Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 976
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Avro Lancaster byggeprojekt, skala 1:15

25 jan 2020 22:36

Her er de sidste dele jeg lavede på understellet - V-bøjlen foran der sørger for afstivningen sideværts. Den øverste tværbjælke er et stykke 3 mm kulpind, og V-bøjlen er 3 mm aluminium som er bukket, viklet fast på kulpinden og fæstnet med lidt CA-lim. Bunden af V-bøjlen er fæstnet med små nagler af 1 mm pianotråd som er bukket i et lille "L" og holdes fast med epoxy.

IMG_2017.JPG


For at holde kulpinden fast i det lodrette støddæmper-rør, er der indsat en lille træprop i røret, hvorefter kulpinden blev limet i med tynd CA-lim.

IMG_2016.JPG
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
JakeT
Indlæg: 121
Tilmeldt: 25 aug 2005 09:34
Kontakt:

Re: Avro Lancaster byggeprojekt, skala 1:15

26 jan 2020 21:09

Helt fantastisk flot :D
Pilot hos BAF - Bastrup AirField
Nu også Passioneret Søflyver

"Ned kommer man sq altid, spørgsmålet er bare hvordan" :cool:
VH Jakob Nors
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 976
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Avro Lancaster byggeprojekt, skala 1:15

16 sep 2020 11:06

Så er der kommet gang i byggeriet her igen. Jeg er begyndt på vingen, som bliver skåret i skum fra det lokale byggemarked. For at forstærke det lidt, så bliver der sat balsa på forkant og bagkant, plus nogle T-bjælker foroven og forneden som erstatning for vingebjælker i fuld højde.

Jeg har besluttet at modellen kun skal beklædes med glasvæv og epoxy, for at holde vægten nede. Baseret på målinger fra tidligere projekter, og flyets beregnede overflade, så burde det spare mig for ca 300 g balsa og lim på vingen alene. Til gengæld bliver overfladen selvfølgelig noget mindre modstandsdygtig overfor buler og huller - men vægten er altså prioriteringen denne gang.

De fire naceller, og dermed også understellet, bliver alle sammen "hængt op" på én og samme vingerør, som, på trods af dihedral, lige kan gå igennem toppen af den indre nacelle og bunden af den ydre. På den måde sikre jeg at belastningen fra landingen ikke tages af skummet i vingen alene.

For at kunne skære de yderste vingerstykker på 73 cm måtte jeg først lave en ny skumskærerbue. Det er heldigvis ret simpelt med en fyrretræsliste og to stykker 4 mm pianotråd:

IMG_2350.JPG


IMG_2351.JPG


Skæretråden vikles bare rundt om hovedledningerne og sikres med et hak i pianotråden, som forhindrer det hele i at skride:

IMG_2352.JPG


Skabeloner til vingeprofilerne er klippet i aluminiumsplade:

IMG_2349.JPG


Det med at skære vinger med trapez-form er ikke helt nemt, så der blev tegnet 1/10-markeringer i begge ende, og så ellers forsøgt at køre den ene ende af buen langsommere end den anden:

IMG_2355.JPG


Og så var det ellers bare at gå i gang:

IMG_2353.JPG


Her kan man se udskæringer til T-bjælker og vingerør i toppen, og udskæring til ledninger i forkanten:

IMG_2354.JPG


Den færdige vinge er lige omkring 2 meter i spænd og vejer 2x75 + 111 = 261 gram.

IMG_2356.JPG


IMG_2357.JPG
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.