Alle danske modelpiloters forum

 
Dandp
Emnestarter
Indlæg: 64
Tilmeldt: 22 mar 2014 12:27
Kontakt:

Re: Byggetråd: Delta-V

13 jul 2020 20:20

Så er samlearbejdet begyndt!

1.jpg
Ilimning af hængsel i rorene.

2.jpg
Efter epoxyen tørrede i rorene, blev de limet i vingerne.

3.jpg
Lodning af forlængerledninger på servoer.

4.jpg
Alu-servoarme skåret og filet ned.

5.jpg
3mm. kulrør til trækstænger slebet og filet med v-fil for at give epoxyen greb.

6.jpg
Alu M2.5 adaptere limet på den ene ende af trækstængerne.

7.jpg
3d printede afstandsbøsninger til halehjul.

8.jpg
Anden ende af trækstængerne limet mens det hele er linet op for at få den præcise længde. Halehjulene er monteret med bøsningerne og M2 bolte med låsemøtrikker.

9.jpg
Færdig rorforbindelse og servodæksel monteret.

10.jpg
Led og køleribbe monteret i vingetipperne med en M2.5 bolt.
 
Dandp
Emnestarter
Indlæg: 64
Tilmeldt: 22 mar 2014 12:27
Kontakt:

Re: Byggetråd: Delta-V

13 jul 2020 20:23

11.jpg
En 2mm. kulstang stukket igennem vingen, LED ledningen tapet fast og bliver trukket igennem.

12.jpg
Vingetippen monteret med M3 bolte.

13.jpg
Crimping af servostik.

14.jpg
Ledningerne fra LED og servo går igennem en 3d printet blok så de ikke kan falde tilbage i vingerne under transport (hader når det sker! :lol:)

15.jpg
Fuld knald på det grønne lys! Venstre side er rød.
 
Dandp
Emnestarter
Indlæg: 64
Tilmeldt: 22 mar 2014 12:27
Kontakt:

Re: Byggetråd: Delta-V

16 jul 2020 13:31

Mens jeg venter på de sidste dele ankommer... Postnord :roll:... så har jeg fået lavet de magnetiske kantbeskyttere. Og så har jeg også printet, samlet og malet en fin lille pylon racer jeg fandt her https://www.thingiverse.com/thing:3358880

1.jpg
Jeg lå ikke inde med noget orange PETG så kantbeskytterne fik et lag maling.

2.jpg
3d printede stencils til at markere toppen på kantbeskytterne.

3.jpg
Magneter limet i.

4.jpg
Så satte jeg nogle stykker af engangskarklude på med spraylim for at beskytte lakken på flyveren.

5.jpg
Delene limet sammen med cyano.

6.jpg
Og de passer perfekt! :D

7.jpg
Og så den lille 3d printede pylon racer. Jeg har døbt den det lyserøde lyn.

8.jpg
Bund.

9.jpg
Og Den lyserøde panter på halefinnen, lavet med 3d printede stencils.
 
Dandp
Emnestarter
Indlæg: 64
Tilmeldt: 22 mar 2014 12:27
Kontakt:

Re: Byggetråd: Delta-V

22 jul 2020 20:31

Det begynder at ligne enden :D Jeg mangler at få fastgjort modtageren og ryddet lidt ledninger op, og så ellers få tyngdepunktet til at færdig. Og så skulle den (7-9-13) være klar til at flyve.

1.jpg
Der er så lidt plads i den at det var en udfordring at få plads til ledninger, ESC, gear sequencer, BEC til lys, osv. Men det kunne lige klemmes ind.

2.jpg
Motor og ESC. Pga. pladsmangel er motorledninger loddet direkte på ESC'en.

3.jpg
Hvid LED monteret på fairing der sidder på bunden af kroppen.

4.jpg
Der er knald på!

5.jpg
Hængsling til batterilem med M2 bolte og låsemøtrikker.

6.jpg
Lemmen sat på kroppen og en canopy lock limet i.

7.jpg
Er godt tilfreds :D Lyset i midten sidder til en controller og blinker: https://youtu.be/GOJZ3YytZIY
 
ClausT
Indlæg: 5507
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Byggetråd: Delta-V

22 jul 2020 20:59

Kan jeg godt forstå du er tilfreds med, mega flot projekt!

Ja, ledninger er noget skrammel, ikke noget problem at placere kasserne, men så alle de ledninger.. for kort duer ikke, et par cm for langt og det er noget skrammel.

Kunne ikke lige lure hvad de to forreste servoer er til, mente ikke du havde bremseklapper/sideror/andet i vingerne, men efter et kig i starten af tråden, ahh, hjul lemme.. 

Der blev trykket et par huller i lydmuren forleden (nogle havde travlt med at komme til Norge), så hvis den smutter over Mach 1 på prøveflyvning kan du bare gemme dig under det ;)
 
Dandp
Emnestarter
Indlæg: 64
Tilmeldt: 22 mar 2014 12:27
Kontakt:

Re: Byggetråd: Delta-V

23 jul 2020 21:54

Mange tak for det Claus! :D

Jeg er heller ikke fan af at ordne ledninger. Men jeg har investeret i en crimp tang og løse servostik, og det gør det noget nemmere at gør det hele pænt.

Haha hvis den kommer over mach 1, så tror jeg hellere jeg vil have alle skal vide det var mig :lol: Men jeg har rodet lidt med at lave en alarm, der fortæller mig hvis jeg kommer over målet på 250 km/t. https://youtu.be/sAxn4lpoJBw

I aften har jeg fået den (næsten) afbalanceret. Jeg havde regnet med, og lavet plads til 80 gram bly i snuden, men det var desværre slet slet ikke nok. der skulle 300 gram mere til!

1.jpg
Jeg havde ladet de inderste 10 cm. af forkanterne være åbne for at kunne fylde dem med bly. Her har jeg ilimet en 3d printet "lukker"

2.jpg
Så bliver forkanten fyld med nikkel coatede blykugler, med en 3d printet tragt. Ca. 40 gram i hver vinge.

3.jpg
Efter jeg fyldte blykugler i hældte jeg godt med tynd cyano i, for at stoppe det værste raslen, og så lukkede jeg hullet med epoxy og microballoner.

4.jpg
Jeg havde håbet 80 gram + 100 i kroppen ville være nok. Men nej, der skulle hele 300 gram i kroppen. Så jeg designede de her 3d printede beholdere til blykuglerne. Selve beholderen og et låg der kan limes på.

5.jpg
Så fyldte jeg hver beholder med 125 gram blykugler.

6.jpg
Beholderne hviler på de to kulstænger der holder fartregulatoren, og passer ind over torsions-forstærkningen. Når først fartregulatoren er imellem dem, så kan de ikke ryge ud.

7.jpg
Og for at være ekstra sikker har jeg givet dem et par dab Zap Goo, så de nemt kan fjernes igen.