Alle danske modelpiloters forum

 
Dandp
Emnestarter
Indlæg: 64
Tilmeldt: 22 mar 2014 12:27
Kontakt:

Pond Racer

10 aug 2022 20:24

For nogle år siden købte jeg et short kit af en Pond Racer, som havde været i tyske FMT som byggetegning. Nu er tiden så kommet til at bygge den.

Modellen er designet af Tim Kleinschmidt efter forbillede af Burt Rutans forsøg på at lave et fly som kunne konkurrere med de modificerede WW2 fly i Reno Air Races. Modellen har en spændvidde på 149 cm hvilket svarer til skalaforhold 1:5,2.

1.jpg

Bygesættet og designet er umiddelbart af høj kvalitet men har dog et par mangler hist og her. På tegningen er der ikke angivet en metode for montering af batterier, som skal sidde så langt fremme i motorgondolerne som muligt. Derfor startede jeg med at designe et system til at montere batterierne uden brug af velcro (det er næsten umuligt at få hænderne ned i de snævre motorgondoler), som jeg så har laserskåret og 3d printet dele til.

2.jpg

3d printet skabelon til at lave huller i et af spanterne for montage af batteriholderen.

3.jpg

Batteriholderen som jeg har designet består af en skinne som nogle 3d printede beslag på batteriet låses ned i.

4.jpg

De 3d printede beslag limes på batteriet med ZAP Goo lim. Den lille orange dims ved siden af batteriet sættes i skinnen og spændes med en enkelt skrue og forhindrer batteriet i at glide frem og tilbage.

5.jpg

Da motorerne sidder helt indelukkede, er der forudsæt brug af fleksibelt elektrikerrør til at føre køleluft ind i gondolerne. Det system var jeg dog ikke så stor fan af, så jeg designede og 3d printede nogle kølekanaler.

6.jpg

Konstruktionen starter med motorgondolerne, som så senere fastsættes på resten af kroppen. Her er jeg begyndt på konstruktion af første gondol, med min kølekanal og batterimonteringssystem.

7.jpg

Gondolerne dækkes så af 8 mm brede strimler af 3 mm balsa som limes med hvid lim på de lange flader og til spanterne med tyk cyano.
 
ClausT
Indlæg: 5523
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Pond Racer

10 aug 2022 20:50

Fedt projekt, ser frem til hvad du fremtryller af lækkerier til dette byggeri :)
 
Brugeravatar
Stenild
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 24 apr 2002 10:52
Geografisk sted: Aars
Kontakt:

Re: Pond Racer

10 aug 2022 22:03

Enig. Det ligner et fedt projekt. Er det hele et træbyggesæt?
Mvh

Brian Stenild

 
Dandp
Emnestarter
Indlæg: 64
Tilmeldt: 22 mar 2014 12:27
Kontakt:

Re: Pond Racer

10 aug 2022 22:59

Tak skal I ha! Ja, den er fuldstændig konstrueret i træ.
 
Dandp
Emnestarter
Indlæg: 64
Tilmeldt: 22 mar 2014 12:27
Kontakt:

Re: Pond Racer

13 aug 2022 12:47

Så er jeg kommet lidt videre.

1.jpg

Efter at have lagt balsa på ca 70% af motorgondolen skæres støttefødderne af.

2.jpg

Det resterende areal kan så dækkes med balsastrimler.

3.jpg

4.jpg

Første motorgondol dækket med balsa.

5.jpg

Så skal jeg bare lave en mere! Jeg har 3d printet nogle vinkler der holder forreste og bagerste spant i hhv. 89 og 90 grader. Vinklerne klemmer samtidig rundt om hele spantet og retter det vrid der var i dem ud.

6.jpg

Spinnerovergangene skal limes sammen af 4 stykker balsa. Der var en del slør i samlingerne så jeg 3d printede en cirkel til at holde stykkerne mens limen tørrede.
 
ClausT
Indlæg: 5523
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Pond Racer

16 aug 2022 20:19

Smart med diverse byggejigs frisk fra computer/printer :)
 
Dandp
Emnestarter
Indlæg: 64
Tilmeldt: 22 mar 2014 12:27
Kontakt:

Re: Pond Racer

16 aug 2022 20:29

Ja det er næsten det bedste ved at have en 3d printer - det er meget hurtigere, lettere og mere præcist at lave den slags! :)

Så er motorgondolerne næsten færdige.

1.jpg

Indgang til kølekanalen fræset groft ud med en dremel.

2.jpg

Så slebet til med diverse file og 3d printede slibeblokke

3.jpg

Motorgonolerne slebet groft til.

4.jpg

Med motoren i og et 3d printet værktøj til at centrere spinnerovergangen præcist.

5.jpg

En gammel Tupperware dåse og nogle bøger til at veje overgangen ned mens limen tører.