Alle danske modelpiloters forum

 
tindsor
Indlæg: 316
Tilmeldt: 15 feb 2003 16:05
Kontakt:

Re: Avro Lancaster byggeprojekt, skala 1:15

24 dec 2020 11:24

Og en glædelig jul til dig også.
Det er en stor fornøjelse at følge dit byggeri!

Et lille spørgsmål: hvordan har du beregnet hvor kraftig fjederen i understelsbenene skal være for at den fjedre nok men ikke for meget?
Venlig hilsen

Anders Sørensen
EFK87
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Avro Lancaster byggeprojekt, skala 1:15

25 dec 2020 08:34

Der er ikke det store hokus pokus i fjedrene. Har bare viklet nogle af 0.8 og 1.0 mm pianotråd og det ser ud til at virke :-)

Men hvis flyet vejer fire kilo og største delen er på forhjulene, så skal hver fjeder kun trykkes lidt ind med 1kg - de skal jo ikke være i bund når flyet står stille. Så fjederkraften skal være på 1 kg ved ca. 1/3 af vandringen. Og hvis man så gætter på at landingen holder sig under 2G, så skal fjederens maks. kraft være 2 kg. Derefter er det bare at finde en fjeder med de rette dimensioner ... desværre så koster specialfjedre bare 20-40 kr/stk! Så man må tag hvad man kan.

Se fx https://www.fjedre.dk/produkter/trykfjedre/serie-a-b-pianotrad
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
ClausT
Indlæg: 5512
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Avro Lancaster byggeprojekt, skala 1:15

25 dec 2020 10:50

Glædelig jul :)
Ja, fjedre.dk har varerne, om ikke andet et godt overblik over hvilken størrelse det er man leder efter.
Her er der en gut der nørder understel i kulfiber, ikke uden evner.. 

How it´s build | SUPER LIGHT / HIGH DURABLE CARBON LANDING GEAR - YouTube

 
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Avro Lancaster byggeprojekt, skala 1:15

25 dec 2020 11:20

Jeg vil også har et sliberum - og et samlerum - og et epoxyrum - hvem kan nøjes med et hobbyrum!
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Avro Lancaster byggeprojekt, skala 1:15

26 dec 2020 19:16

Så er der kommet gang i skulpturarbejdet - forsøger at ramme omridset af en Merlin motor med en STOR indsugning nedenunder. Indtil videre går det fint.

Først lidt stumper til at hjælpe med at finde formen:

IMG_2487.JPG


Stumperne blev limet på foran og bagtil:

IMG_2488.JPG


Og så var det ellers bare at gå i gang med sav og sandpapir! Det ligner ganske godt, så nu skal det justeres helt til, spartles, og så have en gang glasvæv - og så til sidst skal der nok nogle panellinjer mm. på, som jeg håber kan komme med i glasfiberaftrykkene senere:

IMG_2489.JPG
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Avro Lancaster byggeprojekt, skala 1:15

17 jan 2021 13:06

Man skulle tro, at der var masser af tid i den her Coronaperiode, men med hjemmekontor bliver det nærmest bare til mere tid på online-arbejdet - og desuden bruger vi mere tid på hinanden i familien, når nu vi ikke kan se andre ... og alt i alt, så er der i hvert fald ikke mere tid til at bygge.

Så jeg har nået at lægge væv på cowl-formen og slibe det pænt. 

IMG_2495.JPG


Der er kommet panel-striber på med den klassiske metode, hvor tynde strimler tape lægges på, overmales med et tykt lag af lak, talkum og grafit, slebet til og tapen trukket af igen.

Her er jeg i gang med at markere de skruer som holder motorhjelmen sammen. Der skal laves fire motoromslutninger til sidst, så det kan godt betale sig at bruge lidt tid på det her trin.

cowl-plug.jpg


Min bekymring lige nu, er bare at alt arbejdet med panellinjer og skruer forsvinder når der kommer voks på.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Avro Lancaster byggeprojekt, skala 1:15

02 feb 2021 08:24

Efter et par gange voks, en lille afstikker med at lave fordybning til udstødningerne, og et lag PVA, så er jeg gået i gang med at lave den endelige form. Først skal revnen mellem skille-planet fyldes med epoxy/glasballoner og dernæst er det i gang med væv og epoxy.

IMG_2502.JPG


IMG_2503.JPG
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Avro Lancaster byggeprojekt, skala 1:15

07 feb 2021 16:36

Det lykkedes - men ikke helt uden besvær. En klassisk 10/90: 90% af arealet tog 10% af tiden og 10% af arealet tog de resterende 90% af tiden!

Jeg kæmpede primært med at fronten ikke ville slippe, og der sidder stadig lidt klatter lige i skille-linjen, som ikke kan kradses af. Men det kan fikses med lidt sandpapir og mere voks.

Jeg have ellers givet det en god mængde PVA, hvilket tydeligt hjalp - men der var vist ikke helt nok på snuden.

Dernæst så var (er!) det dråbeformede beslag et problem, fordi det er lavet med papir. På trods af lak, voks og PVA, så trænger epoyxen åbenbart ind i alligevel - og når man så forsøger at løse PVA'en med varmt vand, ja så opløses papiret selvfølgelig. I sidste ende gør det ikke noget, for papiret kunne kradses ud af skallen og efterlod et ganske fint aftryk.

Alt i alt er jeg godt tilfreds - skallen har skarpe kanter og jeg har endnu ikke opdaget nogle bobler. Og så er der fine aftryk af både panellinjer og skruer - så det skal nok blive godt.

Nu skal det lige shines op og så igen med den anden halvdel.

IMG_2505.JPG
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Avro Lancaster byggeprojekt, skala 1:15

11 feb 2021 20:41

Så fik jeg også lavet den anden halvdel og med det også første cowl! Det blev en ren success, så jeg er glad :)

Jeg forsøgte at pensle PVA på formen, men det perlede nærmest af, bølgede og dannede huller. Så jeg håbede at det var nok med voks - og det var det.

Der er kommet to lag 100 g/m2 væv på og den vejer 30 g. Det giver mig 20 g til ramme og magneter iflg. mit vægtbudget, som er på 50 g pr. cowl.

Jeg valgte at lukke formen sammen først og så lægge vævet op inden i. Det gik okay. Jeg kan ikke få hånden ind i - men det var rimeligt nemt at løfte små strimler glasvæv ind på penslen og så trykke det ned i epoxyen. For at lette arbejdet penslede jeg først formen med epoxy, så vævet havde noget at hæfte i fra starten.

Færdige resultat:
IMG_2508.JPG


Passer perfekt på understellets ramme:
IMG_2509.JPG


Og så familiens nye bedste ven :D
IMG_2507.JPG
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
ClausT
Indlæg: 5512
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Avro Lancaster byggeprojekt, skala 1:15

11 feb 2021 20:50

Ser super godt ud, og gennemført når man ser det sammen med understels rammen.

Og ja, en støvsuger ved hånden er uundværlig :)