Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Byggetråd - P47D Thunderbolt skala 1:10

21 nov 2019 23:12

Nu fik jeg så endelig også færdigmonteret flaps. Der var lidt knas med at jeg ikke fik limet servo-armene i helt symmetrisk, men heldigvis ikke mere end hvad der kan kompenseres for med en moderne sender.

Før samling af vingen, blev diverse rør og åbninger lukket med tape, for at undgå at den ekspanderede lim trængte ind de forkerte steder.

IMG_1941.JPG


Dernæst blev der smurt godt med lim på og indsat en lille kort vingebjælke "dihedral brace" og så blev det hele pakket godt sammen.

IMG_1946.JPG


Efter at limen var tør kunne servoerne justeres på plads.

IMG_1945.JPG


Flaps helt nede.

IMG_1942.JPG


Delvist nede.

IMG_1943.JPG


Helt oppe.

IMG_1944.JPG


Den (stort set) færdige vinge.

IMG_1947.JPG


Og så var det på tide at skære kroppen ud.

IMG_1948.JPG


Kanten blev slebet til ved at samle vingen med kroppen, og så ellers trække et stykke sandpapir frem og tilbage i samlingen.

IMG_1950.JPG


Nu ligner det efterhånden en P-47!

IMG_1949.JPG
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Byggetråd - P47D Thunderbolt skala 1:10

26 nov 2019 22:25

Med en rimeligt pæn vingeudskæring, var det på tide at kunne fæstne vingen. Vingen blev udstyret med to dyvler i forkanten, og disse blev fæstnet i en lille balsaforstærkning indlejret i vingen:

IMG_1952.JPG


IMG_1953.JPG


Bagefter blev der lavet et modsvarende krydsfinér fundament til dyvlerne, og med vingen monteret korrekt, blev det lille fundament limet til skottet (bulkhead, spant?) foran vingen. På den måde slap jeg for at skulle bore huller præcist det rigtige sted. Her ses det inden selve skottet blev limet ind:

IMG_1955.JPG


IMG_1954.JPG


Næste trin var så at lave en fin samling mellem vingen og kroppen. Her er der brugt epoxy, micro balloons og silica pulver (til at fortykke epoxyen), som er smurt på åbningen og formet i en fin lille kurve:

IMG_1956.JPG


Slutresultatet blev faktisk ganske pænt, selvom plastikken under krøllede og efterlod aftryk af rynkerne i epoxyen:

IMG_1958.JPG


Så blev der indsat en bjælke til vingeskruen omme bagved, og den blev begravet under to stykker bambus spisepind, som hver er fæstnet godt til ydervæggen med ekspanderende PU lim.

IMG_1957.JPG


Med vingen fastgjort til kroppen, var det så på tide at gøre undersiden (belly pan) klar. Det udskårne stykke fik limet lidt velvoksne balsaplader på enderne, som derefter blev slebet ind til kroppen:

IMG_1960.JPG


Og ligesom med oversiden, så kunne samlingen mellem vinge og underside formes med lidt epoxy. Denne gang på et glat, ikke rynket, stykke klar pakketape:

IMG_1962.JPG


Til sidst kunne jeg så ikke lade være med at starte på cockpittet:

IMG_1961.JPG
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Byggetråd - P47D Thunderbolt skala 1:10

05 feb 2020 07:33

Så er der vist gået lang tid siden sidst. Men nu er jeg færdig med mit andet lille projekt "Lancaster landingshjul", og så er det tid til at vende tilbage til P-47'en her.

Kroppen er blevet spartlet, lakkeret, beklædt med silkepapir og lakeret et par gange til, så den er ved at være klar til at blive malet.

Som det næste er jeg i gang med at lave en luge i cowlet, så batteriet kan stikkes lodret ned foran brandvæggen.

Som det første blev åbningen foran tegnet ind. Derefter blev kanten markeret med tape. Det kan være pivsvært at tegne "lige" linjer på de her krumme overflader, men jeg har erfaret at tynde stykker malertape er rigtigt gode til at følge kurverne på fornuftigt vis. Kanten på lugen følger en tilsvarende skillelinje på det originale cowl.

IMG_2024.JPG


Jeg havde desværre ikke været forudseende nok til at tænke lugen ind i monterings-ringen bagerst, så der måtte limes en tværstiver på. 

IMG_2025.JPG


Og så kunne fronten ellers åbnes op.

IMG_2026.JPG


For at holde på formen foran, skar jeg et stykke krydsfinér ud, og limede det på foran under lugen, så det er skjult.

IMG_2028.JPG


IMG_2030.JPG


Nu mangler jeg så at sætte kanter, stifter og magneter på, så lugen sidder forsvarligt fast.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Byggetråd - P47D Thunderbolt skala 1:10

26 feb 2020 21:27

Næste skridt var så at male cowlet skakternet! Egentlig havde jeg forsøgt at undgå det, da det virkede ret uoverskueligt, men jeg er endt med at kunne lide "Jackys Revenge" (se fx 

https://www.arcair.com/awa01/401-500/awa414-P-47-Aungst/00.shtm

) og så måtte jeg jo prøve.

