Det lykkedes! Den fløj ... i hvert fald da jeg endelig fik skubbet gaspinden frem ... meget fin start, men den føltes lidt svag, og øjeblikket efter stallede den og lavede en række hårrejsende manøvrer lige ind over pilotfeltet. Jeg blev reddet af to ting - min co-pilot Jørgen, som råbte "fart på" (jeg troede at jeg havde fuld gas) - og så det, at flyet åbenbart har et mildt stall, for den gik ikke i spin, men kunne rettes op og fik derefter fin flyvefart på. Pyha!
Landingen gik knap så godt - første gang skød jeg henover landingsbanen med 1/2 flaps. Anden gang, med fulde flaps, gik det lidt bedre, men jeg nåede ikke at få al farten af inden den røg i det høje græs rundt om banen. Her blev vingemonteringen revet ud af kroppen, men ellers var der ikke nogle synlige skader. Så den skal nok komme i luften igen om lidt.
Jeg vil godt skyde skylden lidt på udstyret
For på min nye sender, sidder gaspinden liiige lidt anderledes end min forrige, og det der føles som næsten fuld gas i fingrene er nærmere 50% gas, og så er det svært at holde farten, som jeg i forvejen er lidt udfordret på.
På en skala fra 1 til 10, ligger første flyvning på "lidt pinlig" - jeg kunne godt have startet væsentligt bedre. Men landingen kræver lidt øvelse - og endnu mere flaps.
Ellers virkede det som om at tyngdepunktet lå fornuftigt. Efter lidt trim kunne den fint styres ind til landing. Højderorudslagene var, selv efter en kraftig reduktion på senderen og expo, i den høje ende, så det skal der rettes lidt på.
Film og billeder følger senere.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.