Alle danske modelpiloters forum

 
Dandp
Emnestarter
Indlæg: 64
Tilmeldt: 22 mar 2014 12:27
Kontakt:

Re: Byggetråd: Delta-V

31 mar 2020 22:13

I dag har jeg fået påbegyndt balsabeklædningen. Jeg gjorde vingerne klare ved at skære overskydende byggetapper af, slipe høj-punkter ned.

1.jpg
Halefinner i grov form. De bliver lamineret med kulfiber og skåret endeligt til senere.

2.jpg
3d printede dyser til at komme lim på vingen når balsa skal lægges på.

3.jpg
Dyserne låser sig fast om hhv. ribberne og 2 mm kul-stringerne, og gør det nemt at lægge en stribe lim.

4.jpg
Balsabeklædning slebet. Kan stadig smage balsa støv...

5.jpg
"byggetapper" skæres af og slibes.

6.jpg
Blanding af epoxy og microballoner til pålimning af balsabeklædning. Jeg brugte en 24 timers epoxy for at give mig nok tid til at lave lim-fuger og line balsaen op og veje det ned.

7.jpg
Lim på vingen.

8.jpg
11 kg. sand og klemmer til at holde balsa på plads mens limen tørrer natten over.
 
ClausT
Indlæg: 5507
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Byggetråd: Delta-V

31 mar 2020 22:32

Ret cool med de dyser! kan godt se det er en del lettere at få limen hvor den skal være end når man gør det i fri rystehånd.

Microballoner fylder godt, men er også sprøde.. formentlig ikke et problem her, men generelt foretrækker jeg cellulose fiber (bomulds fnulder) som tilsætning, giver epoxyen elasticitet.
Man kunne også have gået med epoxy på kulstringers og så standard hvid lim til træ mod træ.. altid flere muligheder ;) 
 
Dandp
Emnestarter
Indlæg: 64
Tilmeldt: 22 mar 2014 12:27
Kontakt:

Re: Byggetråd: Delta-V

31 mar 2020 22:46

Ja, teorien med dyserne er i hvert fald god! Jeg endte faktisk med bare at bruge en kanyle denne her gang fordi jeg var så dum ikke at teste mine dyser inden jeg gik igang. Jeg havde fået printet dem med alt for store mundinger så der kom alt alt for meget lim ud. D'oh! :roll: Men jeg printer nogle nye i morgen med mindre mundinger og satser på de virker bedre.

Og tak for tippet med bomuldsfnulder, det kunne godt blive brugbart senere! Jeg havde også selv foretrukket hvid lim, men det eneste jeg har begynder allerede at tørre efter 10 minutter, og så hurtig er jeg sgu ikke :D
 
Dandp
Emnestarter
Indlæg: 64
Tilmeldt: 22 mar 2014 12:27
Kontakt:

Re: Byggetråd: Delta-V

01 apr 2020 20:28

Det første lag balsabeklædning var en succes! Så idag har jeg fået lagt andet lag.

1.jpg
Afskæring af balsa. Her med et 3d printet værktøj til at efterlade 2mm overhæng til de indfældede ror.

2.jpg
Skåret til.

3.jpg
Ilimning af 10 mm. balsaklodser til hængsler.

4.jpg
Ilimning af en magnet der kommet til at holde nogle 3d printede kant-beskyttere til transport.

5.jpg
Slibning til vinkel på tip-bagkanten. Bagkanten skal kun være 1,5 mm. tyk, så top og bund balsa slibes til en bagkantstykkelse på 0,75 mm.

6.jpg
Nye dyser til lim. Jeg printede med forskellige størrelser munding og med 1 mm. gik det meget bedre denne gang.

7.jpg
Glasfiber til forstærkelse af tip-bagkanten.

8.jpg
Det hele vejet ned med sand.
 
Dandp
Emnestarter
Indlæg: 64
Tilmeldt: 22 mar 2014 12:27
Kontakt:

Re: Byggetråd: Delta-V

04 apr 2020 20:04

SÅ er jeg endelig færdig med at lægge balsa på. Det tog noget tid på grund af 24 timers epoxyen, men resultatet er super!. Balsaen på kroppen kunne heldigvis ordnes med 30 minutters epoxy, så jeg havde også tid i dag til at få færdiglavet vingemonteringen. Og så passer vægten også indenfor 3% af det beregnede; venstre vinge vejer 319g., højre 320g. og kroppen 258g.

