Alle danske modelpiloters forum

 
jydepotte
Emnestarter
Indlæg: 2
Tilmeldt: 04 jul 2020 00:17
Kontakt:

DA-50R udfordringer

13 okt 2020 22:51

Hej,

Jeg købte tidligere på året en CARF Extra med DA-50R med canister. Desværre har jeg svære kvaler med motoren. Nogen gange starter den den som en mis - andre gange (langt de fleste gange) kan jeg overhovedet ikke få den i gang. Motoren har en del år på bagen og har nok ikke samme kompression som en fabriksny.

Jeg har skiftet til helt ny karburator, tank, klunk med filter, brændstofslanger, tændrør (NGK CM-6) og pakninger og stadig er det virkelig et spil i lotteriet om jeg kan få liv i den eller ej. Jeg har desuden checket reed ventiler og sørget for at de lægger pænt til.

Der er fint flow i brændstofsystemet og den nye karburator er indstillet til fabriksstandarden. Jeg kan sagtens få den til at suge brændstof ind og den "prutter" også fint med fuld gas og tænding. Herefter starter motoren næsten (kører i meget kort tid (0,5 sekund) og går i stå). Dette bliver ved uanset hvor lang tid man har energi til at slå til propellen. Man kunne tro at den mangler brændstof og jeg har prøvet at skrue mere op for "low needle", men det ændrer ikke noget. Jeg benytter Aspen benzin.

Er der nogen, der har haft tilsvarende udfordringer og måske kan komme med et bud på, hvad der kunne være galt?

Mvh og tak på forhånd Jan
 
Brugeravatar
Claus
Indlæg: 877
Tilmeldt: 03 dec 2001 22:15
Geografisk sted: Farum
Kontakt:

Re: DA-50R udfordringer

14 okt 2020 14:56

Hvor meget har du prøvet at skrue op for L skruen ?
Jeg ville prøve at skrue den 2-3 omgange ud for at se forskellen
Claus, Høje Taastrup Modelflyveklub
 
Poul Munch
Indlæg: 787
Tilmeldt: 22 feb 2006 18:27
Kontakt:

Re: DA-50R udfordringer

14 okt 2020 18:16

Prøv med lidt æther start spray til biler. Åben gas spjældet helt, giv et pust ind i motoren, sæt gas spjældet i tom gangs indstilling. Hvis motoren nu starter, den kører kun et par sekunder, så er det et karburator problem. Hvis ikke der kommer et vræl fra motoren, så er det tænding du skal kikke på.
Mvh Poul Munch Andersen
 
jydepotte
Emnestarter
Indlæg: 2
Tilmeldt: 04 jul 2020 00:17
Kontakt:

Re: DA-50R udfordringer

14 okt 2020 18:44

Tak for de gode bud ... det skal prøves.