Først blev hele cowlet malet gult. Dernæst forsøgte jeg at indtegne radialerne de steder hvor jeg kunne se på fotos at der var "linjer" i skakternene. Det var lidt svært lige at regne ud hvordan de lå, når det nu skulle matche originalen så godt som muligt.

IMG_2080.JPG


IMG_2081.JPG


Dernæst blev det hele pakket ind i malertape og kant-mærkerne blev brugt til at tegne streger fra top til bund (front til bag). Dernæst var det "bare" at forbinde alle punkterne på den rigtige måde og så ellers skære alle firkanterne ud med et frisk blad i hobbykniven.

IMG_2082.JPG


IMG_2083.JPG


Så fik det endnu et lag gul farve for at lukke afmaskningen.

IMG_2087.JPG


Til sidst blev der lagt et solidt lag sort på, og så var det ellers på tide at lukke julegaven op.

IMG_2090.JPG


Resultatet endte faktisk med at blive rigtigt godt!

IMG_2092.JPG


IMG_2093.JPG


Desværre fik jeg malet cowl flaps gule, da jeg glemte at afmaske dem. Så der skal lige et lag alu-farve på igen og så skal cowl flaps ellers males op.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
boie
Indlæg: 1834
Tilmeldt: 03 maj 2004 12:10
Geografisk sted: Hirtshals/ Danmark
Kontakt:

Re: Byggetråd - P47D Thunderbolt skala 1:10

26 feb 2020 22:23

Fedt projekt Jørn. Det er helt fantastisk selv at designe en model som “forhåbentligvis” også kommer til at flyve godt. Det er jo ikke den enkleste model rent geometrisk du givet dig i kast med
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Byggetråd - P47D Thunderbolt skala 1:10

27 feb 2020 07:57

Ja, jeg blev også lidt overrasket undervejs over hvor besværligt alting er, når der ikke er en eneste lige linje på hele flyet :D
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Niels Eriksen
Indlæg: 147
Tilmeldt: 06 mar 2016 22:31
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Byggetråd - P47D Thunderbolt skala 1:10

27 feb 2020 09:12

Hej
Må jeg spørge hvad type maling du anvender?
Kan være du har nævnt det tidligere
Men spørger lige alligevel
Mvh Niels


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Byggetråd - P47D Thunderbolt skala 1:10

27 feb 2020 09:23

Det er malet med Motip RAL fra 

https://nordicmaling.dk/motip-industri-ral-590

 (som er 30 kr. billigere pr. dåse end vores lokale farvehandler). Det fungerer rigtigt fint med en dejlig blank overflade. Ellers bruger jeg normalt vandbaserede indendørs vægmaling i en airbrush, som kan blandes til stort set hvilket som helst farve man ønsker (men vist nok kun mat).

Fyet bliver elektrisk drevet, så typen af maling er ikke så vigtigt - det skal ikke være brændstof-sikkert.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Byggetråd - P47D Thunderbolt skala 1:10

28 feb 2020 07:54

Nu også med optrækkeligt understel! Det ser super simpelt ud, og er det vel egentlig også - men nøj hvor er det besværligt at sætte op og tilpasse.



Selve understellet er hjemmelavet med nogle rør og profiler fra det lokale byggemarked (se starten af denne tråd). Glasfiberskiven oven på servoen var nødvendig for at få udsving nok til stængerne.

IMG_2088.JPG


IMG_2097.JPG
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Byggetråd - P47D Thunderbolt skala 1:10

02 mar 2020 08:07

Så blev det på tide at gå i gang med et canopy. Formen bliver lavet i XPS-skum, da den type skum kan slibes meget finere end det hvide EPS-skum med perler.

Det starter med en stor klods, og så er det ellers bare at gå i gang med sav og sandpapir:

Billede 01.03.2020 20.58.39.JPG


Efter et par timers arbejde var jeg tilfreds med formen:

Billede 01.03.2020 22.50.30.JPG


... og så skal der et lag spartle på til at fylde diverse sprækker og ujævnheder:

Billede 01.03.2020 23.04.54.JPG


Derefter skal formen beklædes med et godt lag glasvæv og epoxy, så det kan slibes ned til en helt perfekt overflade. Og når det så er klart, så tager jeg først et negativt aftryk i endnu i lag glasfiber, vender den form på hovedet og fylder den med gips, som så bliver den endelige form til at lave canopyet med.

Der blev også tid i weekenden til at montere motor og ESC.

Her er der indsat nogle små krydsfinér-stumper, som skal hjælpe med at holde motorfundamentet på plads:

IMG_2098.JPG


Og her er det færdige resultat:

IMG_2099.JPG
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.