Alle danske modelpiloters forum

 
RCfun
Emnestarter
Indlæg: 89
Tilmeldt: 23 mar 2003 20:35
Kontakt:

Ricinus/Castor olie

31 mar 2014 08:29

Hej

Er der nogen der ved, hvor man kan købe ricinus/castor olie? Jeg har et par MVVS motorer som kører bedst 20% olie, hvoraf de 5-10% er ricinus olie. har indtil nu brugt Castrol M, men jeg er ved at løbe tør og kan ikke rigtigt finde mere på nettet.


Mvh
Flemming
 
Brugeravatar
sstv
Indlæg: 1688
Tilmeldt: 24 maj 2004 04:37
Geografisk sted: København
Kontakt:

Hej. I gamle dage var den

31 mar 2014 09:56

Hej.
I gamle dage var den bedst blandbar olie i methanol en vegetabilsk olie, hvorfor motor fabrikanterne anbefalede de 5% Ricinus olie til den syntetiske iblandet brændstoffet.

Denne vegetabilske olie (kaldet amerikansk olie) presses ud af modne Ricinus (Ricinus communis) frø.
her

For nu at bruge den i en motor bør og skal den være af 1. presning, da der ellers vil være planterester i den, afhængigt af hvor billig den skal være.
Ricinus olie kan købes hos Struer labs.
Tag den STORE pengepung med ...

OK det var så dengang bestefar var ung.
I dag har den syntetiske olie en ganske anden kvallitet, som fuldstændig overflødig recinus olie.
Jeg vil dog anbefale Aerosynth III, som samtidig er antikorosiv.

Jeg mener at vide en flyvekammerat stadig har 5L M olie stående, og jeg lader dit ønske gå videre til ham.
Med venlig hilsen,
Steen Svane.
Nordsjællands Modelflyveklub (NFK)
 
Brugeravatar
Bjørn J.
Indlæg: 1975
Tilmeldt: 18 jan 2004 16:48
Geografisk sted: Vejle Ø
Kontakt:

Hej. I gamle dage var den

31 mar 2014 10:05

Hej.
I gamle dage var den bedst blandbar olie i methanol en vegetabilsk olie, hvorfor motor fabrikanterne anbefalede de 5% Ricinus olie til den syntetiske iblandet brændstoffet.
KLIP


Well... sstv... I gamle dage fløj vi udelukkende på 80% methanol og 20% M-olie (ricinusolie) blandet sammen :eek: ;)
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad - OY7670

Medlem af Haderslev RC Modelflyveklub og Modelflyveklubben Area 15 R/C

Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit..!
 
Brugeravatar
sstv
Indlæg: 1688
Tilmeldt: 24 maj 2004 04:37
Geografisk sted: København
Kontakt:

Hehe, ja føj hvor det

31 mar 2014 10:11

Hehe, ja føj hvor det stank, og jeg glemte helt, at nogle af jer med bestefædre stadig flyver :rolleyes:...
Med venlig hilsen,
Steen Svane.
Nordsjællands Modelflyveklub (NFK)
 
RCfun
Emnestarter
Indlæg: 89
Tilmeldt: 23 mar 2003 20:35
Kontakt:

Tak for input. Normalt bruger jeg

31 mar 2014 10:22

Tak for input.

Normalt bruger jeg brændstof udelukkende med en god syntetisk olie, men lige disse to MVVS kører bare bedre med 5-10% castor/ricinus olie + 10-15% syntetisk.

Jeg køber normalt Model Tecnics 4 takts brændstof med 5% nitro. Den har 9% syntetisk og 9% castor. Så har jeg blandet Castrol M i indtil der er 20% olie (volumen) i.

Motorene sidder i en to-motors flyver så jeg vil ikke pille ved en opskrift der virker godt.

@SSTV: jeg kunne godt være interesseret i de 5L Castrol M olie, såfremt det er uåbnet og ikke er alt for gammelt.


I Sverige har jeg fundet noget Klotz Benol Castor Racing oil. Det kan vel også bruges. Jeg kan se at Model Technics også sælger Castor Lube men kan ikke finde noget sted der sælger det.


Mvh
Flemming
 
Brugeravatar
sstv
Indlæg: 1688
Tilmeldt: 24 maj 2004 04:37
Geografisk sted: København
Kontakt:

Øh, du kom vist til

31 mar 2014 10:27

Øh, du kom vist til at skrive "benzin" ved et uheld, ikk' ??
Med venlig hilsen,
Steen Svane.
Nordsjællands Modelflyveklub (NFK)
 
RCfun
Emnestarter
Indlæg: 89
Tilmeldt: 23 mar 2003 20:35
Kontakt:

yeps har rettet...

