Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
Flyvetossen
Emnestarter
Indlæg: 2093
Tilmeldt: 01 sep 2009 19:31
Geografisk sted: Nordfalster
Kontakt:

Placering af motor ?

12 sep 2019 20:14

Lige et hurtigt spørgsmål.
Skal propelakslen ligge lige i CC-linien, uagtet om det er højvinget, midtvinget eller lavvinget modelfly ? 
Med venlig hilsen
Ib Jensen
Dronetegn løst og registreret 1.7.2017.
http://www.Flyvetossen.dk
"Hangar" opdateret d. 12. september 2022.
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Indlæg: 1707
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Placering af motor ?

12 sep 2019 20:42

Hej Flyvetossen,

Jeg er helt sikker på at motorens aksel kan pladseres mange steder. Helst cirka i flyveretningen
Når du ser på forskellige fly vil du opdage at motorens aksel jo naturligt sidder imellem kroppens top og bund og oftest ca. midt imellem højre og venstre side
På nogle fly med flere motorer sætter man dem tit lidt væk fra hinanden - måske på vingerne eller på konsoller under eller over vingerne, men væk fra hinanden for at undgå den støj der opstår, hvis propellerne rammer hinanden, og gerne så propellerne ikke også rammer kroppen.

Jeg prøver lidt anstrengt at forklare det sjovt, fordi jeg ikke helt ved hvor detaljeret det skal være? :D

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med "CC-linien"?
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
Flyvetossen
Emnestarter
Indlæg: 2093
Tilmeldt: 01 sep 2009 19:31
Geografisk sted: Nordfalster
Kontakt:

Re: Placering af motor ?

12 sep 2019 23:01

Hej Erik. 
Allerførst mange tak for dit meget humoristiske indlæg, det sætter virkelig tingene i det rette perspektiv.  :o
På mange tegninger er der påført en CC-linie (centerlinie) set fra siden fra for til agter af fuselagen, som regel er motorakslen placeret i denne linie, men selvfølgelig er der ingen regler uden undtagelser. ;) :D
Så nu tror jeg, at jeg følger din anvisning og sætter motoren i snuden på modellen.  ;) ;) :D
Med venlig hilsen
Ib Jensen
Dronetegn løst og registreret 1.7.2017.
http://www.Flyvetossen.dk
"Hangar" opdateret d. 12. september 2022.
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Indlæg: 1707
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Placering af motor ?

13 sep 2019 09:46

Hej Ib,
Så er jeg med. Den linie som du beskriver som CC, kan både være en linje der fortæller om motorens træklinje, men det kan også være en tegningsmæssig linje, som man kan bruge som reference til at måle efter hvis man ikke bygger ovenpå tegningen.

Jeg har vedlagt to tegninger. En af en svæver (med hjælpemotor) - Asw 15 fra Hegi, og en af Graupners gamle begyndermodel - Taxi.
(Tegningerne er fra outerzone)

Asw 15:
Der er tegnet en referencelinie i midten af kroppen. Så kan man måle vinge og haleplans indstillingsvinkler ud fra den linie og bruge målene før man skal ud at flyve. Der er også vist en motor ovenpå kroppen, så højt at propellen ikke laver larm eller snitmærker i kroppen :D . Ud fra den tegnede centerlinje, kan man også få motorens træklinje korrekt.

Taxi:
Der er ikke tegnet en referencelinje, men hvis man kigger godt efter, kan man se at spanterne til motorens montering viser at motorens skal have ret meget nedadtræk. Hvis man har brug for en referencelinje på Taxi-tegningen, ville jeg tegne den ind som kroppens overside, så der er noget at måle ud fra.
Vedhæftede filer
Graupner_Taxi.pdf
(417.89 KiB) Downloadet 184 gange
ASW-15_Hegi.pdf
(1.05 MiB) Downloadet 184 gange
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
Flyvetossen
Emnestarter
Indlæg: 2093
Tilmeldt: 01 sep 2009 19:31
Geografisk sted: Nordfalster
Kontakt:

Re: Placering af motor ?

13 sep 2019 12:54

Tak Erik.
Nu er jeg bedre med.  :)
Mit spørgsmål bunder i, at det er første gang jeg bygger et fly, hvor der ikke er angivet på tegningen hvor motoren spicifikt er placeret.  ;)
Med venlig hilsen
Ib Jensen
Dronetegn løst og registreret 1.7.2017.
http://www.Flyvetossen.dk
"Hangar" opdateret d. 12. september 2022.