Alle danske modelpiloters forum

 
Hans Dahl Christensen
Emnestarter
Indlæg: 163
Tilmeldt: 30 sep 2004 11:11
Kontakt:

Mobiltelefoner.

06 jun 2009 08:40

Til den-de der måtte have forstand på nedenstående .

Dette er noget jeg ikke kender særligt til - men har dog hørt nogle diskussioner derom - bl.a. at man skal undlade at have tændte mobiltelefoner i lommen under færden blandt modellerne på standpladsen og på flyvefeltet.

Jeg har netop på " her " læst et indlæg som i oversættelse til dansk lyder :

Vi blev igen mindet om det uhensigtsmæssige i at have " åbne mobiltelefoner " under flyvningerne her i pinseferien på Ålleberg.
Selv modtager-dobbeltfrekvenssystemer hjælper ikke når telefonen søger på nettet - så forstyrres/blokeres fjernstyringssendere.
Dette er nu i et aktuelt tilfælde bekræftet af producenten.
Så vi må huske at slukke mobiltelefonerne under flyvning !!
Vi mødes til næste stævne ( med slukkede mobiltelefoner) .
Signeret : Ove Lissel.

Og så er det at jeg må spørge mere vidende kammerater om man ville være så venlig at kommentere - vejlede om ovenstående ??

Jeg skal ihvertfald nok huske at lægge min "mobilos" i bilen på flyvepladsen - er det monstro tilstrækkeligt ??

På forhånd tak for svar.

MVH

HLD - OY-9901 ( Hans )

 
MickMack
Indlæg: 346
Tilmeldt: 17 dec 2007 21:54
Kontakt:

Er det mon gældende for

06 jun 2009 08:51

Er det mon gældende for både 35 mhz. og 2.4 ghz.?
 
Brugeravatar
Søren Lohse
Indlæg: 1904
Tilmeldt: 28 jul 2004 18:31
Kontakt:

Hej Jeg kan kun snakke af

06 jun 2009 08:55

Hej

Jeg kan kun snakke af egne erfaringer og hvad jeg har set rundt omkring

Jeg personligt har aldrig min tlf. på mig når jeg flyver, men det er nok også fordi er flyvepladsen er mit fristed så der tager jeg den hvis jeg gider.

Men jeg har set ude på vores plads at folk står og flyver med deres tlf. i brystlommen og der er aldrig sket noget ved det. Så sågar en det stod og snakkede med headsæt på "blåtand" og der skete heller ikke noget.

Vh
Søren L
61 60 02 64

OY-6325

www.fpvsyd.dk"
 
Brugeravatar
POF
Indlæg: 470
Tilmeldt: 17 nov 2004 09:03
Kontakt:

Jeg havde et tråd for

06 jun 2009 11:01

Jeg havde et tråd for ikke så længe siden om emnet:
her
Ikke at jeg blev overbevist...
Med venlig hilsen
Peter F/OY2195

Using a feather is kinky. Using the whole chicken is perverted.
 
Brugeravatar
tommyfer
Indlæg: 726
Tilmeldt: 25 maj 2007 06:27
Kontakt:

Jeg har somregel min telefon

06 jun 2009 22:41

Jeg har somregel min telefon på mig når jeg flyver, mest fordi jeg har rådighedsvagt på arbejdet. Tager den ikke hvis den ringer, men lander og så ringer jeg tilbage.

Umiddelbart har jeg meget svært ved at se de laver de store forstyrrelser på hverken 35 mhz eller 2,4 ghz. Bluetooth kører på 2,4ghz båndet, men der er massere plads, og de har meget svag sendestyrke og dårlige antenner.
--
Mvh Tommy Fer
Fensmark - Haslev modelflyveklub
 
Poul
Indlæg: 234
Tilmeldt: 29 okt 2001 17:18
Kontakt:

Jeg flyver MPX - og

07 jun 2009 11:45

Jeg flyver MPX - og firmaet advarer mod forstyrrelser. Forsøg har dog vist at telefonen skal anbringes meget tæt på - få cm - sender eller modtager for at genere.

Noget helt andet er at jeg har set folk crasche deres model, når mobilen ringede og de prøvede at svare mens de fløj. Så jeg forstår godt hvorfor det er forbudt i biler
Poul Møller
 
Brugeravatar
bundgaard
Indlæg: 108
Tilmeldt: 29 aug 2007 12:10
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Jeg tror ikke på at

07 jun 2009 11:55

Jeg tror ikke på at en telefon der søger på netværket kan forstyrrer en RC model/fjernstyring. Når telefonen søger sender den ikke, og kravene til uønsket udstråling fra en telefon der søger er meget hårde.
Man kan måske forestille sig en mobil med BT og WLAN kan forstyrre en 2.4GHz da de bruger samme bånd. Så hvis man bruger 2.4GHz og har problemer, så prøv at slukke BT/WLAN i din mobil.
Hvis nogen ser problemer med en mobil (Dvs. GSM/3G delen), vil min påstand være at mobilen (Eller din sender) er defekt.
 
