Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
jensting
Emnestarter
Indlæg: 17
Tilmeldt: 27 maj 2018 11:08
Kontakt:

Byggetråd: North American P51-D Mustang, 1/8 kit fra SFM

04 nov 2018 20:38

Hej igen!

Efter mit lidt gamle kit til en Zero er jeg helt med på teknologiens forkant med et til balsa byggesæt, SFMs P51-D Mustang i 1/8 . Distribueres af Ripmax,

SFM varenummer SFM8629K



Byggetråd med billeder fra dag til dag paa 

RCSB



Det er et komplet kit, det eneste der mangler er radio, understel og fremdrift. Jeg vil bygge med  E-power.

Fra at åbne æsken (for alvor) til færdig flykrop der bare mangel finish (og montage af hardware): een uge, med bare et par timer arbejdet hver aften (og lidt mere tid i weekenden). Jeg er ikke en ekspert i  at bygge, så jeg er glad for at kittet bare virker.

Boks:
Billede

(nej, spinneren fra Hangar-9 er ikke inkluderet i kittet, men jeg kunne ikke la' være...)

Efter een uge:
Billede

Indtil videre går det godt.

M V H

    Jens
Jens "Delicate Adjustment" Tingleff
OY 5175
 
Brugeravatar
jensting
Emnestarter
Indlæg: 17
Tilmeldt: 27 maj 2018 11:08
Kontakt:

Re: Byggetråd: North American P51-D Mustang, 1/8 kit fra SFM

18 nov 2018 19:09

og efter to uger til, er jeg færdig med det egentlige limarbejde. Altså halvvejs (finish og montering tilbage). Det kommer ikke til at gå så hurtigt - jeg kan ikke slibe indendørs, og det er for koldt til at male udendørs.

Billede


M V H

    Jens
Jens "Delicate Adjustment" Tingleff
OY 5175
 
Brugeravatar
altidsulten
Indlæg: 2210
Tilmeldt: 25 nov 2004 17:49
Kontakt:

Re: Byggetråd: North American P51-D Mustang, 1/8 kit fra SFM

18 nov 2018 20:15

Ser flot ud! Hvad beklæder du den med?
Mvh Thomas

Sendt fra min F3111 med Tapatalk
 
Brugeravatar
jensting
Emnestarter
Indlæg: 17
Tilmeldt: 27 maj 2018 11:08
Kontakt:

Re: Byggetråd: North American P51-D Mustang, 1/8 kit fra SFM

19 nov 2018 07:01

Hej Thomas,

Indtil videre er det kittet der har afgjort hvordan det går, og det har været tilgængeligt. Nu kommer så finishen...

Jeg har tænkt papir og dope - jeg er en stor fan af John Ransom (han har mange projekter to RCSB) og hans Humbol malede modeller.

Som emne havde jeg tænkt en stillehavs front Mustang - der var en Ivo Jima baseret flystyrke med P51-D eskort jagere, så der er mange sjove muligheder.

M V H

   Jens
Jens "Delicate Adjustment" Tingleff
OY 5175
 
Brugeravatar
JornWildt
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Byggetråd: North American P51-D Mustang, 1/8 kit fra SFM

19 nov 2018 09:47

Hej Jens

Det ser god ud! 

Man kan godt slibe indedørs (hvis den bedre halvdel tillader det). Det går fint hjemme i spisestuen, det er bare vigtigt at man ikke puster støvet væk, men derimod har en støvsuger stående ved siden af og bruger den jævnligt.

Det samme gælder maling. Jeg gætter på at modellen skal være elektrisk, og så går det fint at male den med vandbaserede farver. Hvis du bruger en airbrush, så tørrer vandfarverne til støv inden de når at sætte sig på noget udenfor modellen. "Works for me" :-)

/Jørn
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
boie
Indlæg: 1834
Tilmeldt: 03 maj 2004 12:10
Geografisk sted: Hirtshals/ Danmark
Kontakt:

Re: Byggetråd: North American P51-D Mustang, 1/8 kit fra SFM

19 nov 2018 10:22

Den var flot. Og herligt med en "balsa" byggetråd. Har du en idè om hvad den kommer til at veje?

Mht beklædning ville jeg nok have valgt at gå for polyspan. Det er lidt stærkere end papir, men stadig let.

Solartex er genialt men desværre meget tungt. Ville have været herligt hvis der fandtes noget som lå i mellem polyspan og Solartex.
 
Brugeravatar
Futterama
Indlæg: 589
Tilmeldt: 14 jul 2004 14:19
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Byggetråd: North American P51-D Mustang, 1/8 kit fra SFM

19 nov 2018 12:17

Hej Jens,

Meget spændende model. Og tak for at du skriver lidt om den her og linker til din byggetråd.

Hvad angår slibning, så er jeg for meget nyligt blevet gjort bekendt med Mirka Abranet. Abranet er noget specielt sandpapir der er lavet som et net. Med det rette håndtag, sættes nettet fast som var det velcro og håndtaget er monteret med en udsugningsslange som man kan sætte til en støvsuger. Det kaldes støvfri slibning.

Prøv at lave en søgning på nettet efter "abranet" og du kan se at håndtaget fås i 70 x 125mm og 70 x 198mm og der findes også danske forhandlere. Sandpapiret fås fra korn 80 til korn 600.
Mvh
Martin Jakobsen
Midtjysk Modelflyveklub
 
Brugeravatar
jensting
Emnestarter
Indlæg: 17
Tilmeldt: 27 maj 2018 11:08
Kontakt:

Re: Byggetråd: North American P51-D Mustang, 1/8 kit fra SFM

19 nov 2018 18:25

Tak for kommentarerne!

Nu må vi se hvor meget det kribler i fingerene og hvor meget jeg kan holde mig i skindet indendøre... Jeg har et til kit jeg kunne bygge (men så ville der begynde at hobe sig en del halvfærdige modeller op).

@Boie: den annoncerede vægt er 2600 gr inkl 4S batteri. Den bunke træ paa billedet vejer 1050 gr. Jeg har en lidt mindre Zero (skala 1/9) som jeg beklædte i Solartex og malede. Den kom op på 1900 gr. Solartex er fint nok, men uddødt... Dvs. jeg har en ti år gammel rulle, men jeg vil hellere se fremad og prøve noget jeg kan bruge til andre modeller. Ved du hvor man kan købe Polyspan? 

M V H

   Jens
Jens "Delicate Adjustment" Tingleff
OY 5175
 
Brugeravatar
altidsulten
Indlæg: 2210
Tilmeldt: 25 nov 2004 17:49
Kontakt:

Re: Byggetråd: North American P51-D Mustang, 1/8 kit fra SFM

19 nov 2018 18:41

Solartex er godt nok "uddødt", som du skriver, men et meget ligende produkt er oratex.

Sendt fra min F3111 med Tapatalk
 
Brugeravatar
boie
Indlæg: 1834
Tilmeldt: 03 maj 2004 12:10
Geografisk sted: Hirtshals/ Danmark
Kontakt:

Re: Byggetråd: North American P51-D Mustang, 1/8 kit fra SFM

19 nov 2018 18:51