Alle danske modelpiloters forum

 
Dandp
Emnestarter
Indlæg: 64
Tilmeldt: 22 mar 2014 12:27
Kontakt:

Re: Byggetråd: Delta-V

07 apr 2020 23:32

Lad os se hvordan den ender med at flyve, om det kan betale sig at lave et sæt ud af den :lol:

Tak for tippet med de kuglelinks! De holder jeg øje med.
 
Dandp
Emnestarter
Indlæg: 64
Tilmeldt: 22 mar 2014 12:27
Kontakt:

Re: Byggetråd: Delta-V

17 apr 2020 22:03

Så er jeg endelig komet lidt videre i projektet. Først ventede jeg på en ny print-plade til 3d printeren, og så har jeg jagtet en masse fejl i mine PETG print. Jeg ville egentlig have printet det hele i PLA plast men valgte at skifte til PETG for at have bedre modstandsdygtighed mod høje temperaturer.

Først havde jeg problemer med at få plastikken til at hæfte på print-pladen, hvilket viste sig at være på grund af en dårlig sensor, og så en masse print med underlige hop i lagene, hvilket viste sig at var en fejl i software oversættelsen af filer til printeren. Men nu er jeg endelig begyndt at få nogle ordentlige print ud af det, og har fået prøvemonteret cowlet.

1.jpg
Største problem var at finde ud af årsagen til pludselige hop i lagene på y aksen, som her.

2.jpg
Endelig et godt resultat! Cowlet printet og monteret på kroppen.

3.jpg
Inde i cowlet er der printet kølekanaler der dirregerer luft langs, og ind i motoren.

Så skal der bare printes mange mange flere dele :D
 
Dandp
Emnestarter
Indlæg: 64
Tilmeldt: 22 mar 2014 12:27
Kontakt:

Re: Byggetråd: Delta-V

24 apr 2020 22:07

Så er jeg endelig blevet færdig med alle de 3d printede dele og jeg har fået lavet lidt mere.

1.jpg
Alle de 3d printede dele. Minus cowl.

2.jpg
Ilimning af 2mm kulstang til at lokalisere de 3d printere forkant-segmenter. Disse passer i hullerne der før blev brugt til byggestøtterne.

3.jpg
Forkant limet på.

4.jpg
De nederste paneler skruet på kroppen.

Så har jeg også fået afprøvet det optrækkelige understel og klapperne. Video er her: https://youtu.be/uSTInPuAVh4
 
Brugeravatar
JornWildt
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Byggetråd: Delta-V

25 apr 2020 08:15

Fedt. Det ser godt ud.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Dandp
Emnestarter
Indlæg: 64
Tilmeldt: 22 mar 2014 12:27
Kontakt:

Re: Byggetråd: Delta-V

30 maj 2020 20:56

Tak for det Jorn!

Jeg har endelig fået fundet tiden til at komme videre i projektet, og er endelig klar til at begynde med glasvæv og epoxy.

1.jpg
Halefinner belagt med kulfiber, og så skabelon sat på med spraylim.

2.jpg
(Næsten) færdige halefinner.

3.jpg
Spartling af de værste lavpunkter på vingerne. Det krævede et par omgange før jeg blev tilfreds.

4.jpg
Slibning af spartel. Der er støv over alt :lol:

5.jpg
3d printede forkanter får en tur med sprøjtespartel for at fjerne de værste printlinjer.

6.jpg
Slibning af sprøjtespartel. Biltemas sprøjtespartel kan slet slet slet ikke anbefales!

7.jpg
3d printede klamper til at lave et håndtag til vingerne.

8.jpg
Klamperne spænder om et rest-stykke vingerør og den inderste ribbe, så man får et håndtag at holde til lakering osv.

9.jpg
Alt balsabeklædning får så en tur med hårspray for at forhindre for meget epoxy i at suge ind i balsaen.
 
Dandp
Emnestarter
Indlæg: 64
Tilmeldt: 22 mar 2014 12:27
Kontakt:

Re: Byggetråd: Delta-V

31 maj 2020 17:35

Så er der kommet glasvæv på bunden!

1.jpg
Klipning af 25g. glasvæv

2.jpg
Udskæring til haluhjulsholdere.

4.jpg
Olie smøres i hullerne til bagerste vingemontering så evt. epoxyløbere ikke sætter sig fast

3.jpg
Klar til at blande epoxy. Jeg bruger en 90 min. hærder og 10% aktiv fortynder.

5.jpg
Glasvæv lagt på og lagt til tørre i 24 timer.
 
Dandp
Emnestarter
Indlæg: 64
Tilmeldt: 22 mar 2014 12:27
Kontakt:

Re: Byggetråd: Delta-V

02 jun 2020 16:44

Så er der lagt glasfiber på alle sider. Så nu er jeg igang med at gøre klar til primer og maling.

1.jpg
Glasfiber trimmet og givet en let slibning med korn 180.

2.jpg
Hængsellommer på ror får en gang epoxy for at lukke træet.

3.jpg
Så skraber jeg en blanding af epoxy og mikroballoner ud over alle overflader for at lukke de værste lufthuller i glasfiberen.
 
Dandp
Emnestarter
Indlæg: 64
Tilmeldt: 22 mar 2014 12:27
Kontakt:

Re: Byggetråd: Delta-V

08 jun 2020 20:52

Efter epoxy-microballon blanding blev tør fik det hele endnu en let slibning og så et lag primer.

1.jpg
Alle dele efter et lag hvid primer. Inden slibning er alle små lufthuller i glasvævet tydelige, så de får med en gang akrylspartel.

2.jpg
Primer bliver slebet ned med korn 240 på en plade 10mm. balsa.

3.jpg
Færdigslebet vinge. Samlingen af de 2 lag glasvæv på forkanten er stadig en smule ujævn, så forkanten skal have en gang primer og slibning mere.
 
ClausT
Indlæg: 5509
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Byggetråd: Delta-V

08 jun 2020 21:41

"it's a dirty job.. but someone has to do it".. den fase mellem den rå balsa og den færdigmalede model.. ser ud til at du slipper rimeligt igennem med det.

Jeg har ikke købt glasvæv for nyligt, men tidligere var 25 grams vævet magen til 50 grams vævet, blot med hver anden fiber taget ud = giver en del huller der skal fyldes efterfølgende = ikke vildt stor forskel på slutvægten (har der også været skrevet om her på Forum).

På så store lige flader har jeg med fordel brugt en lille excenter sliber (slibemus tror jeg de faldbydes som) med tørpapir, men på forkanter og andre små flader er det naturligvis pr. klods og håndkraft.

Ser godt ud :)
 
Dandp
Emnestarter
Indlæg: 64
Tilmeldt: 22 mar 2014 12:27
Kontakt:

Re: Byggetråd: Delta-V

08 jun 2020 22:28

Tak for det, Claus! :D

Jeg er heller ikke fan af slibearbejde... Min tålmodighed er alt for lav :lol:

Vævet er egentlig ret fint og tæt, men men det fortyndede epoxy kommer der alligevel en del små pinholes i det. Jeg lavede nogle test stykker med forskellige metoder inden jeg gik igang, og uden laget med microballoner var det alt, alt for hullet. Men microballon blandingen fungerede endnu bedre end jeg havde regnet med, og der var meget få steder jeg var nødt til at være efter med spartel.

Jeg var også bange for at jeg skulle have el-sliberen frem, men det primer jeg har fået købt (noget Plasti-Kote fra Silvan), er utroligt nemt at slibe i, så det gik faktisk ret nemt med håndkraft.