Per Hilmer
Indlæg: 45
Tilmeldt: 02 jun 2002 22:21
Kontakt:

Der er en vis risiko

07 jun 2009 23:02

Der er en vis risiko for, at en mobiltelefon kan forårsage forstyrrelser gennem direkte indstråling i RC-senderens elektronik, på samme måde som mobiltelefonen kan forstyrre anden elektronik, f.eks. fjernsyn, kameraer og fastnettelefoner.

Til de franskkyndige er her en lille artikel med tilhørende levende billeder om emnet:
her
Indgangen til selve artiklen findes et stykke nede på siden ("Savez-vous que téléphone portable et radiocommande ne font pas bon ménage?"), og den kan maskinoversættes til engelsk ved at klikke på English.

Konklusionen er i det viste eksempel, at afstanden mellem mobiltelefonen og RC-senderen bør være mindst en meter, men det afhænger selvfølgelig af, hvor kraftigt telefonen sender, og hvor følsom RC-senderen er for indstråling.

Per Hilmer Petersen
Aéro Club Ixellois
 
Brugeravatar
cgroen
Indlæg: 2198
Tilmeldt: 26 nov 2004 15:58
Kontakt:

Kopi af besked:Oprindelig indsendt af

08 jun 2009 08:36

Kopi af besked:Oprindelig indsendt af bundgaard


Jeg tror ikke på at en telefon der søger på netværket kan forstyrrer en RC model/fjernstyring. Når telefonen søger sender den ikke, og kravene til uønsket udstråling fra en telefon der søger er meget hårde.
Man kan måske forestille sig en mobil med BT og WLAN kan forstyrre en 2.4GHz da de bruger samme bånd. Så hvis man bruger 2.4GHz og har problemer, så prøv at slukke BT/WLAN i din mobil.
Hvis nogen ser problemer med en mobil (Dvs. GSM/3G delen), vil min påstand være at mobilen (Eller din sender) er defekt.




Det er ikke rigtigt. Når en mobiltelefon bliver "flyttet over" på en anden basestation, sender den. Når den kontaktes af den base den "sidder på" hver xx time, sender den. En ganske enkelt test, læg din telefon ved siden af dine PC-højtalere, og du vil høre "gnæk gnæk" med jævne mellemrum.
(plus, du er jo ikke selv herre over om nogen finder på at ringe til dig imens du står og flyver, eller nogen sender dig en SMS, i begge disse tilfælde sender mobiltelefonen også ;))
Mvh Carsten G.
"
Besøg JetDanmark på http://www.jetdanmark.dk
Medlem af JetDanmark, Østjysk Mfk og Lindtorp Mfk
 
Brugeravatar
OY-2573
Indlæg: 1177
Tilmeldt: 30 okt 2001 09:32
Kontakt:

Mine erfaringer er at en

08 jun 2009 09:41

Mine erfaringer er at en mobiltelefon kan forstyrre ganske let, med fatale følger..
For længe siden stod en kammetar og jeg og småhyggede en aften med hver vores lille el-flyver.
Det sjove er at set uppet er så ens som det næsten kan blive:
Ens sendere
Ens modtagere
Ens motorsetup og akkuer
Ens mobiltelefoner
næsten ens modeller...

Jeg std faktisk og talte i min telefon mens jeg fløj, og der var intet..
Men pludselig ringede min makkers telefon, og hans fly begyndte at break dance på himlen. Det var med nød og næppe at han reddede modellen.
Jeg har set tilsvarende situationer senere, og kan bare konkludere at det KAN SKE at mobilen går i senderen og genererer støj i selve senderen som overføres til modellen.
Derfor bør man lægge sin telefon i bilen, så er man ude over det problem.
Det kan jo være at man "skyder en model ned" med sin mobiltelefon uden at være klar over det. Og det er jo ærgeligt.
Jens Damhøj
Nuserne

There are Rules and there are Laws.
The Rules are made by men who think that they know better how to fly your airplane than you.
Laws (of Physics) were made by the Great One. You can, and sometimes should, suspend the Rules but you can never suspend the Laws