1.jpg
Lim ribberne og stringere på kroppen.

2.jpg
Balsabeklædning vejet ned med sand og hæftet med t-nåle og klemmer.

3.jpg
Slibning af bagkant til rette vinkel og 0,75mm. tykkelse.

4.jpg
Udfræsning til de bageste vingebolte. Jeg 3d printede en skabelon der linede positionen perfekt op.

5.jpg
Så ilimede jeg to rester af vinge-stikrør. De 3d printede værktøjer er boltet fast til monteringspunkterne og holder rørene perfekt i center og vinkel mens epoxy og microballoner tører.

6.jpg
Slebet til og passer perfekt med alu-skiverne på de bagerste monteringsbolte.

7.jpg
Forreste vingemontering.

8.jpg
Samlet bund.

9.jpg
Top.

10.jpg
Skilt ad. Alt passer perfekt sammen og jeg er super tilfreds!
 
ClausT
Indlæg: 5507
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Byggetråd: Delta-V

04 apr 2020 22:51

Et lag keramiske klinker, så er den klar til at gøre rumfærgen øvelsen efter  :P

Mega fedt at du også designer hjælpeværktøjer med, støtte af forkanten, styring af vingerør, udfræsning til vingebolte, slibning af bagkant… alt det der gør livet nemt og virkelig giver hele processen fra CAD design til færdigt 'samlesæt' mening  :D
 
Brugeravatar
Futterama
Indlæg: 589
Tilmeldt: 14 jul 2004 14:19
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Byggetråd: Delta-V

06 apr 2020 09:59

Du virker super professionel med gennemtænkte løsninger og det er en fornøjelse at følge med  :D
Mvh
Martin Jakobsen
Midtjysk Modelflyveklub
 
Dandp
Emnestarter
Indlæg: 64
Tilmeldt: 22 mar 2014 12:27
Kontakt:

Re: Byggetråd: Delta-V

07 apr 2020 00:52

Mange tak for det! :D Jeg er også selv meget positiv over resultatet indtil videre. Jeg startede også med at "bygge" den i CAD, hvor jeg havde modelleret bordet så jeg var sikker på at alt tilbehøret ville fungere i virkeligheden.

Jeg har fået lavet lidt småtning, og er ved at gøre klar til at begynde de første 3D print. Der er 27 forskellige elementer der skal printes, så det kommer til at tage lidt tid :lol:

Delta_Mk._II_V6_Build_Render_2020-Jan-06_04-17-59AM-000_CustomizedView8670175195.png
Byggebord i CAD.

1.jpg
Boring af hængselblokke med et Robart værktøj.

2.jpg
Fræsning af servo-lommer.

3.jpg
Slids til halefinne fræset ud med Dremel.

4.jpg
Servo passer perfekt. Balsaen flossede en del så jeg er nød til at fylde lidt epoxy og microballoner i, når jeg engang er nået til spartel og slibning.

5.jpg
Ilimning af servoholdere til understelsklapper.

6.jpg
4mm. kulrørs torsionsstang på motorskot. Tanken er at disse spreder vridningsbelastningen, der opstår på motorskottet under g-påvirkning, ud over et større areal.
 
Dandp
Emnestarter
Indlæg: 64
Tilmeldt: 22 mar 2014 12:27
Kontakt:

Re: Byggetråd: Delta-V

07 apr 2020 23:01

Så er der lavet ror.

1.jpg
Rorene er lavet af 50x8x1mm. balsa men der skal trimmes 3mm. af bredden. Jeg satte en rest 1,5mm. balsa under så listen kom i vinkel, og skar så 3mm. af med en listeskærer.

2.jpg
Høvling til grov form af indfræsede ror.

3.jpg
Slebet til den endelige form.

4.jpg
3d printet værktøj til at bore ud til hængsler.

5.jpg
3d printet værktøj til at lave hængsel-lommer med en rund fil.

6.jpg
Endestykker af 1,5mm. balsa limet på.

7.jpg
Slebet til.

8.jpg
Slidser fræst ud og rorhorn prøveisat.

9.jpg
Færdigt arbejde!
 
ClausT
Indlæg: 5507
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Byggetråd: Delta-V

07 apr 2020 23:08

Hvor kan man bestille  :)

Det fine metal kuglelink du viser skal du lige dobbelt checke, jeg har haft et par stykker som umiddelbart er perfekte, men under belastning kan kuglen give sig sideværts.