Alle danske modelpiloters forum

 
haumovie
Emnestarter
Indlæg: 104
Tilmeldt: 21 okt 2018 13:34
Geografisk sted: Mols
Kontakt:

OpenTX Crow skal "overskrive" flaps

06 mar 2020 13:54

Jeg er ved at sætte en model op - 2.6m motorskumsvæver som jeg har overtaget og repareret efter den var blevet opgivet som et reparationsprojekt. Den har flaps og krængeror (samt side og højde).
Jeg har kun haft den i luften 1 gang lige da jeg havde fikset den færdigt. 

Tidligere ejer havde limet flaps fast. Dem har jeg nu gjort fri og sat op.
Jeg ønsker at bruge hele min styreflade på vingerne som krængeror og flaps. Det er sat op som forskellige mixes og fungerer fint. 

Jeg bruger en Taranis QX7 med opentx version ret.ny (2.2.4 tror jeg).
Så vil jeg gerne have sat crow op. Det har jeg også sat op som mixes og det fungerer sådan set fint nok....men:

Når jeg aktiverer crow, så beholder den værdien fra mit flap mix. Det betyder at hvis jeg har flaps nede og aktiverer crow med f.eks. SF, så kommer mine krængeror kun op til neutral.
Jeg vil gerne have at min flaps-indstilling bliver "glemt" når jeg aktiverer crow, så crow er crow med samme udslag på fladerne - uanset hvad der er sket lige inden. Ellers risikerer jeg at jeg ikke får glæde af at mine krængeror tvinger modellen lidt hurtigere ned.

Jeg har set lidt forskellige videoer om opsætning af crow, men ingen af dem lader til at nævne denne problemstilling.

Betyder det at jeg skal lave Crow som en flight-mode og i den mode sætte nogle absolutte værdier på fladerne? Er der en anden god måde at gøre det på?
Jeg har ikke rodet med flightmodes før (andet end for dlg, hvor jeg bruger soarotx og derfor ikke selv har rodet med det), men er frisk på at lære.
 
Brugeravatar
tempo
Indlæg: 249
Tilmeldt: 24 jun 2015 19:42
Kontakt:

Re: OpenTX Crow skal "overskrive" flaps

06 mar 2020 16:48

Hej,

Jeg har ikke løsningen på dit problem hvis du selv vil programmere.... men hvis du i forvejen kender SoarOTX vil jeg foreslå at du kigger på F5J udgaven : 

https://github.com/jfrickmann/SoarOTX/wiki/F5J-Program



Jeg har brugt det i 2 sæsoner og er fuldt ud tilfreds med Jespers program. Et andet alternativ er 

https://rc-soar.com/opentx/setups/esoarplus/index.htm

, som jeg brugte tidligere.

Håber du får det til at lykkedes - og husk at en skumsvæver sagtens kan være med til vores næste F5J stævne som er lige i nærheden af hvor du bor: 

https://www.modelflyvningdanmark.dk/kalender/2020/f5j-mfa-2020/



Venlig hilsen
Martin Elkjær
 
haumovie
Emnestarter
Indlæg: 104
Tilmeldt: 21 okt 2018 13:34
Geografisk sted: Mols
Kontakt:

Re: OpenTX Crow skal "overskrive" flaps

06 mar 2020 18:59

Mange tak for det gode råd ift SoarOTX og gå efter f5j programmet. Det er pudsigt at jeg helt har overset at der er andet end f3k.

Der er noget helt galt i teksten på det arrangement du linker til. I toppen er den god nok men i teksten står der en dato fra 2018!
Det kan være jeg kommer og ser på men deltager nok ikke. Jeg har aldrig fløjet konkurrence i nogen kategori og har ikke den fornødne dims med altimeter etc.
Men vil da overveje det.
 
Brugeravatar
Tommy Persson
Indlæg: 2266
Tilmeldt: 23 apr 2002 17:36
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

Re: OpenTX Crow skal "overskrive" flaps

06 mar 2020 20:00

Den nødvendige dims, F5J loggeren kan helt sikkert lånes til den første konkurrence, hvis man ikke kan, eller vil investere de ca. 400 kr. den koster.

Men kig under alle omstændigheder forbi MFA den 4. april 2020. Jeg har fløjet F5J konkurrence med en Multiplex Heron 2,4 m "Skumfidus" (EPP), og jeg blev placeret i den bedste 1/3-del, så man kan fint deltage med en relativt billig elsvæver.

Tommy
 
Brugeravatar
jens39
Indlæg: 1579
Tilmeldt: 18 feb 2007 15:46
Kontakt:

Re: OpenTX Crow skal "overskrive" flaps

07 mar 2020 11:13

Tjae, det er jo ikke altid flyet som afgør resultatet ;-)

Jens Hoffmann
FAI ID: 17279