Alle danske modelpiloters forum

 
Thygesen83
Emnestarter
Indlæg: 7
Tilmeldt: 23 apr 2020 12:22
Kontakt:

Radio?

25 apr 2020 22:35

Hej alle sammen.

Rigtig mange tak for medlemskabet.

Jeg er helt ny i denne kæmpe hobby verden.
Eller dvs at min far havde flyvere med motor da jeg var helt lille. Men der var jeg selvfølgelig ikke med i hobbyen.
Men nu er jeg jo så selv kommet til et sted i livet hvor interessen for at flyve virker rigtig spændende.

Så nu kommer der jo selvfølgelig spørgsmål til eksperterne..
Jeg har undersøgt nok til at vide at en radio er det første man anskaffer sig. Og jeg har fundet et par kandidater jeg synes lyder spændende.

https://hobbyking.com/en_us/flysky-pala ... ivers.html
Og denne:
https://amr-rc.com/walkera-devo-f12e.html

Nu er mit store spørgsmål så til jer eksperter, er disse okay, og hvilken er "bedst", også på længere sigt for mig, så jeg ikke er nødt til at købe en ny radio hvis jeg bliver bidt af hobbyen?
Jeg har tænkt lidt på at starte med en drone, og muligvis en med fpv senere, og så flyvere lidt længere nede af vejen.

Mange tak for jeres tid og hjælp.
Venlig hilsen Rasmus

*flyttet fra begynder tråd.
 
ClausT
Indlæg: 5512
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Radio?

25 apr 2020 23:25

Hej Rasmus,
Velkommen til, og ja, der er mange ting at sætte sig ind i, men det er jo samtidigt noget af det spændende.
Enig, i tidernes morgen var køb af sender en stor ting, og når først købt, hang man på den de næste 10 år på godt og ondt.

Hvilken mobiltelefon ville du købe i dag, og vil du overveje at købe en anden om 2-3 år?

De sendere du linker til ligner ikke skrabede 'sidste års' modeller, men må samtidigt sige at jeg ikke kender dem (men jeg følger heller ikke med).

Men der er måske en pointe i at vælge en sender som du kan få hjælp til, som regel er der megen hjælp at finde her på nettet, men ude på pladsen kan det måske knibe?
Før du anskaffer vil jeg anbefale at finde ud af hvor du vil flyve og ikke mindst med hvem, har du en klub i nærheden kan jeg kun anbefale at besøge den.

/Claus
 
Thygesen83
Emnestarter
Indlæg: 7
Tilmeldt: 23 apr 2020 12:22
Kontakt:

Re: Radio?

26 apr 2020 10:04

1000 tak for svar Claus.

Det er nemlig rigtig spændende at læse og lære de spændende ting i hobbyen. Og det giver rigtig god mening mht udvikling af radio med sammenligning af telefoner. :D

Er der noget med at man skal bruge bestemte modtagere når senderen er valgt, fordi at radioen kun kan snakke sammen med nogle bestemte modtagere?

Jeg må lige kigge lidt mere på hvilke radioer der er brugervenlige ift begyndere. :)
Jeg har nemlig ikke fundet en klub endnu selvom jeg har kigget efter nogen i nærheden. :)
 
Brugeravatar
Arvid
Indlæg: 4353
Tilmeldt: 18 jan 2004 10:27
Kontakt:

Re: Radio?

26 apr 2020 11:12

Hej Rasmus
Ved ikke hvor du bor, men her er de fleste af modelflyveklubber i DK

http://www.modelflyvning.dk/selvbetjening/klubkort.aspx

Mvh.
Arvid
 
Thygesen83
Emnestarter
Indlæg: 7
Tilmeldt: 23 apr 2020 12:22
Kontakt:

Re: Radio?

26 apr 2020 15:30

Tak Arvid. :)

Super godt kort. Det gør det rigtig nemt at finde en klub. Og jeg kan se at der er en klub ikke så forfærdeligt langt væk, så det er super godt. :D
Tusind tak for hjælpen Arvid.
 
Brugeravatar
Rvj
Indlæg: 178
Tilmeldt: 11 maj 2004 19:20
Geografisk sted: Vestsjælland
Kontakt:

Re: Radio?

28 apr 2020 12:59

Hej Rasmus.

Også lige et velkommen til denne spændende hobby fra mig.

Nu skal det ikke lyde som en paragraf-rytter, men mht. køb af sender, skal du nok kigge efter én, der er 'EU-godkendt' (linket til Walkera Devo senderen er fx fra en Canadisk forhandler). Jeg er ikke helt dybt inde i det selv, men der er vist noget med, at regler for fx sendestyrke/båndområde er anderledes i Staterne, end i EU.

Som sagt er jeg ikke sikker eller alt vidende i sagen, men køber du fra en forhandler i EU (og sikkert også UK endnu), bør du være sikker.
Hilsen René V. Kock-Jensen
Medlem af Mfk-Falken

"Vær mod andre, som de skal være mod dig"
 
Thygesen83
Emnestarter
Indlæg: 7
Tilmeldt: 23 apr 2020 12:22
Kontakt:

Re: Radio?

28 apr 2020 22:24

Hej René.

Det er fantastisk feedback.
Det havde jeg slet ikke tænkt på!
Så det skal undersøges selvfølgelig.

Tusind tak for din hjælp. :D

Venlig hilsen
Rasmus
 
ClausT
Indlæg: 5512
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Radio?

28 apr 2020 22:44

og den lavpraktiske version: selv om forsendelse på tværs af kloden er nem, så er det stadig nemmere at købe inden for EU, noget med told og moms.. og kommer det til en evt reklamation er det jo endnu nemmere hvis forhandleren er tæt på.. men jo, køber selv mange steder fra, men er også opmærksom på bøvlet hvis der måtte være problemer.

For at svare på dit andet spørgsmål, ja, når du har valgt sender (eller rettere system), så skal du også have modtagere der passer til det valgte system.. og for at vende tilbage til mit første svar, så VAR valg af sender en stor ting, nu er det mere hele 'fødekæden' man skal kigge på, sender, modtager, (telemetri) sensorer, tilbehør, support.. systemerne kan så uendeligt meget mere nu, det giver en stor frihed og flexibilitet, men bare fordi system A kan en given ting skal du ikke pr automatik tro at det kan system B C og X også.. der er altid muligheder og begrænsninger.

Nå, nu er det ikke raketvidenskab, køb en sender, kom i gang, glæd dig, lær… hold fast i det system du startede på, eller find ud af hvorfor du ønsker at skifte.. det er en evig proces :)
 
 
Thygesen83
Emnestarter
Indlæg: 7
Tilmeldt: 23 apr 2020 12:22
Kontakt:

Re: Radio?

29 apr 2020 23:04

Det er helt fantastisk med jeres feedback.
Tak tak tak :D
Jeg er virkelig virkelig spændt på det hele.