31 mar 2014 10:43

yeps har rettet...
 
c22
Indlæg: 186
Tilmeldt: 17 jun 2007 16:13
Kontakt:

Sidst jeg manglede M-olie efterlyste

31 mar 2014 13:30

Sidst jeg manglede M-olie efterlyste jeg her på forum og hurtigt meldte en sælger sig. Tror stadig det kan købes hos Castrol i Kbh, men de vil sikkert ikke sælge mindre en d en hel kasse og hvem gider købe det?

Jeg iblander ca. 5% M-olie til alle mine motorer, 2 og 4 takt. Ulempen ved syntetisk olie kan være, at olien brænder ved en væsentlig lavere temperatur end m-olien. Står strålespidsen lidt magert, således at forbrændingstemeraturen bliver høj, kan olien brænde op før den er færdig med at smøre. Dette kan måske forebygges ved at anvende lidt m-olie. 4-takt motorer, som arbejder med en højere forbrændigstemperaturer end 2-takt, er således mere kritiske. Ofte ser man ikke megen olierest på fly med 4-takt motor, balancen god smøring/dårlig smøring er således hårfin. Resultatet ser man jo straks efter en landing hvor m-olie er anvendt - flyet er griset ind i olie, netop fordi ikke alt er brændt bort - altså mere sikker - og måske bedre smøring. Flyet skal jo rengøres alligevel.
Olier, brændstoffabrikater osv er og bliver religion, men jeg kan 'prale af' aldrig at have 'kvæstet' en motor. Efter en flyvedag får mine motorer også nogle dråber after-run olie :)
 
Brugeravatar
Bjørn J.
Indlæg: 1975
Tilmeldt: 18 jan 2004 16:48
Geografisk sted: Vejle Ø
Kontakt:

Sidst jeg manglede M-olie efterlyste

31 mar 2014 13:43

Sidst jeg manglede M-olie efterlyste jeg her på forum og hurtigt meldte en sælger sig. Tror stadig det kan købes hos Castrol i Kbh, men de vil sikkert ikke sælge mindre en d en hel kasse og hvem gider købe det?

Jeg iblander ca. 5% M-olie til alle mine motorer, 2 og 4 takt. Ulempen ved syntetisk olie kan være, at olien brænder ved en væsentlig lavere temperatur end m-olien. Står strålespidsen lidt magert, således at forbrændingstemeraturen bliver høj, kan olien brænde op før den er færdig med at smøre. Dette kan måske forebygges ved at anvende lidt m-olie. 4-takt motorer, som arbejder med en højere forbrændigstemperaturer end 2-takt, er således mere kritiske. Ofte ser man ikke megen olierest på fly med 4-takt motor, balancen god smøring/dårlig smøring er således hårfin. Resultatet ser man jo straks efter en landing hvor m-olie er anvendt - flyet er griset ind i olie, netop fordi ikke alt er brændt bort - altså mere sikker - og måske bedre smøring. Flyet skal jo rengøres alligevel.
Olier, brændstoffabrikater osv er og bliver religion, men jeg kan 'prale af' aldrig at have 'kvæstet' en motor. Efter en flyvedag får mine motorer også nogle dråber after-run olie :)


Lige siden Aerosynth (nu version 3) kom på markedet i Danmark, har jeg brugt det til samtlige af mine 2- og 4-takt methanolmotorer.

Det kan varmt anbefales ;)

her
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad - OY7670

Medlem af Haderslev RC Modelflyveklub og Modelflyveklubben Area 15 R/C

Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit..!
 
Buth
Indlæg: 544
Tilmeldt: 05 apr 2009 20:47
Kontakt:

Klotz Benol Castor er Ganske

02 apr 2014 20:43

Klotz Benol Castor er Ganske glimrende, bruger det til både 9k og 25k rpm motorer og så har det en fee.. farve, men en del tyndere end Catrol M (vistnok SAE 30 og SAE 50), så der skal stilles om.

Om motoren kan tåle rent syntetisk olie, kommer helt an på konstruktionen, især hvor hårdt cylinder og stempel er hærdet.
De gamle motorer, lavet i relativt porøst og blødt jern, dør meget hurtigt, hvis du fjerner det laklag som ricinus-olien opbygger.

Men, uanset om den kan tåle det, så vil en tyndere/syntetiks olie lægge et tyndere lag I motoren, så den slidte motor risikerer at dø helt.
Omvendt, fra tynd til tyk, kan øge levetiden (y).

castrolshop.dk har det meste, kan dog ikke finde Castrol M.
Jesper Buth, Pingvinen MFK
Homo ludum fuga

Man bliver aldrig for gammel til at lege....
Man bliver gammel, når man stopper med at lege.