ikke nødvendig til sportsflyvning eller combat. 

Bemærk at 
- de bedre ESC'er har varme og overbelastnings sikring integreret, det er en ret besparende feature (taler af erfaring). 
- propel, motor, esc og batteri skal være i balance ydelsesmæssigt, det redder ikke noget at en af delene er meget stærkere end resten.
- for stor propel er ikke til at høre på motoren (den prøver altid at nå de rpm voltene siger) og har været den reelle årsag til de fleste af mine ødelagte motorer, batterier og esc'er. 
- Pro-tip: Start med for lille propel og hold meget øje med varmen på motoren. 
- du ikke kan regne med de opgivne motor-Kv(omdrejningerpr. volt) x volt = omdrejninger, der er et stort drop i volt, når motoren belastes, 10-30% og dermed mindre flyvefart end beregnet (husk også at propellen har en tab på 10-15% i forhold til den teoretiske stigning).
- batteriet kan IKKE have for høj c-rating, kun for lav. c-rating siger hvad batteriet KAN levere under idelle forhold, ikke hvor meget din motor presser det.
Jesper Buth, Pingvinen MFK
Homo ludum fuga

Man bliver aldrig for gammel til at lege....
Man bliver gammel, når man stopper med at lege.
 
PropelLars
Emnestarter
Indlæg: 1700
Tilmeldt: 29 okt 2001 07:28
Kontakt:

Re: Linestyret med el-motor?

07 feb 2024 19:17

Tak for tippet med RC på motor ESC. Det kan jeg godt se fidusen ved :)

Lars Rasmussen, Slowbuilder;