Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
klausa
Emnestarter
Indlæg: 80
Tilmeldt: 28 okt 2001 23:43
Kontakt:

Hjælp til medbringeren på DA-50

23 jun 2012 00:34

Jeg er styrtet med min DA-50, og medbringeren er skubbet ind mod motorhuset.
Hvilken metode skal jeg bruge for at få den ud.
Jeg har forsøget med boltene og skiven som aftrækker. Der er møtrikspænnevidde på akselen, og har skruet lidt men den sidder fast.
Nogle råd ?

/Klaus
MVH
Klaus Andersen
 
Brugeravatar
Tøp
Indlæg: 1782
Tilmeldt: 17 aug 2007 17:17
Geografisk sted: Hørsholm
Kontakt:

Jeg er styrtet med min

23 jun 2012 15:47

Jeg er styrtet med min DA-50, og medbringeren er skubbet ind mod motorhuset.
Hvilken metode skal jeg bruge for at få den ud.
Jeg har forsøget med boltene og skiven som aftrækker. Der er møtrikspænnevidde på akselen, og har skruet lidt men den sidder fast.
Nogle råd ?

/Klaus


hvis du alligevel har ramt jorden så hårdt at den er presset for langt ind på krumtappen så kan du vel lige så godt skile motoren ad, tage plejstangen af krumtappen og sætte blokken i en presse og så bruge motorens krumtaphus til at presse den af ved at presse ned på krumtappen så du presser krumtappen ud af blokken. så kan du samtidigt tjekke krumtappen for skævheder og skader. det er nok det mest "humane" for motoren, krumtappen og medringeren.

der kan sagtens være sket større skader hvis først at du har preblemer med at medbringeren rammer blokken.
Mvh
Erik Thørup
Hørsholm, Danmark
 
Brugeravatar
kvk
Indlæg: 646
Tilmeldt: 14 dec 2006 21:25
Kontakt:

...

23 jun 2012 21:56

...

Medbringeren kan IKKE skubbes længere ind på krumtappen da den er konisk, så skal den være revnet, men det ville du nok have set.

Derimod kan hele krumtappen, og medbringeren skubbes ca 1,5-2 mm ind i motoren ved sådan et slag, da den ikke kører op af bagpladen som det ofte ses, krumtappen kan være rykket i lejerne eller lejerne er rykket med i huset. umiddelbart ikke noget der sker noget ved, og det kan rimeligt nemt fikses. Den skal dog skilles ad for at gøre det, og så kan du samtidig kigge den efter for andre skader. :)
Kenneth V M :-)
OY-7793
Viborg modelflyveklub.
 
Benny
Indlæg: 117
Tilmeldt: 21 apr 2003 01:56
Kontakt:

husk ikke noget med varme

24 jun 2012 08:59

husk ikke noget med varme på medbinger, dette vil ødelægge magneten til giveren for tændingsanlæget.
 
Brugeravatar
klausa
Emnestarter
Indlæg: 80
Tilmeldt: 28 okt 2001 23:43
Kontakt:

Skredet i lejet

24 jun 2012 23:49

Skredet i lejet

Ja Kenneth du har ret den var skredet i lejet, dvs at lejet blev på sin plads og det var kun akselen der rykket lidt.
Det var ret let at trykke tilbage. Den er nu efterset og samlet og på vej i en ny model.

Rart det ikke var medbringeren der havde taget skade.

Jeg tænker bare på hvis nu medbringeren skal af skal man så løsne den nøglevidde 14mm for at få medbringeren af ? Ikke fordi jeg skal gøre det men man kommer jeg til at sidde og tænke lidt over konstruktionen i dette.
Og hvis den skal af skal man vel have en aftrækker.

/klaus
MVH

Klaus Andersen
 
Brugeravatar
Tøp
Indlæg: 1782
Tilmeldt: 17 aug 2007 17:17
Geografisk sted: Hørsholm
Kontakt:

Jeg tænker bare på

25 jun 2012 09:33



Jeg tænker bare på hvis nu medbringeren skal af skal man så løsne den nøglevidde 14mm for at få medbringeren af ? Ikke fordi jeg skal gøre det men man kommer jeg til at sidde og tænke lidt over konstruktionen i dette.
Og hvis den skal af skal man vel have en aftrækker.

/klaus


Ja og ja. Det skal man.
Mvh
Erik Thørup
Hørsholm, Danmark
 
Brugeravatar
sstv
Indlæg: 1688
Tilmeldt: 24 maj 2004 04:37
Geografisk sted: København
Kontakt:

Hej. Det var sandelig et ordentlig

27 jun 2012 11:37

Hej.
Det var sandelig et ordentlig gok du der har fået givet motoren, og flyveren.

Da det er en 50'er så må flyet vel have været 8 - 12 kg, og med den enerti kan du meget let have beskadiget kuglebanerne i lejerne.
Det føles som "hak" i lejet når man drejer det rundt mellem fingerene, og vil koste motor effekt, og i værste tilfælde en knækket kugle senere med beskadigelse af motoren tilfølge.

Har du fået chekket dine lejer?
Har du fået checket at din krumtapaksel er lige?
Med venlig hilsen,
Steen Svane.
Nordsjællands Modelflyveklub (NFK)
 
Brugeravatar
klausa
Emnestarter
Indlæg: 80
Tilmeldt: 28 okt 2001 23:43
Kontakt:

Jeg mener motoren er klar

04 jul 2012 11:05

Jeg mener motoren er klar igen, alt mærker fint. Men mangler at få den monteret i en model igen, da der ikke var mange hele stumper tilbage da jeg hev den op af jorden.

/klaus
MVH

Klaus Andersen