Alle danske modelpiloters forum

 
Andreas
Emnestarter
Indlæg: 1450
Tilmeldt: 03 jan 2003 20:03
Geografisk sted: På en stol
Kontakt:

Stor vinge

13 okt 2018 15:33

Efter lidt læger tid en planlagt, er jeg ved at være færdig men en flyvende vinge, lidt større en gennemsnittet :-)


Der har nok meget normalt været nogle bump på vejen, det ene af dem, var da jeg skulle veje den, inden jeg skar ud til udstyret, jeg havde vurdere den til 5kg eller der omkring, men vægten viste på den forkerte side af 7kg... :-o
Var ved at miste modet og begyndte at tænke i letnings huller mm.
Jeg valgte heldigvis at prøve med en anden vægt, som sagde ca 6kg, lidt tætter på mit gæt og vigtigst af alt under 7kg :-) 

Jeg frygter lidt for CG, da det er et hjemme design, men den "burde" kunne flyve  :-)  


Billede
Vedhæftede filer
vinge.jpg
Hilsen
Andreas ✈
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Indlæg: 1707
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Stor vinge

13 okt 2018 15:41

Hej Andreas,
Spændende projekt. Det er altid fedt at lave noget selv. Tyngdepunktet kan du selvfølgelig få hjælp til, hvis du offentliggør nogle mål.
Det er lidt svært at se på billederne, da de overvejende er fra oven. Hvis jeg "ser" rigtigt, kan jeg blive bekymret for om "areal-centrum" (lateral-center) ligger for lang fremme i forhold til et realistisk tyngdepunkt? Hvis det gør, vil modellen ret hurtigt begynde at dreje rundt om sig selv sideværts.
Mvh
Erik
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
norup
Indlæg: 229
Tilmeldt: 29 nov 2001 21:21
Kontakt:

Re: Stor vinge

13 okt 2018 18:10

Hej Andreas,

Erik har fat i noget der - umiddelbart vil jeg tro at sideværts stabilitet vil kræve at den forreste halvdel af de gule ører fjernes.
Glæder mig til at se den på pladsen. Den er vel klar til i morgen?!
Anton Norup Sørensen
RC-Ørnene
OY-2465
 
Andreas
Emnestarter
Indlæg: 1450
Tilmeldt: 03 jan 2003 20:03
Geografisk sted: På en stol
Kontakt:

Re: Stor vinge

13 okt 2018 19:29

Den er lavet efter en i ca 25% af dens størrelse og den er meget stabil, dog er finnerne på den lille udgave monteret som øre på vinge spidserne..
CG er lavet efter flying wing calculator.

Nej den kommer ikke ud og flyve imorgen, har en tjans på et venterantog hele søndagen, der til kommer der mangler nogle små ting, jeg lige skal have styr på, inden de kommer ud..
Hilsen
Andreas ✈
 
Brugeravatar
norup
Indlæg: 229
Tilmeldt: 29 nov 2001 21:21
Kontakt:

Re: Stor vinge

13 okt 2018 21:20

Det ville nok være det bedste også at flytte ørerne til vingetipperne på denne model.
Deres funktion er jo at være stabiliserende sideværts, og det kræver at de befinder sig bag tyngdepunktet. Alt hvad der ligger foran CG virker destabiliserende.
Anton Norup Sørensen

RC-Ørnene

OY-2465
 
ClausT
Indlæg: 5512
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Stor vinge

13 okt 2018 22:14

Med styr på det aerodynamiske er der kun at tilføje: sejt projekt  8-)
 
Andreas
Emnestarter
Indlæg: 1450
Tilmeldt: 03 jan 2003 20:03
Geografisk sted: På en stol
Kontakt:

Re: Stor vinge

14 okt 2018 19:29

Hmm Anton.. det havde jeg faktisk ikke tænkt på, tænkte kun på dem som at kompenserer for den manglende vertical stabilizer..
Nu bliver jeg i tvivl om jeg tør prøve som den er nu..

Tak ClausT :-) 
Hilsen
Andreas ✈
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Indlæg: 1707
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Stor vinge

14 okt 2018 21:17

Andreas skrev:
Hmm Anton.. det havde jeg faktisk ikke tænkt på, tænkte kun på dem som at kompenserer for den manglende vertical stabilizer..
Nu bliver jeg i tvivl om jeg tør prøve som den er nu..

Tak ClausT :-) 

Uden at have regnet på din. Inge, er jeg umiddelbart enig med Anton. Af med de vertikale og ud på tipperne med dem.
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Andreas
Emnestarter
Indlæg: 1450
Tilmeldt: 03 jan 2003 20:03
Geografisk sted: På en stol
Kontakt:

Re: Stor vinge

15 okt 2018 20:31

Tja det er en lille ændring at flytte finnerne, så for at være på den sikre side, må jeg heller flytte dem :-)  
Hilsen
Andreas ✈