Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Byggetråd - P47D Thunderbolt skala 1:10

15 apr 2020 22:45

I går og her til aften var det så endelig på tide at sætte halefjerene på!

Huskede at slibe maling og beklædning af, så limen kan få fat i træet:

IMG_2201 (redigeret).JPG


Her fungerer det rigtigt godt med nogle Lego-stativer til at sikre, at vinge og h-stab/højderor begge er helt i water. Selve decalagen/incident blev inspiceret på øjemål, da jeg ikke har et instrument til det:

IMG_2202.JPG


Og så blev det tid til v-stab/sideror:

IMG_2204.JPG


Nu håber jeg sgu' at det stadig er lige i morgen!

IMG_2205.JPG
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
ClausT
Indlæg: 5512
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Byggetråd - P47D Thunderbolt skala 1:10

15 apr 2020 22:59

Ser super godt ud.

Må lige indskyde at du har instrumentet til at måle vinkler, TÅLMODIGHED!
Når først det hele er klodset fint op som her, er det et par hurtige mål med en tommestok, lineal, målepind.. mål og overfør til en tegning, herfra kan du enten måle eller regne dig frem.

De smarte måle instrumenter er til den hurtige/dovne måling.. men er absolut ikke nødvendigt.

Undskyld børnetegningen, håber det giver mening.
Vedhæftede filer
vinkler.png
 
ClausT
Indlæg: 5512
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Byggetråd - P47D Thunderbolt skala 1:10

15 apr 2020 23:04

Og nu jeg er i gang.. krydsmål, sikrer at vinge/hale/krop sidder vinkelret.
Knappenål og en stump snor.. vælg et punkt foran halefinnen, nål i, snor ud til tip, skal være samme afstand til begge sider.
Ditto for haleplan.

Enig, øjemål er som regel mega præcist, krydsmål er en hurtig måde at checke efter på :)
Vedhæftede filer
krydsmål.png
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Byggetråd - P47D Thunderbolt skala 1:10

15 apr 2020 23:16

Tak, Claus, det er også sådan cirka hvad jeg har gjort - vingen var dog allerede boltet fast. Herfra blev der målt vingespids til halespids, dog ikke på kryds. Det passede inden for 5 mm. Nok til mig.

Incident blev også grovchecket ved at måle højde som du foreslår - men det er lidt tricky når højderoret kun sidder med tape og flaps de hænger en smule.

Og decalage, forskel på incidence i haleplan og vinge, er sådan rundt regnet nul. Jeg har aldrig kunnet gennemskue om der er noget smartere og hvorfor man skulle vælge anderledes.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Byggetråd - P47D Thunderbolt skala 1:10

16 apr 2020 09:20

Det så rigtigt fint ud her til morgen

IMG_2206.JPG
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
ClausT
Indlæg: 5512
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Byggetråd - P47D Thunderbolt skala 1:10

16 apr 2020 10:38

Mega flot!  D-dag nærmer sig  :D  (ups det er vist en hemmelighed.. )
 
Brugeravatar
jensting
Indlæg: 17
Tilmeldt: 27 maj 2018 11:08
Kontakt:

Re: Byggetråd - P47D Thunderbolt skala 1:10

23 apr 2020 16:22

Hej Jørn

Du får det jo til at se nemt ud, selv når vingen vender forkert til stjernen...

Bare for at checke, hvilke farver bruger/anbefaler du? Jeg synes det lyder som MOTIP's fælg sølv, og er det trafik gul (RAL 1023)?

Jeg skal til min P51, ideelt set, bruge to sølv farver, een der er aluminium-farvet lak (original finish på P51 vinger) og en der er bar metal aluminium, ikke poleret. Eftersom jeg ikke har mod på at polere blank (stof materiale over udskæringer), så har jeg besluttet at bruge tiden på andre skala detaljer som panel linier, og male det hele "aluminium-farvet lak" farve.

MOTIP laver også en eller to mat kamuflage grøn, men mon ikke Tamiya model akryl lak Olive Drap er lige sagen...

M V H

  Jens
Jens "Delicate Adjustment" Tingleff
OY 5175
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Byggetråd - P47D Thunderbolt skala 1:10

23 apr 2020 17:54

Yeps, det er MOTIP fælgspray sølv (204007) og MOTIP Signal Gul (kan ikke finde nr).

Jeg ved faktisk ikke hvordan man kan lave blank aluminium (udover at bruge noget folie eller alutape) - maling er nok bare svært. Prøv dig frem og sig hvad du finder.

Når det hele er elektrisk, så kan du i øvrigt få blandet de farver du ønsker hos farvehandleren. Alm, indendørs vægfarve fungerer fint og kan køres igennem en airbrush. Ellers er det bare i gang med dåserne, det virker også rigtigt fint - og airbrushen er lidt træls til større flader.

Du kan finde farvekoder her 

http://www.e-paint.co.uk/Colour_alternatives.asp

 - og historiske info her 

http://www.ipmsstockholm.org/colorcharts/stuff_eng_colorcharts_uk.htm

 (der er sikkert også noget USAF samme sted).

God arbejdslyst :-) Du må vise det frem på byggemøderne - fx i aften ;-)
Senest rettet af JornWildt 23 apr 2020 17:57, rettet i alt 1 gang.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Byggetråd - P47D Thunderbolt skala 1:10

23 apr 2020 17:56

Jeg gik i øvrigt i gang med at forbinde haleror til servoer forleden, men opdagede forskellige, lad os sige "mangler", som jeg havde glemt. Men p.t. prøver jeg at gøre klar til at alle to-tre haleflader kan sættes sammen
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
jensting
Indlæg: 17
Tilmeldt: 27 maj 2018 11:08
Kontakt:

Re: Byggetråd - P47D Thunderbolt skala 1:10

23 apr 2020 18:14

Tak for det!

Blank aluminium bliver lavet hos plastik model folket på hård overflade, sort (blank) primer slebet med 1200 papir og endelig sprøjtet med AlClad II. Det siger fabrikanten ihvertfald selv. Det ser fint ud, men er nok ikke for begyndere.

http://airbrushshoppen.dk/index.php/351/airbrush-maling/ammo-of-mig/alclad-ii-metallic-paints



M V H

  Jens
Jens "Delicate Adjustment" Tingleff
OY 5175